کفپوش بامبو در دکوراسیون، باور کنیم طبیعت دوست است؟ - سازه برتر



کفپوش بامبو در دکوراسیون، باور کنیم طبیعت دوست است

کفپوش بامبو در دکوراسیون، باور کنیم طبیعت دوست است؟

از همان ابتدا که کفپوش های بامبو وارد بازار شدند صحبت های بسیاری درموردشان شده است. کف پوش های بامبو با هدف جایگزین شدن به جای کف پوش های چوبی وارد بازار شدند و مقایسه کفپوش بامبو با کفپوش چوبی سوژه داغ سایت های بین المللی معماری بود. چیزی که بیش تر از همه این ها کف پوش بامبو را به شهرت رساند طبیعت دوست بودن این کفپوش هاست. آیا واقعا کفپوش های بامبو دوستدار طبیعتند؟ با من در چیدانه همراه باشید در این مطلب با نگاهی متفاوت سراغ کف پوش های بامبو رفته ام و طبیعت دوست بودنشان را به چالش کشیده ام!

ویژگی های مثبت زیست محیطی کفپوش بامبو معیارهای مورد استفاده برای تعیین تاثیر اکولوژیکی مصالح مورد استفاده برای کفپوش ها بسیار متنوع و پیچیده هستند اما به نظر می رسد کفپوش بامبو بسیاری از این معیارها را داراست و برای همین بسیار دوستدار طبیعت به نظر می رسد.

. ۱- گیاهان بامبو قابلیت بازسازی دارند چرخه رشد گیاه بامبو بسیار سریع تر از درخت است؛ به طوری که رشد یک گیاه بامبو از زمانی که دانه است تا رسیدن به ارتفاع مناسب، ۳تا۵ سال طول می کشد. در بعضی موارد دیده شده است که یک گیاه بامبو می تواند در بهترین شرایط روزانه نیم متر بلند تر شود. این درحالی است که یک درخت برای رسیدن به ارتفاع مناسب به زمان تقریبی ۲۰ سال نیازمند است. یکی دیگر از ویژگی های مثبت گیاه بامبو در این زمینه، رشد مجدد بعد از قطع ساقه است که هزینه های کاشت دوباره و بستر سازی را کاهش می دهد.

. ۲-گیاهان بامبو بیشتر اکسیژن تولید می کنند گیاهان بامبو حدود ۳۵ درصد بیش تر از درختان اکسیژن تولید می کنند و قادر هستند گازهای گلخانه ای را جذب کنند. به همین خاطر از خود گیاه هم برای باز زنده سازی مناطق آلوده در شهر استفاده می کنند.

. ۳- کفپوش بامبو چرخه زندگی پویای دارد کفپوش های بامبو اگر درست نصب و مراقبت شود و هرچند وقت یک بار قسمت های آسیب دبده تعویض یا بازسازی شوند تا سی سال عمر مفید دارند و بعد از آن به راحتی می توان آن ها را بازیابی کرد و دوباره در ساختمان استفاده کرد در واقع قابلیت بازیافت کفپوش های بامبو تولید زباله و هزینه دفع و معدوم کردن زباله را بسیار کاهش می دهد.

. ۴-تمیز کردن کفپوش بامبو مقرون به صرفه است سالانه هزاران کیلو مواد شوینده در ایران صرف شست و شوی فرش می شود. کف پوش های بامبو برای تمیز شدن نیازی به این مواد شیمیایی و خشن ندارند بلکه کافی است به صورت دوره ای با آب ولرم آن ها را تمیز کنید یا از یک متخصص بخواهید برایتان این کار را انجام دهد.

. ویژگی های منفی زیست محیطی کفپوش بامبو در حالی که همه موارد فوق به وضوح نشان می دهد که چرا بامبو به عنوان یک کفپوش طبیعت دوست در بین مردم و مهندسان معمار محبوب شده است؛ اما هنوز معیارهای دیگری وجود دارد که من را نگران می کند!

. ۱-پرورش بی رویه بامبو صنعت ساختمان یک صنعت پرسود است و صاحبان این صنعت بیش تر از هر چیز به سودآوری بیش تر توجه می کنند. با محبوبیت کفپوش های بامبو صاحبان صنعت ساختمان در حال تهیه زمین برای پرورش بیش و بیش تر بامبو هستند و این یعنی زنگ خطر! با پرورش بی رویه گیاه بامبو، تنوع زیست محیطی گیاهان از بین خواهد رفت و با از بین رفتن تنوع درختان و گیاهان اکوسیستم های وابسته به این گیاهان هم از بین خواهند رفت.

. ۲- کفپوش های بامبو گواهینامه FSC  ندارند از آنجا که کفپوش های بامبو توسط سازمان FSC تنظیم یا رتبه بندی نمی شوند، غیرممکن است بدانیم که آیا آن ها را با توجه به محیط زیست و با شیوه های پایدار تولید می کنند یا خیر. از این رو، شما مجبورید به شرکت های تولید کننده اعتماد کنید.

. ۳- در ساختار کفپوش های بامبو فرمالدهید وجود دارد کفپوش های بامبو با ترکیباتی از فرمالدهید ساخته می شوند. بعضی از این مواد فرار هستند و پس از نصب در فضای خانه و محیط پخش می شوند که برای سلامتی بسیار مضر مباشند. البته اگر از کفپوش بامبو با کیفیت استفاده کنید این مواد در ساختشان کم تر استفاده شده است.

کفپوش بامبو در دکوراسیون، باور کنیم طبیعت دوست است؟

منبع : چیدانه

اخبار عمرانی

اخبار نظام مهندسی