معماری بومی روستاها در حال از بین رفتن - سازه برتر



معماری بومی روستاها در حال از بین رفتن,

معماری بومی روستاها در حال از بین رفتن

معاون عمرانی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، موضوع روستاهای گردشگری و دارای بافت با ارزش را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: معماری بومی روستاها به شدت در حال از بین رفتن است.

به گزارش ایسنا، محمدرضا شاملو در جلسه جمع بندی سفر به استان کرمان اظهار کرد: آنچه سهمیه برای استان در زمینه سهمیه قیر و اعتبارات ملی در نظر گرفته شده، تخصیص 100 درصدی خواهد بود و حداقل 3 میلیارد تومان قیر با تخصیص 100 درصد برای دو شهرستان کرمان و راور در نظر خواهیم گرفت.

.

شاملو در ارتباط با بازنگری طرح های هادی روستایی عنوان کرد: اعتبار لازم برای بازنگری همه روستاها وجود ندارد، لذا در روستاهایی که دوره آن به اتمام رسیده است با همکاری بنیاد مسکن استخراج شوند که یا در گروه روستاهای دارای شرایط پیچیده به عنوان اولویت از اعتبارت ملی، استانی و داخلی در اولویت بازنگری قرار گیرند و یا اینکه تعدادی از روستاها با الحاق یک لکه زمین به روستا مشکل برطرف می‌شود.

.

وی خواستار شد تا فرمانداران و بخشداران جهت شناسایی و معرفی روستاهای واجد ارزش های خاص اقدام کرده تا در لیست معرفی به عنوان 300 روستای با ارزش گردشگری که در برنامه پنج ساله ششم دیده شده است، قرار گیرند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز از تخصیص حداقل 3 میلیارد تومان قیر با تخصیص 100 درصدی برای دو شهرستان کرمان و راور خبر داد.

.

محمدرضا پورابراهیمی در نشست جمع بندی سفر معاون عمرانی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به کرمان و بازدید از مناطق روستایی بخش شهداد.(چهارفرسخ، کشیوئیه، پشوئیه) و بخش گلباف (نسک، حرمک و کشیت) اظهار کرد: شهرستان کرمان پهناورترین شهرستان کشور است، یک سوم جمعیت استان هم در این شهرستان مستقر هستند.

وی افزود: در حوزه ایمن سازی روستایی و شهری، شهرستان راور نسبت به دیگر شهرستان های استان پیشی گرفته و 60 تا 70 درصد روستاهای راور مقاوم سازی شده اند و در شهر راور هم تا 55 درصد مقاوم سازی صورت گرفته است.

.

پورابراهیمی عنوان کرد: با توجه به اینکه شهرستان راور در خط زلزله قرار دارد باید کمک های لازم به آن صورت گیرد.

وی خواستار موافقت بنیاد مسکن برای اختصاص اعتبار مشخص برای شهرستان راور و کرمان که بیش از 35 درصد پوشش جمعیت استان را تشکیل می‌دهند، شد و لزوم نهایی کردن اختیارات استانی را مورد تاکید قرار داد.

.

به گزارش ایسنا، از مصوبات این سفر تصمیم‌ گیری در خصوص اجرای طرح هادی روستاها و بازنگری طرح‌ های هادی روستاها است که مقرر شد با اعتباری که در این زمینه گذاشته می شود، موارد مربوط به این موضوع انجام شود. همچنین در خصوص آسفالت معابر روستایی و جاده ورودی روستاها که در طرح هادی است، مقرر شد با تامین قیر رایگان انجام شود.

.

مشکل ضمانت وام های پرداختی از سوی بنیاد مسکن نیز مقرر شد با دریافت ضامن زنجیره‌ای برطرف شود. بازسازی منازل فرسوده روستایی با تسهیلات قرض الحسنه با کارمزد 4 درصد با مبلغ 35 میلیون تومان از دیگر مصوبات سفر معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به کرمان بود. در خصوص ساخت جدید منازل روستایی مقرر گردید تا مبلغ 25 میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه پرداخت شود.

.

همچنین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مکلف شد تا اسناد مالکیت زمین های واگذاری را سریعا پیگیری کند و در روستاهایی که زمین کافی برای متقاضیان جدید وجود ندارد، از سوی بنیاد مسکن زمین در اختیار آنها گذاشته شود. همچنین مقرر گردید در روستاهایی که نیاز به بازنگری طرح هادی دارند، علی‌ الحساب زمین‌ هایی که امکان ارائه خدمت از سوی بنیاد مسکن وجود دارد، اقدام لازم انجام شود.

.

معماری بومی روستاها در حال از بین رفتن

منبع : ایسنا

اخبار عمرانی

اخبار نظام مهندسی