اول مبل بخریم یا فرش؟ - سازه برتر



اول مبل بخریم یا فرش؟

یکی از سوالات مهم در زمان خرید فرش برای خانه و یا جهیزیه نوعروسان این است که اول فرش بخرم یا مبل؟ شاید دلیلی این سوال، نگرانی افراد جهت ست نشدن لوازم خانه با یکدیگر می باشد. قاعده کلی برای جواب به این سوال وجود ندارد، هر فرد می تواند با توجه به سلیقه و سبک و رنگ دکوراسیون خود ابتدا اقدام به خرید فرش و یا مبلمان نماید. اما انتخاب فرش یا مبل به عنوان اولین اولویت، نیاز به رعایت یک سری قواعد و ظرافتی دارد، که در ادامه به آنها اشاره خواهیم داشت. این مقاله توسط پشتیبانی کارخانه فرش کاشان تهیه شده برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

فرش کاشان

.

اول مبل بخرم یا فرش بهتر است؟

اول مبل بخرم یا فرش؟ این سوال بیشتر در ذهن افرادی که قصد تغییر دکوراسیون دارند و به خصوص نو عروسانی که قصد رفتن به خانه جدید خود را دارند پیش می آید و روی این موضوع حساسیت بیشتری نشان می دهند.

اول فرش بخریم یا مبل

در حالت کلی، در زمان خرید فرش و مبل، بهتر است در ابتدا برای خانه فرش خریداری کنید، سپس با توجه به  فرش انتخاب رنگ و طرح مبل راحت خواهد بود. شاید در نگاه اول، یافتن مبل متناسب با فرش سخت به نظر آید، اما این روش قابل قبول تر است.

زیرا در دنیای رنگارنگ مبل، مدل های زیادی از رنگ های مبل موجود می باشد و می توان بعد از خرید فرش، به انتخاب مبل پرداخت. ، خرید مبل با پارچه ای که به رنگ زمینه فرش شما هماهنگ باشد، کار دشواری نیست.

.

در زمان خرید جهیزیه، اول مبل بخرم یا فرش؟

همان طور که تا اینجای مطلب گفته شد، بهتر است ابتدا فرش خود را انتخاب و خریداری نمایید. و سپس مبل مورد نظر خود را انتخاب کنید. چون شما می توانید مبل را با توجه به رنگ و طرح فرش خریداری کنید. طبق تجربیات افراد، این موضوع اثبات شده که، بهترین انتخاب در ابتدا، خریداری فرش می باشید. چون در زمان خرید مبل کار آسان تری در پیش خواهید داشت.

حال که تا اینجای مطلب را با ما بودید، در ادامه برای ست کردن مبل و فرش چند راه به شما پیشنهاد می دهیم. تا فرش و مبلمان شما همخوانی و هماهنگی خوبی با یکدیگر داشته باشند.

.

ست کردن مبل و فرش بر اساس طرح

  • در ابتدا باید سبک فرش و طرح فرش را خوب بشناسید. اگر فرش با طرح شلوغ خریداری کردید، توجه نمایید که حتما از مبل ساده استفاده نمایید. منظور از فرش ساده، فرشی با نقشه خلوت می باشد فرش طرح افشان بهترین گزینه در این نوع دکوراسیون ها میباشد.
  • اگرفرش ساده انتخاب کردید، بهترین انتخاب بین مبل با پارچه   شلوغ در دکوراسیون داخلی استفاده کنید.
  • در خانه هایی با سبک مدرن، خرید مبل و فرش با طرح ساده‌ای انتخاب مناسبی می باشد.
  • البته در صورت دلخواه می توانید، هر دوی فرش و مبلمان را از بین طرح های شلوغ نیز انتخاب کرد. شاید این ورش سبب زیبایی دکوراسیون شود، اما برخی از افراد علاقه ای به شلوغی فضا ندارند، و این ترکیب به مرور زمان باعث دل زدگی و خستگی آن ها شود.
.

هماهنگ کردن مبل و فرش بر اساس رنگ

ست فرش و مبل

در زمان خرید طرح مبل و فرش، باید رنگ آن ها نیز دقت داشته باشید. می توانید برای انتخاب رنگ فرش و مبل، از الگوی تک رنگ استفاده نمایید، یعنی فرش و مبل خود را به صورت هم رنگ خرید کنید. یا حتی می توانید از طیف های مختلف یک رنگ، برای این کار استفاده کنید. از تضاد رنگی هم می توان جهت ست کردن فرش و مبل خود استفاده نمایید. مثلا ترکیب سفید و مشکی و یا کرم و قهوه ای، فرش را با زمینه روشن انتخاب کرده و مبل را با رنگ تیره ست کنید.

