چیدمان اتاق کار در منزل، با این ایده ها خستگی معنا نداره! - سازه برتر



 width=

چیدمان اتاق کار در منزل، با این ایده ها خستگی معنا نداره!

می‌توان گفت در عصر حاضر به دلیل مشغله‌های مختلف کاری، هر یک از ما نیاز داریم فضایی اختصاصی برای ادامه کارهای روزانه و پروژه‌های کاری خود، در منزل داشته باشیم. دانشجو، نویسنده، پزشک، نقاش، مهندس، معلم یا حتی یک خانم خانه‌دار هم که باشید، برای یکسری کارهای شخصی به اتاق کار یا یک میز کار مجهز نیاز دارید. در اینجا نکات مهمی در طراحی اتاق کار مناسب در منزل را شرح خواهیم داد.

.

انتخاب محل مناسب کار

اگر توانایی این را داشته باشید که یکی از اتاق‌های منزلتان را به‌عنوان محل دنجی برای این منظور انتخاب کنید، خیلی خوش‌شانس هستید. در غیر این صورت، با تعیین محل مناسب در گوشه‌ای از منزلتان می‌توانید به این امر دست ‌یابید. شما می‌توانید از قسمت‌های بلااستفاده مانند کنج‌ها و زیر پله بهره ببرید. محلی را انتخاب کنید که کمترین تردد را داشته باشد. کار در محیط خانه خیلی هم آسان نیست! اینکه تلویزیون با صدای بلند در حال پخش برنامه موردعلاقه‌تان باشد، قطعاً تمرکز شما بر روی کارتان را به پایین‌ترین درجه خود خواهد رساند، پس جایی را انتخاب کنید که تمرکز شما را بالا ببرد و برای چندساعتی حس و حال اداری ایجاد کند.

.

عناصر جداکننده فضای کار از دیگر فضاها

درصورتی‌که برای انجام کارهایتان اتاق اختصاصی ندارید، مجبور هستید یک فضا را برای چند کاربری تقسیم کنید. برای مشخص کردن مرز فضاهای مختلف از وسایل گوناگونی استفاده می‌شود، اما توجه داشته باشید که عنصر جداکننده، نقش دکوراتیو داشته باشد تا علاوه بر داشتن کارایی لازم، زیبا و دلنشین نیز باشد. در این قسمت دو عنصر مهم و شناخته‌شده را شرح می‌دهیم، پس با ما همراه باشید. پاراوان به‌عنوان یک عنصر ارزشمند، سال‌هاست که در این مسیر ما را همراهی می‌کند. از مزایای خوب این عنصر، سبکی و قابلیت جابه‌جایی راحت آن است. گزینه بعدی شما کتابخانه است. شما می‌توانید از فضای کتابخانه به‌عنوان نگهداری برخی لوازم جانبی و پوشه‌های کاری استفاده کنید. هم‌چنین به دلیل قطور بودن آن، عایق صوتی مناسبی برای آرامش فضای کارتان نیز به شمار می‌آید.

.

عناصر اصلی در اتاق کار خانگی

. - میز مطالعه

انتخاب میز کار مناسب در منزل، یک امری ضروری است. میز کاری که در منزل مورداستفاده قرار می‌گیرد با نمونه آن در محل کار متفاوت است. سبک، رنگ و ابعاد میز باید با توجه به دیگر مبلمان و لوازم اتاق موردنظر انتخاب شود. این نکته را در نظر داشته باشید که میز کاری که در منزل استفاده می‌شود، صرفاً برای انجام کارهای اداری نیست. انتخاب یک میز مناسب کمک می‌کند از کارهایی مانند مطالعه، یادداشت‌های روزانه، کار با لپ تاب یا کامپیوتر شخصی، لذت ببرید؛ کارهایی که شاید انجامشان در پایان روز خیلی خوشایند شما نباشند. سعی کنید رنگ میزتان را طوری انتخاب کنید که بعد از یک روز کاری بتواند شما را سر ذوق بیاورد و باعث شود تا آرامش بیشتری به فعالیت‌های باقی‌مانده خود رسیدگی کنید. پیشنهاد می‌کنیم از رنگ‌های روشن استفاده کنید. به دنبال میزی خیلی رسمی نروید تا اتاقتان حس و حال اداری به خود نگیرد. ابعاد میز را با ابعاد اتاق، هماهنگ انتخاب کنید. میز نباید فضای زیادی را اشغال کند، پس همیشه توجه داشته باشید که باید فضای حرکتی و دسترسی به دیگر مبلمان در اتاق به‌راحتی صورت بگیرد.

- چراغ مطالعه

درصورتی‌که محدودیت فضایی دارید از چراغ‌های پایه‌داری استفاده کنید که توسط گیره به میز وصل می‌شوند و یا قابلیت نصب بر روی دیوار را دارند. توجه داشته باشید که شدت نور لامپ را مناسب با ابعاد میز و ارتفاع چراغ از میز انتخاب نمایید.

- قفسه پوشه‌ها

در صورت نیاز به آرشیو پرونده‌ها در منزل، بهترین گزینه در فضاهای کوچک، استفاده از دیوار است. با نصب طبقات دیواری در بالا و اطراف میز علاوه بر استفاده بهینه از فضا، دسترسی به پرونده‌ها را راحت‌تر خواهید کرد.

- لوازم جانبی

ابتدا مشخص کنید برای کار در منزل به چه وسایلی نیاز دارید، سپس لوازمتان را مناسب با متراژ محیط تهیه کنید؛ مثلاً اگر برای انجام کارهایتان به پرینتر، اسکنر، کپی و دورنگار نیازمندید، به‌جای اینکه هرکدام را جداگانه تهیه کنید بهتر است یک دستگاه چندکاره خریداری نمایید. با این کار، هم در هزینه و هم در فضا صرفه‌جویی کرده‌اید. نکته دیگری که باید ذکر کنیم این است که تا حد امکان از دستگاه‌های وایرلس یا همان بی‌سیم استفاده کنید تا از آشفتگی سیم‌ها جلوگیری نمایید.

.

چیدمان اتاق کار در منزل، با این ایده ها خستگی معنا نداره!

منبع : چیدانه

اخبار عمرانی

اخبار نظام مهندسی