ظرفیت بالای ایران در تولید سازه های فولادی - سازه برتر



ظرفیت بالای ایران در تولید سازه های فولادی,

ظرفیت بالای ایران در تولید سازه های فولادی

رییس هیئت‌مدیره انجمن سازه‌های فولادی با اشاره به ظرفیت بالای تولید و صادرات سازه‌های فولادی در کشور گفت: با توجه به تولید گسترده آهن و فولاد در کشور، ظرفیت بالایی در زمینه ساخت مقاطع فولادی و ورق فولادی در داخل کشور وجود دارد. به گزارش سازه نیوز، رییس هیئت‌مدیره انجمن سازه‌های فولادی با اشاره به ظرفیت بالای تولید و صادرات سازه‌های فولادی در کشور گفت: با توجه به تولید گسترده آهن و فولاد در کشور، ظرفیت بالایی در زمینه ساخت مقاطع فولادی و ورق فولادی در داخل کشور وجود دارد.

.

رسول میرقادری همچنین با اشاره به تعدد تولیدکنندگان سازه‌های فلزی در کشور ادامه داد: ظرفیت بسیار بالایی در حدود سالانه 500 هزار تن در زمینه تولید این محصول وجود دارد و در حال حاضر به نسبت رکودی که بر صنعت ساخت‌وساز در داخل کشور حاکم است، از تمام این ظرفیت استفاده نمی‌شود.

وی تاکید کرد: این در حالی است که ظرفیت صادرات این محصول چه به‌صورت آهن و فولاد و چه به‌صورت سازه‌های فولادی ساخته شده به کشورهای همجوار بسیار زیاد است و می‌تواند ارزش صادراتی قابل‌توجهی را ایجاد کند.

.

میرقادری لازمه این امر را حمایت‌های دولتی دانست و ادامه داد: دولت اگر بتواند در زمینه‌هایی مثل تامین بیمه و قراردادها به صنعتگران کمک کند، می‌تواند فضای تولید گسترده‌ای را در کشور ایجاد کند و این ظرفیت بالقوه را به بالفعل تبدیل کند.

وی با بیان اینکه از این طریق به میزان زیادی شغل و درآمد در کشور تولید می‌شود، گفت: درعین‌حال صادرات آن ارزآوری برای کشور به همراه خواهد داشت و ایران به‌راحتی می‌تواند در رقابت با کشورهای دیگری مثل ترکیه، از امکان صادرات به کشورهایی مثل عراق، سوریه، افغانستان و شوروی سابق برخوردار باشد و ظرفیت بسیار خوبی را در این بخش فراهم کند.

.

این فعال بخش خصوصی همچنین درخصوص تاثیرات افزایش نرخ ارز بر صنعت سازه‌های فولادی تصریح کرد: آهن و فولاد یک قیمت جهانی دارد، اما ازآنجایی‌که ما در داخل کشور تولید می‌کنیم، دراین قسمت به دلیل اینکه دستمزدها هنوز به‌صورت داخلی محاسبه می‌شود، بنابراین قیمت تولید آهن و فولاد در کشور ما به‌مراتب از آنچه که در دنیا وجود دارد، ارزانتر است و این موضوع می‌تواند ارزش افزوده‌ای را در این بخش ایجاد کند.

میرقادری درعین‌حال اظهار داشت: از طرف دیگر، در بخش ساخت قطعات فولادی و مصنوعات فولادی، تقریبا نیمی از هزینه‌ها مربوط به هزینه دستمزد ساخت است و در ایران ارزش متناسب با افزایش نرخ دلار را پیدا نکرده است. همین موضوع باعث خواهد شد که ما به‌خوبی بتوانیم در بخش صادرات، ارزش افزوده نسبتا خوبی را برای کشور فراهم کنیم.

وی تاکید کرد: به‌این‌ترتیب می‌توانیم این کارخانه‌ها را به کار بیندازیم و تولیدات آنها را بالا ببریم و ضمن رشد سطح تولید، در این صنعت افزایش اشتغال ایجاد کنیم.

