نقش لوله و تاسیسات در طراحی ساختمان - سازه برتر



نقش لوله و تاسیسات در طراحی ساختمان

لوله و تاسیسات

در هنگام ساخت یک سازه مثل خانه یا آپارتمان، اهمیت زیرساخت ها جزو مواردی است که کمتر کسی آن را جدی می گیرد. بدون شک نباید برای خانه ای که تاسیسات آن دارای مشکل است کارهایی مثل بازسازی سطحی و یا دکوراسیون جدید اعمال شود. از آنجا که بسیاری از خانه ها بخصوص در ایران از لوله و تاسیسات بی کیفیت استفاده می کنند در این مقاله به بررسی برخی برندهای معتبر و همچنین سیستم گرمایش از کف می پردازیم.

می دانیم که در سال های دور انسان ها برای گرم شدن در فصول سرد سال از هیزم استفاده می کردند؛ اما با افزایش جمعیت بشر و کشف نفت و گاز سبک زندگی تغییر کرد و به آنجا رسید که در سال های اخیر لوازم گرمایش برقی و نفتی فراگیر شد. با پیشرفته شدن تکنولوژی و ظهور روش های نوین سیستم هایی مثل موتورخانه، شوفاژ و چیلر جایگزین شد. امروز نیز سیستم گرمایش از کف را جدیدترین تکنولوژی می دانند.

.

سیستم گرمایش از کف

گرمایش از کف عبارت است از مجموعه لوله هایی که کف اتاق یا سالن در زیر نما خوابیده و آب گرم در این لوله ها جریان دارد. لوله های گرمایش از کف می تواند فقط کف اتاق باشد و یا در برخی موارد پیشرفته تر نیز تا حدود ۶۰ سانت در دیواره ها بالا می آید.

.

روش اجرای گرمایش از کف به صورت خلاصه

۱- انتخاب عایق مناسب کف

لوله ها باید روی یک عایق حرارتی قرار گیرند. مجریان طرح معمولا بهترین نوعی که برای ملک لازم است را انتخاب می کنند تا گرمای لوله ها به سمت پایین انتقال داده نشود. این عایق ها را در تصویر زیر می توانید مشاهده کنید.

.

۲- جاگذاری لوله ها و سایر تجهیزات

پس از نصب عایق ها نوبت به لوله گذاری و نصب سایر قطعات مثل ترموستات می رسد. در این مرحله بهترین شکل و پترن برای لوله ها در کف ایجاد شده و پس از اتمام کار باید چند ساعت دستگاه روشن شود تا از صحت کارکرد آن اطمینان حاصل گردد.

.

۳- بتن ریزی

بعد از اتمام مراحل بالا باید روی لوله ها پوشیده شود. برای این کار معمولا از بتن یا سیمان استفاده می کنند. باید توجه داشت که در حین انجام این کار از مواد بسیار باکیفیت و یکنواخت شده استفاده شود. همچنین از فشار آوردن روی لوله ها، ریختن بتن بیش از حد نیز خودداری گردد.

.

شکل لوله ها در این سیستم

طراحان گرمایش از کف در هر ساختمان یا محلی بنا بر نقشه ی ملک، الگویی ویژه را طراحی می کنند تا بهترین نتیجه در گرمادهی ایجاد شود. اما به طور کلی چند نوع پترن در شکل چینش لوله ها و جود دارد که در تصویر زیر می توانید آنها را مشاهده نمایید.

لوله های گرمایش از کف

.

معرفی دو محصول معتبر

لوله سپاهان API

فولادهای API بر پایه فولادهای “کربن منگنزی” هستند که با کمی تغییر مانند افزودن عناصر میکرو آلیاژی نظیر سیلیسیم، تیتانیوم و … استحکام آنها افزایش یافته و همین موضوع باعث شده تا جایگاه ویژه ای در صنعت فولاد داشته باشند، کابردهای متفاوت این فلز در صنایع “کشتی سازی، ساخت تجهیزات حفاری، ساخت انواع مخازن، ساخت لوله های API ویژه خطوط انتقال نفت و گاز، برج های تقطیر و غیره” باعث شده تا به یک محصول مادر و استراتژیک تبدیل شود. طی دهه های اخیر به دلیل پیشرفت تکنولوژی ساخت مواد و نیم ساخته های فلزی، تحولات چشم گیری در صنعت ساخت لوله شکل گرفته است. یکی از پرکاربردترین و با اهمیت ترین حلقه های زنجیر صنعت نفت و گاز، لوله API هستند.

.

