افزایش تسهیلات 5 میلیون تومانی وام مسکن روستایی - سازه برتر



افزایش تسهیلات 5 میلیون تومانی وام مسکن روستایی,

افزایش تسهیلات 5 میلیون تومانی وام مسکن روستایی

افزایش تسهیلات 5 میلیون تومانی وام مسکن روستایی/مسکن اجتماعی هنوز تأمین اعتبار نشده است

تابش، از افزایش تسهیلات مسکن روستایی از 20 میلیون تومان به 25 میلیون تومان خبر داد.

افزایش تسهیلات 5 میلیون تومانی وام مسکن روستایی/مسکن اجتماعی هنوز تأمین اعتبار نشده استبه گزارش خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن در نشست خبری امروز خود(یکشنبه 19 فروردین)، با بیان اینکه در سال 96 تعداد 6 زلزله 6 ریشتری و یک زلزله بالای هفت ریشتری در کشور ثبت شده است، اظهار کرد: طی سال‌های 95 و 96 در کشور زلزله با این میزان ریشتر ثبت نشده است.

.

وی با بیان اینکه حدود 311 زلزله بالای 4 ریشتر در کشور به ثبت رسیده است، گفت: در سال 95، 123 و در سال 94، 120 زلزله در کشور به ثبت رسیده است.

تابش با بیان اینکه در سال گذشته 79 هزار واحد مسکونی احداثی و 83 هزار واحد مسکونی تعمیراتی بر اثر زلزله داشتیم، تصریح کرد: مسئولیت بازسازی تمامی واحدهای مسکونی در حوادث طبیعی کوچک و بزرگ بر عهده بنیاد مسکن است.

وی با بیان اینکه از سال 94 تا سال 96، 244 هزار واحد مسکونی داشته‌ایم، اظهار کرد: ساخت 102 هزار واحد از این تعداد شروع شده و ساخت 69 هزار واحد مسکونی نیز به اتمام رسیده است.

.

رئیس بنیاد مسکن با بیان اینکه برای این میزان واحد مسکونی 5هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار ما قرار داده شده است، افزود: از این میزان تسهیلات 4 هزار و 100 میلیارد تومان به بانک‌ها ابلاغ شده و 1100 میلیارد تومان نیز از طریق تسهیلات بلاعوض در اختیار ما قرار گرفته است.

تابش با بیان اینکه خسارت 123 هزار واحد مسکونی بر اثر زلزله کرمانشاه از سوی بنیاد مسکن ارزیابی شده‌ است، گفت: از این تعداد 35 هزار و 200 واحد احداثی و 59 هزار و 642 واحد تعمیراتی و 3 هزار و 991 واحد تجاری نیز دچار خسارت شده‌اند، همچنین 101 هزار واحد مسکونی تکمیل و 67 هزار و 500 واحد مسکونی به بانک‌ها معرفی شده و 43 هزار واحد نیز با بانک‌ها برای دریافت تسهیلات، عقد قرارداد کرده‌اند.

.

تابش در ادامه درباره اجرای طرح‌های هادی در روستاها، گفت: طرح هادی تمامی روستاها تهیه شده و در بخش اجرا نیز امسال قصد داریم عملیات ساخت آنها را آغاز کنیم.

وی افزود: امسال در 3448 روستا طرح هادی اجرا می‌شود و با قراردادن قیر رایگان در اختیار ما سرعت عملیات اجرای طرح هادی افزایش می‌یابد.

رئیس بنیاد مسکن با بیان اینکه در 998 روستا طرح هادی جدید را آغاز خواهیم کرد، گفت: اعتبارات ما امسال از یک میلیارد و 912 میلیون تومان به 2 میلیارد و 179 میلیون تومان خواهد رسید.

.

وی گفت: امیدواریم در سال جدید بتوانیم این میزان اعتبارات را از خزانه دولت دریافت کنیم.

تابش، تصریح کرد: هر چه سرعت پرداخت تسهیلات روان‌تر باشد دامنه فعالیت بنیاد مسکن در اجرای طرح‌ها افزایش می‌یابد.

