محوطه سازی چیست؟ انواع سبک های محوطه سازی و مراحل آن - سازه برتر



محوطه سازی چیست؟ انواع سبک های محوطه سازی و مراحل آن

مطابق تعاریف، برای اینکه به درستی به عنوان محوطه سازی یک ملک گفته شود، باید در زمینه آن ملک بهبودهایی چه به صورت عملی چه زیبایی شناختی صورت گیرد. در یک مفهوم گسترده، همه چیز در ملک شما که خارج از خانه قرار دارد، بخشی از محوطه سازی یک ساختمان است. یکی از کلمات مربوطه "منظره" است. وقتی حیاط خود را منظره سازی می کنید، درگیر محوطه سازی هستید.

به عبارت ساده، اگر از پنجره به بیرون از پنجره نگاه کنید و یک ویژگی ثابت را در حیاط خود ببینید که بر زیبایی شناسی کلی یا عملکرد عملی ملک شما تاثیر می گذارد، آن ویژگی بخشی از محوطه سازی ساختمان است. همچنین توجه داشته باشید که برخی از ویژگی های عملی محوطه سازی، مانند سیستم های زهکشی زیرزمینی، حتی اگر دیده نشده باشند، اهمیت حیاتی دارند.

محوطه سازی چیست

بسیاری از طراحان و مجریان محوطه سازی با به نمایش گذاشتن نمونه کارهایشان در فضای اینترنت و شبکه های مجازی توانسته اند کسب و کارشان را توسعه دهند. درست است این کار باعث دیده شدن آنها شده است اما نمی توان این موضوع مهم را کتمان کرد که دیده شدن در یک سایت تبلیغات ساختمان که مخاطبان آن را پیمانکاران و متخصصان عمران و معماری تشکیل می دهند، تاثیر قابل توجهی در رشد کسب و کار فعالان صنعت ساختمان دارد.

سایت سازه برتر همان فضایی است که شما به عنوان یک طراح و مجری محوطه سازی می توانید به راحتی در آن به تبلیغات بپردازید و نکته مهم در این زمینه این است که تبلیغات صنعت ساختمان در سایت سازه برتر بصورت دائمی بوده و با یک بار پرداخت هزینه، می توانید تبلیغ خود را بصورت رپورتاژ آگهی در این سایت منتشر کنید و این تبلیغ برای همیشه در سایت سازه برتر نمایش داده خواهد شد.

.

محوطه سازی چیست

اصول محوطه سازی

برای اینکه محوطه سازی خروجی مناسب و قابل قبولی داشته باشد، باید نکات و اصولی رعایت شود که در ادامه به شرح مواردی از آن ها پرداخته ایم:

.

تعادل

در تعریفی ساده تعادل میتواند به معنای حس برابری، شباهت و هم ارزی بیان کرد. در طراحی دو نوع تقارن وجود دارد که عبارت اند از تعادل متقارن و تعادل نامتقارن.

  • در تعادل متقارن دو سمت چشم اندازه و منظره از المان های مختلف و متفاوت متعادل شده اند.
  • در تعادل نامتقارن ترکیب چشم انداز با المان های مختلف و متعادل منظره را تشکیل داده است.

.

پیوستگی و انسجام

برقراری ثبات و تکرار میان المان ها و عناصر محوزه سازی، پیوستگی و انسجام نام دارد. با تکرار المان های مختلف در محوطه، انسجام و پیوستگی القا می شود. ثبات به منظور خلف انسجام و پیوستگی به وسیله تطبیق المان های مختلف یک چشم انداز با همدیگر برای ایجاد یک تم مشترک استفاده می شود.

.

رنگ و رنگ بندی

رنگ ها همیشه حس زنده بودن را القا می کنند. اگر رواشناسی رنگ ها را مطالعه کرده باشید متوجه خواهید شد که رنگ های گرم برجسته تر هستند و فک می کنید که به سمت شما در حال حرکت هستند. اما رنگ های سرد مانند آبی و سبز حس فاصله گرفتن را در شما القا می کنند. برای نشان دادن چشم انداز وسیع باید از رنگ های آبی و سبز استفاده کرد.

.

تضاد و هارمونی

به استفاده از تضاد می توانید یک المان را در طراحی شاخص کرد. در حالی که هارمونی سعی دارد تا در بین عناصر و المان ها انسجام و پیوستگی ایجاد کند. زمانی که طراح المان های متضاد را در کنار هم قرار می دهد، توجه بیننده بیشتر جلب خواهد شد.با قرینه سازی یا کنار هم گذاشتن المان ها با هنر یا رنگ های مکمل تضاد و هارمونی شکل می گیرد.

.