روش دیگری برای ست کردن فرش با مبل، انتخاب پارچه کوسن مبل متناسب با طرح و رنگ فرش می باشد. در این صورت دیگر رنگ مبل مهم نیست، چون با ترکیب رنگ کوسن ها با فرش، خود به خود مبل با فرش نیز هماهنگ می شود. به جز کوسن می توان از پاف، مبل ال هم برای ست نمودن با فرش بهره برد. بدین صورت که اگر پاف طرح دار بود، بهتر است از فرش های ساده در زیر آن استفاده نمایید. یعنی اگر پاف مبل شما ساده است، استفاده از فرش هایی با طرح شلوغ سبب زیبایی دکوراسیون خانه می شود.

نکته دیگری در مبحث ست کردن فرش با مبل، وجود هماهنگی بین سبک ها می باشد. برای مثال اگر علاقمند به مبل های سلطنتی و استیل هستید، بهتر است از فرش های سنتی ایرانی استفاده کنید. و یا اگر دکوراسیون خانه شما مدرن است، باید از فرش هایی با طرح مدرن بهره ببرید. اما می توان به این اصول هم پایبند نبود و این دو روش را ترکیب کرد. فقط دقت کنید که شکستن این اصول و ترکیب ها سبب ایجاد دکوراسیون زشت و زننده نشود.

.

نکته آخر ست کردن مبل و فرش

فرش و مبل

یکی از مهم ترین عوامل در ست کردن مبل و فرش، که باید به آن توجه شود تا یک دکوراسیون زیبا داشته باشید. توجه به دیگر لوازم منزل مثل پرده ها و چیدمان خانه است تا هماهنگی های لازم در طرح و رنگ بین آن ها برقرار باشد.

بنابراین نباید ذهن خود را فقط روی اول مبل بخرم یا فرش درگیر کنید، چون کل خانه باید با هم هماهنگ باشد. استفاده از نبوغ در طراحی و چیدمان، باعث متمایز شدن منزل شما را از دیگران می شود.

یک نکته مهم دیگر در پاسخ به سوال اول فرش بخرم یا مبل، اینکه به یاد داشته باشید که اولین اولویت را برای خود، ایجاد یک فضای آرامش بخش قرار دهید. چون اگر این اتفاق نیفتد، تمام زحمات و پول شما هدر خواهد رفت.

.

نکات مهم هنگام خرید مبل و فرش

  • اجازه ندهید کسی برای شما انتخاب کند

خانه، فضای شخصی هر فرد است، اجازه ندهید شخص دیگری برای شما تصمیم بگیرد. اگر نیاز به کمک دارید، می توانید از یک طراح داخلی که متخصص در چیدمان خانه می باشد، پیشنهاد بگیرید. این خانه شما است و خودتان باید با انتخاب هایی که  دارید احساس راحتی کنید.

.

  • در مورد رنگ مبل و فرش در فروشگاه تصمیم نگیرید

قبل از اقدام به خرید مبل و فرش، کمی مطالعه کنید و اطلاعات کافی در مورد اصول انتخاب هر یک را بدانید. هیچوقت در اولین فروشگاه، خرید خود را به اتمام نرسانید. به چند مغازه سر بزنید و اجناس را با یکدیگر مقایسه کنید. با این روش شاید، گزینه مورد علاقه خود را با قیمت مناسب تری بیابید.

.
  • رنگ مورد علاقه، را رنگ اصلی نکنید

برای نمونه، اگر رنگ مورد علاقه شما سبز است، کل وسایل خانه را با رنگ سبز انتخاب نکنید. بلکه رنگ هایی انتخاب کنید که با رنگ سبز هماهنگی داشته باشد؛ مانند خردلی و خاکستری و طیف های مختلف سبز در مبل و فرش نیز انتخاب خوبی است. در نظر داشته باشید که رنگ های روشن زیبایی خاصی دارند. اما رنگ هایی که به فضای خانه روح ببخشد، فراوان هستند.

.
  • روان‌شناسی رنگ ها را نادیده نگیرید

از روانشناسی رنگ ها اطلاع داشته باشید. برای مثال اتاقی با مبلمان قرمز، محیط آرامش بخشی برای شما نخواهد بود. رنگ های آبی و سبز، آرامش بیشتری به محیط می بخشد. برای ایجاد فضایی گرم و دوستانه بهتر است از رنگ های متنوع و سازگار با یکدیگر بهره بگیرید. مثالا، مبل سبز روشن با فرش لاکی یا قرمز، جلوه بی نظیری به فضای شما خواهد بخشید و فرش طوسی باعث حس ارامش به شما میدهد

.

کلام آخر

فرش کاشان

با توجه به نکات ذکر شده در این مطلب بهتر است در ابتدا فرش خریداری کرده و سپس بر اساس طرح و رنگ ان مبل انتخاب کنید. ضمن اینکه در خرید فرش و مبل شما را راهنمایی نمودیم، نکات مهم و اساسی برای ست کردن فرش و مبل، که از لوازم اصلی در دکوراسیون خانه ها می باشد، را نیز بیان کردیم.