همه چیز درباره آزمون نظام مهندسی - سازه برتر



همه چیز درباره آزمون نظام مهندسی

در این متن قصد داریم تا شما را تا حد امکان با آزمون نظام مهندسی، شرایط آزمون، رشته‌هایی که می‌توانند در آزمون شرکت کنند، واجدین شرایط ثبت‌نام، نحوه قبولی و... آشنا کنیم.

.

آزمون نظام مهندسی چیست؟

آزمون نظام مهندسی یک آزمون جزوه باز هست که معمولاً سالی ۲ بار که یک‌بار در نیمه اول و یکبارهم در نیمه دوم سال برگزار می‌شود. این آزمون برخلاف خیلی از آزمون‌ها محدودیت و حدنصابی برای تعداد قبولی ندارد و مثل بقیه آزمون‌های استخدامی نیست که تعداد افرادی که می‌توانند قبول شوند مشخص باشد و رقابت برای پیشی گرفتن از دیگر داوطلبان و رسیدن به نمرات خیلی بالا باشد تا بتوان جزو قبول‌شده‌ها باشی، بلکه مانند آزمون‌های دانشگاهی قبولی در آن منوط به کسب ۵۰% درصد نمره هست که البته سؤالات به‌صورت تستی هست و نمره منفی هم دارد.

.

آزمون نظام‌ مهندسی برای چه رشته‌ها و چه کسانی هست؟

همان‌طور که از اسم آزمون پیداست این آزمون برای مهندسین هست. البته نه همه رشته‌های مهندسی مانند مهندسی کشاورزی، یا مهندسی کامپیوتر. بلکه برای رشته‌های هفت‌گانه مربوط به مهندسی ساختمان‌ هست.

فارغ‌التحصیلان رشته‌های هفتگانه ساختمان که حق شرکت در آزمون نظام مهندسی را دارند شامل عمران، معماری، مکانیک، برق، شهرسازی، نقشه برداری و ترافیک هست.

البته به این نکته باید توجه داشت که این آزمون ۷ رشته و در صلاحیت‌های مختلف نظارت و اجرا و طراحی برگزار می‌شود که در رشته‌های مختلف متفاوت است.

.

آیا همه فارغ‌التحصیلان رشته‌های هفت‌گانه می‌توانند در آزمون نظام مهندسی شرکت نمایند؟

جواب این سوال خیر است. غیر از داشتن مدرک مهندسی از دانشگاه معتبر برای شرکت در این آزمون نیاز به داشتن سنوات کاری هم هست؛ که این سنوات به شرح زیر هست:

  • برای مقطع تحصیلی کارشناسی ۳ سال سابقه کار
  • برای مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد ۲ سال سابقه کار
  • برای مقطع تحصیلی دکتری ۱ سال سابقه کار

که این سوابق کاری باید در رشته مرتبط و بعد از گرفتن مدرک باشد؛ اما برای داوطلبانی که قبلا دارای کاردانی بوده‌اند به ازای هر ۵ سال سابقه کار با مدرک کاردانی در صورت هم رشته بودن (مدرک کاردانی و کارشناسی هم رشته باشند) یک سال سنوات محاسبه می‌شود و حداکثر ۲ سال به سنوات مهندسی اضافه خواهد شد. همچنین برای کمتر از ۵ سال هم به‌تناسب به سنوات مهندسی اضافه خواهد شد.

البته ملاک وجود سوابق کاری در عمل، صرفا گذشت سال ها بعد از اخذ مدرک تحصیلی هست و الزامی به داشتن بیمه یا اثبات سابقه‌کار نیست.

.

آیا قبولی در آزمون نظام مهندسی آسان است؟

باید در نظر داشت بااینکه این آزمون جزوه باز است اما قبولی در آن به‌راحتی نمی‌باشد و خیلی از داوطلبان نمی‌توانند حدنصاب نمره را کسب نمایند.

البته ما در اینجا سعی می‌کنیم سه راهکار برای شما ارائه دهیم تا به نتیجه دلخواه برسید.

راهکار اول استفاده از فیلم‌های آموزشی مباحث مقررات ملی ساختمان است که به هر کدام از مبحث های مقررات ملی مسلط شوید. فیلم آموزشی هر مبحث باعث می شود جدا از آشنایی به کلیت و ساختار و فصل بندی منابع، تسلط به متن و نحوه برخورد با سوالات و تست زنی کمک می کند.

راهکار دوم استفاده از کلید واژه آزمون نظام‌ مهندسی در جلسه آزمون هست. همان‌طور که می‌دانید تعداد منابع آزمون نظام‌مهندسی زیاد هست و در بعضی رشته‌ها بیش از 20 کتاب جزو منابع آزمون هست. با اینکه آزمون جزوه باز است اما زمان آن محدود بوده و شما با داشتن این تعداد کتاب در جلسه آزمون مسلما با کمبود وقت مواجه می‌شوید.

فکر کنید یک سوال را می‌خواهید پاسخ دهید اما با توجه به تکثر منابع کلاً یادتان رفته پاسخ این سوال در کدام کتاب هست، یا اینکه در این منابع بعضی مطالب مشترک هست و ممکن است در ۲-۳ کتاب درباره آن مطلب توضیح داده‌ شده باشد، در اینجا شما می‌توانید با کمک کلیدواژه آزمون نظام‌مهندسی به‌راحتی کتاب و صفحه موردنظر را بیابید و در میان انبوه کتاب‌ها مستقیم سراغ پاسخ سوال بروید.

راهکار سوم اما تست‌زنی زیاد هست. همان‌طور که همه می‌دانیم برای حرفه‌ای شدن در هر کاری نیاز به تمرین زیاد در آن کارداریم، شما وقتی یک کاری رو برای اولین بار انجام می‌دهید خب مسلما با سرعت خیلی پایین آن را انجام داده و اشتباه‌های شما هم زیاد است اما اگر ۱۰۰۰ بار آن کار را تکرار کنید سرعت انجام خیلی بالا رفته و ضریب اشتباهات خیلی کاهش پیدا کرده است.

شما هرچقدر هم خوانده باشید و اطلاعاتتان کامل باشد اما اگر قبل آزمون چندین سوال را پاسخ نداده باشید وقتی سر جلسه می‌نشینید و برای اولین بار می‌خواهید پاسخ سؤالات را بدهید حتما دارای اشتباهاتی هستید مثلا ممکن است به آخر سوال دقت نکنید که معمولاً دارای کلمات منفی هست مثل نمی‌باشد، ولی اگر قبل آزمون تست‌زنی زیاد با استفاده از نمونه سؤالات تألیفی مباحث مقررات ملی و سؤالات سال‌های قبل انجام دهید به نقاط ضعف خود پی برده و به‌راحتی در آزمون قبول خواهید شد.

.

کدام کلید واژه بهتر است؟

کلیدواژه توصیه شده اکثر اساتید و آموزشگاه ها کلیدواژه سایت سازه پلاس است.

.

نهاد متولی برگزاری آزمون نظام مهندسی کیست؟

متولی برگزاری آزمون دفتر مقررات ملی ساختمان و نهاد برگزارکننده و مجری سازمان سنجش کشور هست و آزمون در تمام مراکز استان‌ها و بیشتر شهرهای بزرگ برگزار می‌شود.