عضو هیئت‌علمی دانشکده فنی دانشگاه تهران این موضوع را مطلب بسیار مهمی دانست و ادامه داد: ما اگر از این فضا استفاده نکنیم، نمی‌توانیم با کشورهای دیگری مثل ترکیه، پاکستان و چین رقابت کنیم. اما در حال حاضر توان رقابت در این بخش را داریم و می‎توانیم به‌خوبی بخش بزرگی از بازار بین‌المللی را حداقل در کشورهای همجوار پوشش دهیم.

.

رییس انجمن سازه‌های فولادی هشدار داد: اگر از این فرصت پیش آمده غافل شویم و نتوانیم از آن استفاده کنیم، این امکان وجود دارد که در یک یا دوسال آینده این مطلوبیت را از دست بدهیم.

میرقادری همچنین با اشاره به چالش‌هایی که این صنعت را تهدید می‌کند، گفت: این چالش‌ها عمدتا به بحث صدور و از طرف دیگر قراردادها، تضمین‌های لازم، مباحث مربوط به انتقال ارز پول و نیز بحث بیمه برمی‌گردد که موضوعات بسیار تعیین‌کننده‌ای است.

وی ادامه داد: وزارت صنایع یا سایر نهادهایی که از صادرات حمایت می‌کنند، باید تسهیلات و راهکارهایی را ایجاد کنند که صادرکنندگان و تولیدکنندگان داخلی بتوانند کالاهای خود را به شکل مناسبی و با قراردادها و تضمین‌های مناسبی انتقال دهند و ارز آن را به دست بیاورند.

.

میرقادری با تاکید بر لزوم تامین بیمه‌های حمل‌ونقل و بیمه مسئولیت در کشورهای دیگر ادامه داد: در این بخش فقط بحث ساخت مطرح نیست و بحث حمل و نصب نیز مطرح است که تحقق آن مستلزم حمایت بیمه‌های پشتیبان است و این یکی از چالش‌های مهم در صنعت سازه‌های فولادی است.

رییس انجمن سازه‌های فولادی افزود: مسئله دیگر عقد قراردادها است که باید تضامین کافی را به همراه داشته باشد و صنعتگران بتوانند از تعهدات طرف مقابل اطمینان حاصل کنند. اگر این حمایت‌ها انجام شود، می‌تواند به حل چالش‌ها و مشکلات موجود کمک کند.

.

میرقادری همچنین درخصوص پتانسیل صدور خدمات فنی و مهندسی در صنعت سازه‌های فولادی بیان کرد: خوشبختانه ما در بخش صادرات خدمات فنی و مهندسی طی چند سال اخیر ظرفیت بالایی پیدا کرده‌ایم. توان فنی و مهندسی ما در بخش‌های طراحی، بازرسی فنی و بخش‌های خدماتی منجر به این شده که علاوه بر بخش تولید، در بخش‌های دیگر نیز از پتانسیل خوبی برخوردار باشیم.

.

وی تصریح کرد: در حال حاضر طرحان و مهندسان بسیار ورزیده‌ای در کشور وجود دارند که توان مهندسی و میزان آشنایی آنها با نظامات بین‌المللی در حد نسبتا خوبی است. این توانمندی مربوط به بخش طراحی و صدور خدمات طراحی مهندسی در بخش‌های مختلف استفاده از صنعت فولاد شامل بخش‌های ساختمانی، صنعتی، نیروگاهی، کارخانجات تولیدی، پتروشیمی، نفت و گاز و... است.

.

میرقادری با بیان اینکه در حال حاضر می‌توان از این ظرفیت و توانمندی‌های موجود در کشور استفاده کرد، خاطرنشان کرد: ظرفیت خالی در این بخش وجود دارد و می‌توان از تخصص مهندسان مشاور ورزیده موجود در کشور که در بخش صدور خدمات فنی و مهندسی صاحب صلاحیت هستند، استفاده کرد.

.

ظرفیت بالای ایران در تولید سازه های فولادی

منبع : سازه نیوز

اخبار عمرانی

اخبار نظام مهندسی