وی گفت: بنیاد مسکن توانسته برای تمامی حوادث بزرگ و کوچک اعم از سیل و زلزله مصوبات لازم را دریافت و تسهیلات را به متقاضیان پرداخت کند.

تابش گفت: بنیاد مسکن تنها دستگاهی است که به شکل ملی گسترده در تمامی بازسازی‌ها تلاش می‌کند و از لحاظ مالی زحمات بسیاری بر دوش ما قرار دارد.

رئیس بنیاد مسکن با بیان اینکه تکنولوژی‌های نوین در اسکان موقت و بازسازی‌ها را به کار می‌گیریم، گفت: در شهرها و روستا آموزش‌های لازم را در مواقع بحران به کادرهای دست‌اندر کار داده شده و هم اکنون در کرمانشاه با دانشگاه تهران برای به کارگیری تکنولوژی‌های نوین عقد قرارداد کرده‌ایم.

.

تابش با بیان اینکه طراحی و تصویب طرح هادی در روستاهای بالای 20 خانوار صد درصد محقق شده است، گفت: هم اکنون طرح هادی در 998 روستا در حال انجام است.

وی با بیان اینکه تا کنون برای سه میلیون و 188 هزار مسکن روستایی سند صادر شده و امسال نیز برنامه صدور 120 هزار سند در برنامه کاری خود داریم.

وی گفت: در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت برای 190 هزار واحد مسکونی سند صادر شده و امسال نیز صدور 60 هزار سند در برنامه خود قرار داده‌ایم.

رئیس بنیاد مسکن با اشاره به اینکه تا کنون برای دو میلیون و 300 هزار واحد مسکن روستایی خدمات فنی و مهندسی ارائه شده است گفت: امسال هم برای 153 هزار واحد مسکونی روستایی خدمات صدور پروانه ساختمانی ارائه می‌شود.

.

وی تصریح کرد: بودجه عمرانی روستایی امسال 1 میلیارد و 912 میلیارد تومان بودجه عمران روستایی سال 96 بود که 60 درصد آن تخصیص یافت و 47 درصد نیز از خزانه دریافت شده است.

رئیس بنیاد مسکن با اشاره به اینکه بودجه عمران روستایی در سال 97 به 2 هزار و 179 میلیارد افزایش یافته گفت: امیدوار هستیم این میزان تخصیص اعتبارات امسال به صورت کامل انجام شود.

وی افزود: در بحث به‌سازی و بازسازی واحدهای مسکونی روستایی یک میلیون و 630 هزار واحد به اتمام رسیده که تسهیلاتی معادل 15 هزار و 400 میلیارد تومان دریافت کردند.

وی گفت: امسال ساخت 200 هزار واحد مسکونی را در برنامه کاری خود داریم که مصوبه آن در اواخر سال گذشته به دولت داده شده است.

تابش با بیان اینکه در سال 84 تنها هفت درصد سازه‌های روستایی در برابر زلزله مقاوم بوده‌اند گفت: با اقدامات انجام شده در حوزه بازسازی و نوسازی امروزه چهل درصد از سازه‌های واحدهای روستایی مقاوم شده‌اند.

.

وی افزود: در برخی از شهرستان‌ها این درصد از نوسازی به رقم بالاتری رسیده و در کرمان 58 درصد از واحدهای روستایی در برابر زلزله مقاوم بودند.

وی با بیان اینکه از بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات همکاری بیشتری را انتظار داریم گفت: سال گذشته 200 هزار واحد مسکن روستایی برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی شدند که از این تعداد بانک 78 درصد را ابلاغ کردند و از این تعداد 41 درصد تنها عقد قرارداد شده است.

تابش گفت: عمده همکاری تسهیلات را بانک مسکن در بخش نوسازی و به سازی داشته است.

وی در پایان اظهار کرد: در مجموع فعالیت بنیاد در بخش بازسازی مسکن روستایی قابل توجه بوده که به طوری که در سال گذشته 26 هزار و 600 واحد شهری و 52 هزار و 800 واحد روستایی بازسازی شده است.

