دیوارهای پیش ساخته بتنی، از تولید تا نصب - سازه برتر



دیوار پیش ساخته بتنی

دیوار پیش ساخته بتنی در بیانی ساده به معنی بتن ریخته شده در قالب یا فرم قابل استفاده مجدد است که سپس در محیط کنترل شده پخته شده، به محل پروژه منتقل گشته و نصب می گردد. به طور سنتی، دیوارهای بتنی با واحدهای بنایی بتنی (CMU) یا "دیوارهای بلوک بتنی" ساخته می شدند؛ اما دیوارهای پیش ساخته بتنی، پانل های دیواری جامد در یک محیط کنترل شده مطابق با استانداردهای صنعت ساخته می شوند. بر خلاف دیوارهای ساخته شده از بلوک، دیوار پیشساخته بتنی از قبل به اشکال خاصی در قالب های مخصوص ریخته و آماده و سپس برای نصب در محل تحویل داده می شود. قابل ذکر است که فرآیند نصب بسیار سریعتر از ساخت و ساز معمولی و سنتی پیش می رود که خود از ویژگی های اصلی این سازه محبوب است.

استفاده از دیوار پیش ساخته بتنی از اوایل قرن بیستم آغاز شد و در دهه 1960 به اوج خود رسید. ساخت این سازه در طول زمان، دچار تغییرات جزئی با تنوع بیشتر در ظاهر و کاربرد شده است. نمای خارجی دیوار بتنی پیش ساخته می تواند از روکش سنگدانه ای پوشیده شود که بسیار زینتی است تا ظاهری ساده که درواقع طرح قالب استفاده شده در ریخته گری است، متفاوت باشد. برخی از پانل های پیش ساخته بتنی به عنوان روکش ستون و جهت عایق بندی و افزایش استحکام طراحی شده اند، در حالی که برخی دیگر به عنوان دیوار اصلی در ساختمان های چند طبقه کاربرد دارند.

نحوه ساخت دیوار پیش ساخته

در ساخت دیوار پیش ساخته بتنی، مراحل و ضوابطی وجود دارد که در صورت توجه و رعایت آن، سازه ای باکیفیت و مطمئن تولید می گردد که سلامت و ایمنی پروژه ساخت و ساز را تضمین می کند.

به طور اصولی، فرد معمار ظاهر دیوار بتنی پیشساخته را با توجه به طرح انتخاب می کند و معیارهای مورد توجه و خواسته های مورد نظر را با جزئیات، مشخص و در اختیار مهندس سازه قرار می دهد. قابل ذکر است که نقشه دیوار پیش ساخته بتنی با برنامه های نقشه کشی تخصصی، همانند اتوکد طراحی می شود تا هیچگونه خطایی در هنگام طراحی وجود نداشته باشد.

مهندس سازه، سازه ای را برای نگهداری دیوار پیش ساخته بتنی طراحی و نقاط اتصال را تعیین می کند و تأثیرات عوامل خارجی بر دیوار بتنی را ارزیابی می نماید. در نهایت سازنده دیوار پیش ساخته بتنی، با مقیاس ها و اندازه هایی که مهندس سازه در اختیار ایشان قرار داده، با ارزیابی عوامل مختلف مانند عایق بندی رطوبت، آب و هوا و صدا، میزان تحمل وزن، جزئیات و نحوه اتصال، بهترین ترکیب و سازه پیش ساخته را تعیین و تولید می کند.

در نهایت بسته بندی صحیح و حمل قطعات بتنی پیش ساخته در ایمنی کامل به محل پروژه و نصب قطعات بتنی با رعایت استانداردها، اصولی است که می بایست از ابتدا تا انتهای پروژه مدنظر گردیده و رعایت شوند.

در صورت کوتاهی در هر یک از این مراحل، کیفیت دیوار بتنی افت کرده و نتیجه دلخواه حاصل نمی شود. به همین جهت، سپردن کار به فردی کاردان و متبحر که دارای تجربه زیادی در این زمینه است، عملی معقولانه به نظر می رسد.

شرکت کارینا بتن با بهره گیری از مجرب ترین و باسابقه ترین مهندسین و نیروی کار در زمینه تولید و نصب قطعات بتنی پیش ساخته، بر پایه استاندارهای جهانی و به کارگیری جدیدترین متد روز، تمامی اصول و قواعد ساخت قطعات بتنی را رعایت کرده و با نظارت کامل از مرحله ابتدایی ساخت تا مرحله پایانی که تحویل پروژه می باشد، بالاترین و مطلوب ترین کیفیت را ارائه می دهد.

کاربرد دیوار پیش ساخته بتنی

از کاربردهای دیوار بتنی پیش ساخته می توان به موارد زیر استفاده کرد:

  • موانع صوتی
  • دیوارهای کاربردی
  • دیوارهای امنیتی
  • دیوارهای حریم خصوصی
  • دیوارهای نگهدارنده
  • موانع بین بزرگراه ها
.

