تاثیر رنگ در دکوراسیون داخلی، روانشناسی و کاربرد آن! - سازه برتر



تاثیر رنگ در دکوراسیون داخلی، روانشناسی و کاربرد آن

تاثیر رنگ در دکوراسیون داخلی، روانشناسی و کاربرد آن!

رنگ بخش مهمی از زندگی ما است. از انتخاب لباس گرفته تا انتخاب مبلمان منزل یا محل کار، رنگ به عنوان یک اصل اساسی اطراف مارا احاطه کرده و به بخشی از روزمرگی ما تبدیل شده است، به طوری که شخصیت افراد را می شود از ترکیب رنگی انتخابی شان شناخت.

.

شناخت رنگ ها

رنگ و تاثیر آن در زیبایی محل زندگی یا محل کار، امری است که می توان آن را نخستین چالش در انتخاب مبلمان و طراحی داخلی دانست. فرآیند بصری که با دیدن رنگ در چشم و مغز شکل می گیرد، با فرآیندهای دنیای روانشناختی همراه است و همچنین بازتابهایی از تجربه رنگ در درون افراد بوجود می آید که بر روی شناخت های حسی و فکری شان اثر می گذارد. برای مثال به کار بردن رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی می تواند موجب افزایش اشتها شود و انرژی و هیجان محیط را بیشتر کند، رنگ آبی دقیقا برعکس قرمز اشتها را کور می کند و فضا را آرام و ساکت جلوه می دهد.پس با توجه به اینکه رنگ ها تاثیر عمیقی بر ما دارند، برای انتخاب رنگ دکوراسیون داخلی فضای مورد نظرمان، ضروری است که به غیر از سلیقه شخصی، به روانشناسی رنگ ها و تاثیرات آن ها هم توجه ویژه داشته باشیم.

.

رنگ و روشنایی

رنگ ها در تنظیم نور محیط بسیار تاثیرگذارند. هر یک از رنگ ها با توجه به بازتاب خود می توانند نور را منعکس یا جذب کنند. فضایی که در طراحی آن از رنگ های روشن استفاده شده روشن تر از فضایی که در آن از رنگ های تیره استفاده شده به نظر می آید. باید به تناسب میان رنگ ها توجه ویژه ای داشته باشیم. مثلا رنگ مبلمان با رنگ پرده ها و دیوارها و کف پوش باید هماهنگ باشد، پس انتخاب درجه روشنایی رنگ نکته بسیار مهمی است که نباید از آن غافل شد.

.

برای رسیدن به ارزش روانشناختی هر رنگی، بهتر است آن رنگ را در ارتباط با سایر رنگ ها بسنجیم. البته وقتی از یک رنگ نام می بریم، مهم است بدانیم آن رنگ دارای چه درجه روشنی است و با چه رنگی هم خانواده است و همینطور باید بدانیم آن رنگ در دسته رنگ های گرم جای می گیرد یا در دسته رنگ های سرد. به طور کلی رنگ های گرم هیجان و احساس گرمی را در افراد ایجاد می کنند و رنگ های سرد باعث القای آرامش و خونسردی می شوند.

.

برای مثال بد نیست از رنگ زرد نام ببریم. نوردهی رنگ زرد از همه رنگ ها بیشتر است، رنگ نشاط آوری است که پر از انرژی بوده و استفاده از آن در فضاهای کوچک می تواند احساسات مثبت را القا کند، تمرکز را افزایش داده و فعالیت ذهنی را تحریک کند. اما اگر همین رنگ در مقیاس بزرگ تر استفاده شود ممکن است باعث تحریک اعصاب شود.

.

اگر بخواهیم یک رنگ مناسب قابل استفاده برای همه مکان ها نام ببریم، رنگ سبز بهترین گزینه است. همه ما می دانیم که سبز رنگ طبیعت است و استفاده از آن در دکوراسیون داخلی به محیط طراوت و شادابی می بخشد و موجب آرامش می شود.

.

تاثیر رنگ در دکوراسیون داخلی، روانشناسی و کاربرد آن!

منبع : چیدانه

اخبار عمرانی

اخبار نظام مهندسی