انواع تاسیسات ساختمان - سازه برتر



انواع تاسیسات ساختمان

یکی از مهم ترین و کلیدی ترین عوامل انتخاب ساختمان تاسیسات آن است. زمانی که ما برای خرید و اجاره خانه به ساختمان های مختلف سر میزنیم ابتدا امکانات و تاسیسات آن را مورد بررسی قرار می دهیم. تاسیسات به معنای تمامی امکانات رفاهی و مهندسی است که شامل سیستم های گرمایشی و سرمایشی، فاضلاب، آب، برق، گاز، ارتباطات داخلی و خارجی، تهویه مطبوع هوا، ارتباطات بین طبقات و سایر موارد است.

انواع تاسیسات ساختمان

زمانی که مهندسان و معماران تاسیسات ساحتمان را کاملا ایمن و استاندارد اجرا کنند، طول عمر ساختمان افزایش پیدا خواهد کرد مخصوصا در تاسیسات مکانیکی. حتما برایتان سوال است که عواملی موجب انتخاب درست تاسیسات ساختمان خوهد شد؟ برای پایخ به این سوال میتوان عواملی مانند شرایط معماری ساختمان، شرایط اقلیمی محل احداث، فیزیک و نحوه ساخت آن را بیان کرد.

.

تاسیسات ساختمان چیست؟

در واقع تاسیسات اجزای حیاتی و اصلی هر ساحتمان اند و نیازهای مهم هر ساختمان به شمار می روند. سیستم های حرارتی، بهداشتی، دیداری و شنیداری هر کنار هم قرار میگیرند تا آرامش و آسایش را برای افراد ساکن در ساختمان فراهم آورند.

اینکه این سیستم ها در کنار هم به گونه ای طراحی شوند که به درستی کار کنند نکته خیلی مهمی است. برای این امر نیاز است تا متخصصان و مهندسان حرفه ای روی ساختمان کار کنند. مهمترین نکته ای که در ساختمان بیشترین تاثیر را دارد، تاسیسات ساختمان است. اگر طبق اصول درست طراحی و اجرا شود میتوانید در صرفه جویی انرژی بسیار مفید باشد.

انواع تاسیسات ساختمان

اگر کسب و کار شما در خصوص تاسیسات ساختمانی است میتوانید با ثبت رپورتاژ آگهی تبلیغاتی در سایت سازه برتر رونقی تازه به آن ببخشید. بازدیدکنندگان سایت ما همه یا متخصص فعالیت های عمرانی و ساختمانی یا نیازمند آنها هستند و همین امر باعث دیده شدن شما خواهد شد.

.

انواع تاسیسات ساختمانی

مهندسان و متخصصان ساختمانی میدانند که تاسیسات ساختمان انواع مختلفی دارد و هر کدام برای کاربردی خاص طراحی می شوند. موارد نام برده شده اغلب در اکثر ساختمان ها وجود دارد.

به طور کلی میتوان گفت تاسیسات به دو نوع مکانیکی و الکتریکی تقسیم می شود و هریک زیرمجموعه ها و تجهیزات خاص خود را شامل می شوند. امروزه در ساخت و ساز تمامی ساختمان ها به نمای بیرونی آن بسیار توجه می شود، این در حالی است که با توجه به محدودیت های انرژی در سطح کشور، تاسیسات مهمترین بخشی است که میتواند در صرفه جویی انرژی تاثیر داشته باشد.

.

تاسیسات مکانیکی

تاسیسات مکانیکی به تنهایی به دو گروه صنعتی و ساختمانی تقسیم می شود. قسمت صنعتی در برگیرنده بخش آب و فاضلاب است و به انتقال انواع سیالات، تصفیه ی آب و فاضلاب، تولید انرژی از حرکت سیال و غیره مربوط می شود. تاسیسات مکانیکی بخش های مختلفی دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

  • تاسیسات گرمایشی و سرمایشی
  • تاسیسات بهداشتی مانند آب و فاضلاب
  • تاسیسات گازرسانی
  • تاسیسات آتش نشانی مانند اعلام حریق و اطفاء حریق
.

تاسیسات گرمایشی و سرمایشی

بسیاری از ساختمان ها از تاسیسات گرمایشی مانند شوفاژخانه ها در ساختمان های قدیمی و سیستم پکیج در ساختمان های جدید استفاده می کنند. پکیج ها آب گرم ساختمان را فراهم کرده و باعث عملکرد رادیاتور می شوند.

متداول ترین تاسیسات سرمایشی ساختمان نیز شامل کولر آبی یا هوشمند، انواع کولرهای گازی و اسپلیت می باشند. برخی از ساختمان های بزرگ نیز از فن یا هواساز استفاده می کنند که معمولا در ادارات بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع تاسیسات ساختمان

در فصل تابستان کارکرد این تاسیسات اهمیت بیشتری پیدا می کند پس باید از برندهای معتبر این وسایل را تهیه نمود. اگر در تهیه تاسیسات گرمایشی و سرمایشی فعالیت دارید می توانید در سایت تبلیغات ساختمان رپورتاژ آگهی خود را منتشر کنید. برای بهتر دیده شدن و تبلیغات مفید و موثر می توانید از همین لحظه همکاری خود را با سایت سازه برتر آغاز کنید.