مزایای دیوار پیش ساخته بتنی

  • دیواربتنی پیش ساخته به عنوان عایق حرارتی عمل کرده و اتلاف انرژی را به طور چشمگیری کاهش می دهد.
  • دیوار پیش ساخته بتنی می تواند به تنهایی به عنوان دیوار داخلی مورد استفاده قرار گیرد که با حذف نیاز به چارچوب بندی جداگانه و هزینه های دیوار خشک، در وقت و هزینه شما صرفه جویی می شود.
  • دیوار پیش ساخته بتنی می تواند به عنوان سازه های تحمل کننده وزن بالا و اصلی ساختمان استفاده شود و با حذف نیاز به سیستم قاب بندی سازه ای اضافی، هزینه ها را کاهش می دهد.
  • دیوارهای بتنی پیش ساخته را به دلیل دوام بالا و عمر مفید طولانی، می توان طوری طراحی کرد که مجدداً برای توسعه ساختمان های بعدی مورد استفاده قرار گیرند و به اصطلاح قابل استفاده مجدد هستند
  • به دلیل دوام بتن پیش ساخته و مواد تشکیل دهنده آن، مقاومت این سازه در برابر شرایط آب و هوایی سخت بسیار بالا بوده و هزینه تعمیر و نگهداری آن کم می باشد.
  • با استفاده از سنگدانه های مختلف ، سیمان، رنگدانه ها و متریال های دیگر مثل چوب، سنگ و... ، می توان تنوع بالایی از رنگها و طرح های  دیوار بتنی پیش ساخته را بدست آورد.
  • در پانل های دیوار بتنی پیش ساخته، می توان از روکش آجری نازک استفاده کرد تا می نمای سنتی را بدست آید.
  • دیوارهای پیش ساخته بتنی را می توان با ظاهری از جمله اشکال خطی، آثار هنری، لوگو و حروف ایجاد کرد تا جلوه های متمایز و تبلیغاتی را ارائه داد.
  • این سازه به دلیل مواد به کار رفته در ساخت آن، فاقد مواد شیمیایی بوده و سازگار با محیط زیست است.
.

انواع دیوار پیش ساخته بتنی

دیوار های بتنی پیش ساخته، با توجه به نوع ساخت، قطر، کاربرد آن و درصد مواد بکار رفته در آن به انواع مختلفی تقسیم می شوند که مهم ترین آن ها در ارادمه به طور مختصر شرح داده شده است:

.

دیوار بتنی جامد

در ساخت این نوع دیوار از بتون جامد استفاده می شود و عمده کاربرد آن، استفاده به عنوان دیوار داخلی ساختمان جهت افزایش استحکام و تحمل وزن اصلی ُساختمان است.

ساندویچ پانل بتنی

این نوع دیوار پیش ساخته بتنی به دلیل نوع ساخت و ویژگی های منحصر به فرد خود، کاربرد بسیار گسترده ای  دارد. همانطور که از نام این پانل مشخص است، نوع ساخت این پانل به صورت لایه ای می باشد که بین دو واحد ساندویچی، لایه ای عایق قرار می گیرد. علت این نوع ساخت، افزایش مقاومت سازه در برابر شرایط سخت آب و هوایی و عایق نمودن آن در برابر صدا، حرارت و برودت و انواع حشرات است. در حالی که مقاومت پانل ساندیچی بتنی بسیار بالاست، سبک وزن می باشد که حمل و نصب آن را راحت تر می کند.

.

دیوار بتنی پوسته نازک (H  پانل)

پوسته نازک یا روکش، نوع دیگری از دیوار پیش ساخته بتنی می باشد که عمده کاربرد آن، افزایش مقاومت سازه ها و دیوارهای قدیمی، ایجاد عایق انرژی و افزایش استحکام سازه می باشد. این نوع سازه، بسیار سبک بوده و امکان حمل و نقل راحت و اجرای سریع پروژه را فراهم می کند.

.

دیوار بتنی والکریت

دیوار والکریت پیش ساخته از کامپوزیت و الیاف معدنی و فیلترهای ریزمقیاس ساخته می شوند که موجب وزن سبک ولی در عین حال مقاوم به صوت، حرارت و برودت می شود. این نوع سازه تحت آزمایش های مهندسی بالایی قرار گرفته و مقاومت بالای آن در برابر آتش سوزی، زلزله و سیل تائید شده است. در نتیجه این نسل جدید از دیوارهای پیشساخته بتنی می تواند در بسیاری از اهداف ساخت وساز مورد استفاده قرار گیرد.

قیمت دیوار پیش ساخته بتنی

قیمت دیوار بتنی اصولا به صورت مربع تعیین می شود که عیار بتن و سیمان به کار رفته در آن، از عوامل اصلی تعیین کننده قیمت می باشند. در صورت نوسان قیمت مصالح اولیه برای ساخت دیوار پیش ساخته بتنی همچون قیمت سیمان، شن، ماسه، میلگرد و...، قیمت نهایی این سازه نیز نوسان پیدا می کند.

یکی از مشکلات پیش روی سازندگان، گنگ بودن قیمت و عدم توانایی در برآورد کل هزینه ها برای سازه های پیش ساخته است. از آنجایی که برآورد هزینه برای هر سازنده ای حائز اهمیت بوده، در کارینابتن بخش استعلام قیمت با دقیق ترین الگوریتم، طراحی شده تا سازندگان به صورت کاملا شفاف از هزینه ها آگاه شده و با توجه به بودجه، سفارش خود را ثبت نمایند.

.

خرید دیوار پیش ساخته بتنی

از لحاظ اقتصادی خرید دیوار بتنی پیشساخته برای ارگان ها و کارخانه ها و حتی پروژه های ساختمانی بزرگ، بسیار به صرفه بوده و سازندگان با یک بار هزینه، سلامت و ایمنی سازه خود را تا سالیان سال تضمین می نمایند. همچنین به دلیل استقامت پانل بتنی، هزینه نگهداری و تعمیر آن، نزدیک به صفر بوده که باز از لحاظ اقتصادی، مقرون به صرفه می باشد.

در راستای راحت نمودن شرایط خرید، شرکت کارینا بتن بستر سفارش و خرید اینترنتی محصول از طریق سایت را فراهم کرده که موجب تجربه ای مطلوب از خرید قطعات پیش ساخته بتنی برای خریداران محترم می شود.