با انواع کفپوش آشنا شویم - سازه برتر



با انواع کفپوش آشنا شویم

می دانیم که کفپوش ها انواع متنوع و کاربری های متفاوتی دارند. مهم است که پیش از اقدام به خرید، انواع کفپوش ها را بشناسیم، با ویژگی های هر کدام آشنا شویم، کاربری های مناسب برای هر کدام را بشناسیم و سپس تصمیم نهایی خود را بگیریم. بدون توجه به مواردی این چنینی یا بدون داشتن مشاوری آگاه به این مسائل، ممکن است انتخاب ما گزینه مناسبی نباشد و در کوتاه مدت از خرید خود پشیمان شویم.

.

انواع کفپوش از نظر متراژ

به طور کلی کفپوش مورد نظر ما هر نامی که داشته باشد و از هر جنسی که باشد، از نظر متراژ قابل ارائه به دو دسته کلی "تایل" و "رول"  تقسیم می شود. کفپوش های رول به کفپوش هایی گفته می شود که منعطف هستند و در متراژ های بزرگ تر تولید می شوند. این کفپوش ها  مانند سفره پهن می شوند و برای نصب آن ها نیاز است که کفپوش را با استفاده از ابزار مناسب به فرم فضا برش بزنیم. قیمت کفپوش رولی متفاوت است و متناسب با این که از چه جنسی تهیه شده باشد متغیر است اما در یک بررسی کلی، قیمت کفپوش رولی از کفپوش تایل می تواند مناسب تر باشد. موکت ها، کفپوش های رول پی وی سی، چمن مصنوعی و کفپوش هایی از این دست، در گروه کفپوش رولی قرار می گیرند. عموما این کفپوش ها در ابعاد استاندارد 2*12 متر تولید می شوند که برای برخی محصولات و کارهای سفارشی می تواند متفاوت باشد.

کفپوش های تایل به کفپوش هایی گفته می شود که مانند کاشی ها در قطعات کوچک تولید می شوند و کل فضا با در کنار هم قرار گرفتن این قطعات کفپوش می شود. نصب کفپوش های تایل عموما زمان بر تر از کفپوش های رول است و در برخی از انواع کفپوش، نیاز به نصاب حرفه ای و ابزار خاص نصب کفپوش هست. قیمت کفپوش تایل در برخی موارد به دلیل مواد ساخت آن ها گران تر از قیمت کفپوش رول برآورد می شود. به عنوان مثال پارکت تمام چوب از نمونه های گران کفپوش تایل است که برای نصب آن باید بلوک های چوبی را با استفاده از پترنی خاص در کنار یکدیگر قرار دهیم. کفپوش های پارکت لمینت، برخی از انواع کفپوش های ورزشی مانند تاتامی و گرانولی، و همچنین نوع متفاوتی از کفپوش های پی وی سی در دسته کفپوش های تایل قرار می گیرند.

.

انواع کفپوش از نظر کاربری

می توان تعداد زیادی کاربری برای انواع کفپوش در نظر گرفت و این لیست می تواند بسیار گسترده باشد. اما اگر بخواهیم به طور خلاصه به مهم ترین و رایج ترین انواع کاربری کفپوش اشاره کنیم، دسته بندی زیر می تواند مفید و گویا باشد:

  • کفپوش های مسکونی
  • کفپوش های اداری
  • کفپوش های بیمارستانی
  • کفپوش های ورزشی
  • کفپوش های هتلی

هر کدام از این کاربری های می تواند زیر مجموعه های جداگانه ای داشته باشد، مثلا می توانیم برای کفپوش های ورزشی، دسته بندی کفپوش ورزشی فضای باز و کفپوش ورزشی سالنی را تعریف کنیم. کاربری های متفاوت، کفپوش های مجزایی را طلب می کنند به عنوان مثال کفپوش بیمارستانی که یکی از مهم ترین انواع کفپوش است، به چهار شاخه کفپوش های هتروژن، هموژن، کانداکتیو و اپوکسی تقسیم می شوند. انتخاب از میان این گزینه ها در قیمت کفپوش بیمارستانی تاثیر گذار است و نقش مهمی در این خصوص بازی می کند.

.

انواع کفپوش از نظر متریال ساخت

این که کفپوش با استفاده از چه موادی ساخته شده باشد مهم است و می تواند در انتخاب آن برای یک کاربری و همچنین قیمت آن کفپوش اثرگذار باشد. مثلا به کفپوش های خانگی نگاه کنید. معمولا ترجیح بر این است که از کفپوش هایی برای فضای مسکونی استفاده شود که نرم باشد یا احساس گرما و صمیمیت را به خانه منتقل کند. کفپوش های طرح چوب و انواع موکت های تافتینگ برای کاربری مسکونی بسیار رایج هستند.

در خصوص کفپوش های ورزشی نیز این امر بسیار صادق است. متناسب با هر رشته ورزشی، مهم است که کفپوشی انتخاب شود که با استفاده از متریال صحیح تولید شده باشد. این امر وقتی اهمیت ویژه ای پیدا می کند که بدانیم مواد به کار رفته در ساخت این کفپوش ها می تواند در کیفیت بازی و سلامتی ورزشکاران موثر باشد. به عنوان مثال ریزدانه های به کار رفته در ساخت گرانول ورزشی تاثیر مستقیم بر کیفیت گرانول و قیمت آن دارند.

.

رایج ترین متریال برای ساخت کفپوش ها عبارتند از:

  • مواد طبیعی مانند سنگ و چوب
  • مواد مصنوعی مانند پی وی سی
  • انواع الیاف طبیعی و مصنوعی
.

متریال استفاده شده در ساخت کفپوش در قیمت آن کفپوش تاثیر مستقیم دارد. به عنوان مثال قیمت کفپوش های بیمارستانی همواره گران است چرا که برای تولید این محصول لازم است از مواد ویژه ای استفاده شود که متناسب با نیاز های فضای درمانی باشد. در ساخت برخی از این کفپوش ها از کربن استفاده می شود تا هادی جریان الکتریسیته باشد و بتواند در اتاق عمل ایمن و مفید باشد.

دسته بندی ها و معرفی انواع کفپوش ها بحثی تخصصی و بسیار مفصل به نظر می آید. شاید شناخت تک تک این شاخه ها ضروری به نظر نرسد و حتی در برخی موارد گیج کننده باشد. اما مهم نیست اگر نمی خواهید که در این بحث مفصل شرکت داشته باشید، آن چه مهم است این است که کفپوشان را به خاطر بسپارید تا در مواقع لزوم، به عنوان یک مشاور آگاه و یک تیم تخصصی، در کنار شما باشد. انتخاب کفپوش مناسب و تخصصی کار ساده ای نیست و بهتر است با دقت و آگاهی کامل انجام شود. کفپوشان به صورت نامحدود به شما مشاوره خواهد داد و به خوبی به نیازها و خواست های شما دقت می کند. به شما کمک می کند که ویژگی های مهم کفپوش ها را بشناسید و در صورت نیاز از محل پروژه شما نیز بازدید خواهد کرد. در مسیر انتخاب و خرید کفپوشان در هر گام با شماست اما پس از خرید نیز شما را تنها رها نخواهد کرد. نصب کفپوش نیز معقوله ای تخصصی و مهم است و تیم حرفه ای نصب کفپوشان این جاست تا خرید شما را بی نقص و با سرعت برایتان نصب کند.