نسبت

اندازه یک المان نسبت به المان دیگر نسبت بیان می شود. در بین 8 اصلی که برای طراحی و معماری در نظر گرفته شده است، این ویژگی آشکارترین آنهاست؛ اما برای استفاده درست و بهینه باید تفکر و برنامه ریزی داشت.

.

گذر

در تعریفی ساده گذر به معنای تغییر تدریجی است. در طراحی گذر بوسیله دگرسانی تدریجی اندازه گیاهان یا شدت رنگ در نظر گرفته می شود. در بافت ها، شکل و اندازه المان ها نیز میتوان گذر را به تصویر کشید.

.

ریتم و خط

در طراحی معماری خط به عنوان یک المان مادر برای تمامی المان های دیگر معماری و طراحی در نظر گرفته می شود. برای خلق بافت ها و المان های طراحی خطوط اصلی ترین عنصر است. همچنین از خطوط برای دادن عمق و فاصله استفاده می شود.

.

تکرار

تکرار رابطه مستقیم با انسجام و پیوستگی دارد. اینکه در طراحی المان های متنوع و مختلفی داشته باشیم بسیار خوب است، صورت های مختلفی را با تکرار المان ها در طراحی میتوان داشت. اگر از المان های زیادی که هیچ ربطی با هم ندارند در طراحی استفاده کنیم باعث احساس شلختگی و بی برنامگی می شود. همچنین اگر بیش از حد از یک المان استفاده کنید به بیننده حس خسته کننده، یکنواختی و معمولی بودن دست خواهد داد.

.

محوطه سازی چیست

بهترین مکان ها برای محوطه سازی

هر خانه، ساختمان و باغ و مکان های مختلف محوطه های متفاوتی از نظر اندازه و ابعاد دارند. معمولا در مکان هایی محوطه سازی انجام می شود که دسترسی به آنها ساده باشد و زیبایی محوطه هم حفظ شود. محوطه ها معمولا در حیاط، بالکن، حیات خلوت و پشت بام ساخته می شود.

در سال های گذشته، ساخت محوطه تنها به ویلاهای مناطق ییلافی شهرهای بزرگ مانند تهران خلاصه میشد. اما این روزها با تغییر سلیقه مردم، ساختمان های زیادی شامل آلاچیق، بالکن، حیاط و محوطه باز و پشت‌بام هستند. در این فضاها آب‌نما و چندین وسیله برای بازی کودکان هم استفاده می شود و محوطه سازی دیگر به یک کار برای عموم مردم تبدیل شده است.

به عنوان فردی که در حوزه محوطه سازی فعالیت دارد، می توانید با مراجعه به انواع سایت های مرتبط با صنعت ساحتمان از جمله سایت سازه برتر به نیازمندیهای صنعت ساختمان دسترسی داشته باشید و در قالب تیم طراحی به رفع نیاز کاربران در سراسر کشور بپردازید.

.

.

انواع سبک های محوطه سازی

  • سبک رسمی
  • سبک غیر رسمی
  • سبک شرقی یا ژاپنی
  • سبک مدرن
  • سبک بیابانی
  • سبک مدیترانه ای

.

محوطه سازی چیست

مراحل محوطه سازی

همانطور که در فوق مشاهده کردید محوطه سازی انواع مختلفی دارد و به همین دلیل است که جزئیات هر یک با هم متفاوت است اما میتوان مراحل کلی را برای همه آن ها در نظر گرفت:

  • گام اول: ایده پردازی و شروع پروژه
  • گام دوم: ارائه طرح اولیه براساس بررسی های صورت گرفته و نظرات کارفرما
  • گام سوم: ارائه طرح اصلی پس از اعمال تغییرات و اصلاحات
  • گام چهارم: مستندسازی ساخت و ساز و آماده کردن برنامه زمانی، پلن‌ها، جزئیات ساخت، سکشن ها، کمیت ها و سایر جزئیات برای برآورد هزینه
  • گام پنجم: آغاز ساخت محوطه
  • گام ششم: عیب یابی مشکلات احتمالی و رفع آنها
  • گام هفتم: تکمیل فرآیند ساخت

.

.

سخن پایانی

در حال حاضر محوطه سازی بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است زیرا مردم به ناچار روی به زندگی آپارتمان نشینی آورده اند و همین موضوع سبب توجه آنها به محوطه سازی شده است. محوطه سازی سبک های مختلفی دارد که هر یک برای اجرا فرآیند خاصی را طی می کنند.

اگر در حوزه محوطه سازی فعالیت دارید و قصد دارید جایگاه کسب و کارتان را بهبود ببخشید، می توانید از سازه برتر به عنوان  سایت تبلیغات ساختمان برای معرفی کسب و کار خود استفاده کنید و با تبلیغات دائمی در این سایت، مخاطبان و مشتریان را با فعالیتتان آشنا کنید.

.

.