.

تاسیسات آب و فاضلاب

به دلیل پیچیدگی هایی که در تاسیسات و آب و فاضلاب وجود دارد هر کسی نمیتواند وارد این حرفه شود. شما در این صنعت با شبکه ای از لوله های مختلف درگیر هستید که در موازات یکدیگر عمل می کنند. هر کسی میدانید که آب رسانی رو به بالاست و سیستم فاضلاب به سمت پایین در حرکت است.

همین امر باعث می شود که شما در یک شبکه آب آلوده را به دورترین نقطه هدایت کنید و از سمتی دیگر با دفع آب، آب تمیز را به ساختمان برساند. در انجام این کار باید نیروی جاذبه را که قدرت بسیار بالایی دارد در نظر گرفت اما اجرا و پیاده سازی آن نیاز به تخصص بالایی دارد.

.

تاسیسات گازرسانی

یکی از تاسیساتی که برای رفاه حال ساکنین بسیار موثر است، تاسیسات گازرسانی است. لوله کشی گاز در ساختمان باید مطابق با شرکت ملی گاز ایران طراحی و اجرا شود. با رعایت اصول حتما به نتیجه مطلوبی خواهد رسید. البته باید توجه داشت که گازرسانی برای مکان های مختلف، متفاوت بوده و با توجه به اینکه ساختمان تجاری است یا مسکونی لوله کشی آن متفاوت خواهد بود.

انواع تاسیسات ساختمان .

تاسیسات آتش نشانی

امروزه در اکثر ساختمان ها از سیستم اطفای حریق استفاده می شود که از بسیاری از حوادث جلوگیری می کند. زمانی که این سیستم شروع به کار میکند، اول از همه لوله های آب در ساختمان باز شده و به صورت خودکار با آتش نشانی تماس گرفته می شود. لوله های تاسیسات آتش نشانی معمولا در امن ترین نقطه ساختمان قرار دارند.

.

دلیل اهمیت تاسیسات ساختمانی

دلیل اهمیت تاسیسات ساختمانی فراهم کردن شرایط رفاهی برای ساکنین است. در طراحی و اجرا باید تمام نکات ایمنی و ساختمانی کاملا رعایت شود تا بازدهی مناسبی داشته باشد. زمانی میتوان گفت که تاسیسات به درستی در محل و تعداد استفاده شده اند که اصول معماری و نقشه کشی به درستی انجام شود.

.

تاسیسات الکتریکی

تاسیسات ساختمانی شامل سیستم روشنایی، اطفاء حریق، آنتن مرکزی و ... می شود. برق ساختمان از شرکت برق تامین می شود. با کمک برق تاسیسات الکتریکی برق لازم جهت روشنایی، گرما، لوازم برقی و سایر تجهیزات را تامین می نماید.

تاسیسات الکتریکی ساختمان شامل:

  • روشنایی مناسب برای فضاهای مختلف
  • نوع چراغ های استفاده شده
  • اجرای سیستم های ایمنی مانند برق گیر
  • اجرای سیستم های صوتی، تلفن، شبکه و ...
  • برآورد برق عادی و اضطراری
  • اجرای سیستم های امنیتی مانند دزدگیر، اجرای حریق، دوربین مدار بسته و ...

.

اگر در کار طراحی، ساخت و اجرای تاسیسات ساختمان هستید قطعا می دانید که اجرای درست تاسیسات ساختمان سبب افزایش طول عمر و کاهش استهلاک می شود. در صورتی هم که نکات ایمنی در اجرای آن رعایت نشود می تواند جان افراد را در خطر بیندازد.

برندسازی و جذب مشتری

در سایت سازه برتر فضایی را فراهم برای فعالان صنعت ساختمان فراهم کرده ایم تا شما بتوانید به تبلیغات صنعت ساختمان و معرفی کسب و کارتان پرداخته و در جایگاهتان به عنوان بهترین شناخته شوید.

با ارائه نمونه کارهای باکیفیت خود در نیازمندیهای صنعت ساختمان ، محصولات و خدمات خود را به بهترین شکل معرفی و اعتماد مشتریان و کاربران را جلب کنید. برای جذب مشتری و برندسازی باید در فضایی دیده شوید که مخاطبان شما در آن فضا وجود دارند و سایت سازه برتر فضایی است که فعالان و علاقمندان صنایع وابسته به ساختمان از منابع و اطلاعات آن استفاده می کنند و تبلیغات در این سایت می تواند شما را به افرادی که به محصولات و خدمات شما علاقمند هستند، معرفی کند.

ضمن اینکه رپورتاژ آگهی های منتشر شده در سایت سازه برتر، بصورت مستقیم در نتایج برتر جستجوی گوگل قرار می گیرند و این فرصت برای تبلیغ دهندگان فراهم می شود که مشتریان خود را بصورت مستقیم از سایت گوگل جذب کنند.

. .