تاریخچه لوله API

درسال 1991 انستیتو نفت آمریکا (American Petroleum Institute) با هدف استانداردگذاری در زمینه نفت و گاز و با شعار “عمر مفید و ایمنی بالای محصولات در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی” تاسیس شد که به اختصار به آن API نیز گفته می شود، تجربه بالای این انستیتو در حوزه استانداردهای نفت و گاز و به ثبت رساندن بیش از 700 استاندارد برای ورق های API، نیم ساخته های فلزی و لوله های فولادی سبب شده تا بیشتر تولید کنندگان بزرگ جهان از جمله شرکت لوله سپاهان از استانداردهای آن پیروی و محصولات خود را مبتنی بر استانداردهای انستیتو نفت آمریکا (API) تولید کنند.

.

معرفی لوله سپاهان با استاندارد API 5L

لوله سپاهان به دو سطح کلی: API 5L PSL1 و API 5L PSL2 تقسیم می شوند. محصولات API 5L PSL در رده های آلیاژی متفاوتی تولید می شوند که کاربرد اصلی آنها خطوط لوله انتقال گاز است، فصل 5 استاندارد API به صورت تخصصی به استاندار های لوله های گاز پرداخته که به همین دلیل به لوله های که ساخت آنها مبتنی بر این استاندارد است لوله های API 5L گفته می شود، همانطور که پیشتر گفته شد این محصول به سطح PSL1 و PSL2 تقسیم می شوند PSL مخفف کلمه Product Speciation Levels است که به معنای سطح مشخصات محصول است. هر کدام از سطوح فوق الذکر لوله API سپاهان کاربرد های خاص خود را دارند، برای مثال لوله های API PSL1 به صورت روکار و محیط های کاری که خورندگی آنها کمتر است استفاده می شوند و لوله های API PSL2 به صورت توکار و محیط های کاری که خورندگی و فشار بالایی دارند استفاده می شوند.

.

پیمتاش ترکیه

پیمتاش در زمینه تولید انواع مصالح پلاستیکی و PVC فعالیت می کند و انواع لوله و تاسیسات ازجمله محصولات آنهاست. به کارگیری تکنولوژی های جدید دنیا موجب شده تا بسیاری از مجریان طرح و مهندسان به محصولات پیمتاش اعتقاد داشته باشند و برای لوله کشی و بخصوص ساخت استخر از این برند استفاده کنند.

محصولات PVC، پلی اتیلن، پلی پروپیلن و همچنین  UPVC پیمتاش بسیار مشهور است و در قالب انواع لوله های آب شرب و اتصالات جانبی آن، لوله آب استخر و جکوزی غیره تولید می گردد؛ به عنوان مثال، محصولات پیمتاش برای طراحی و ساخت استخر شامل انواع گریتینگ استخر، کفشور استخر پیمتاش، نازل های ورودی آب، تجهیزات روشنایی استخر و بسیاری از دیگر موارد است.

کیفیت بالای محصولات این کمپانی موجب شده تا در ایران نیز به شهرت و محبوبیت برسد. گذشته از این باتوجه به نزدیکی مسیر کشور ترکیه، کاهش هزینه حمل و نقل و سایر نکات مهم در امر واردات کالاها، انواع تجهیزات این برند همواره در دسترس مصرف کنندگان ایرانی قرار دارد.

و ده ها نوع محصول دیگر مثل لوله ها، لوله های رابط سه راه و چهار راه، بوشن مغزی چسبی و ته باریک، زانویی ۹۰ درجه و ۴۵ درجه، زانویی یک سر دنده، سه راهی ۹۰ درجه و ۴۵ درجه، سه راهی ناف دنده، انواع مهره ماسوره پلمیری، بست لوله، رینگ و فلنچ، انواع شیر پروانه و توپی و غیره.

.

خرید محصولات پیمتاش

پیمتاش و اطلس پول فروش بسیاری در ایران دارد و لذا به دلیل مشکلات رایج مثل تولیدات نامرغوب با اسم های مشابه، باید محصولات اورجینال را از نمایندگی های معتبر تهیه کرد. چرا که در صورت استفاده از محصولات غیر اصل، زیرساخت های شما دچار خسارت خواهد شد. بازرگانی امیدوار سال هاست که به عنوان نمایندگی پیمتاش فعالیت می کند و تلاش داشته تا با تامین انواع قطعات و تجهیزات لازمه نیاز مهندسان، مدیران پروژه و سایر مشتریان را مرتفع سازد.

منبع: لوله و تاسیسات بازرگانی امیدوار