. بازسازی کامل روستاهای کرمانشاه تا پایان سال

در ادامه این نشست عزیزالله مهدیان معاون روستایی بنیاد مسکن با بیان اینکه مهمترین اقدام ما در سال گذشته بحث زلزله کرمانشاه و تامین اعتبارات مالی آن بود گفت: برای اولین بار بلافاصله بعد از زلزله میزان تسهیلات مصوب و از سوی بانک‌ها پرداخت شد.

وی با بیان اینکه مردم در این حادثه همواره پای کار آمدند گفت: در بخش‌های روستایی سرعت کار به دلیل آنکه ساخت تمامی واحدها از تهیه نقشه تا اجرای سازه‌های آن بر عهده بنیاد مسکن است سریع‌تر انجام می‌شود اما در بخش مسکن شهری به دلیل آنکه نظام مهندسی و سایر دستگاه‌ها باید نقشه را تهیه و تایید کنند سرعت کار کندتر پیش می‌رود.

معاون روستایی بنیاد مسکن درباره افزایش سقف تسهیلات مسکن روستایی گفت: سقف وام روستایی از 20 میلیون به 25 میلیون تومان افزایش یافته که برای 200 هزار مسکن روستایی ابلاغ شده است.

.

وی گفت: هر ساله تسهیلات مسکن روستایی در سال بعد اجرایی می‌شود.

وی درباره نحوه همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مسکن روستایی گفت: بانک‌ها از منابع خود این تسهیلات را پرداخت می‌کنند در نتیجه متقاضیانی که تسهیلاتی را دریافت کرده اما در بازپرداخت آنها کوتاهی می‌کنند برای بانک‌ها مشکل ایجاد می‌شود در نتیجه بانک‌ها تمایل چندانی برای پرداخت این تسهیلات ندارند.

وی افزود: بانک‌ها معتقدند با توجه به بازپرداخت نکردن تسهیلات ما دیگر نمی‌توانیم تسهیلات جدیدی را پرداخت کنیم.

مهدیان با بیان اینکه ممکن است چند قسط از پرداخت تسهیلات عقب و جلو شود که آن را بانک‌ها به بدحسابی می‌گذارند ولی ما معتقد هستیم همه همکاری برای وصول مطالبات انجام می‌دهیم.

.

معاون روستایی بنیاد مسکن اظهار کرد: در همین راستا کمیسیون مشترکی تشکیل دادیم و در روستاهای دور دست به سراغ مردم می‌رویم تا آنها برای بازپرداخت تسهیلات و قسط وام توجیه کنیم.

مهدیان اظهار کرد: تا پایان شهریور ماه کار بازسازی واحدهای احداثی روستاهای دارای اولویت اول و تا پایان سال بازسازی تمامی واحدهای روستایی فرسوده که بر اثر زلزله کرمانشاه تخریب شده‌اند انجام می‌شود.

وی در ادامه گفت: کار بازسازی واحدهای مسکن شهری کرمانشاه نیز تا پایان سال 98 به اتمام می‌رسد.وزارت تعاون برای مشکل تعاونی‌های مسکن مهر همکاری نمی‌کنددر ادامه این برنامه جواد حق‌شناس معاون مسکن شهری بنیاد مسکن با بیان اینکه متأسفانه تأمین اعتباری از سوی دولت برای مسکن اجتماعی صورت نگرفته است، تصریح کرد: علی‌رغم علاقه‌مندی دستگاه‌های مسئول مانند سازمان برنامه و بودجه و بنیاد مسکن هنوز طرح مسکن اجتماعی اجرایی نشده است.

.

وی با بیان اینکه هیچ زمینی از سوی سازمان ملی زمین و مسکن به بنیاد مسکن تحویل داده نشده است، گفت: در اسفند ماه سال گذشته جلسه‌ای با سازمان ملی زمین و مسکن برگزار کردیم، اما علی‌رغم پیگیری‌های انجام شده این زمین‌ها واگذار نشده و ما همچنان پیگیر اجرایی شدن این طرح هستیم.

حق‌شناس در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت واحدهای مسکن مهر در شهرهای کمتر از 25 هزار نفر، گفت: 348 هزار واحد مسکن در تعهد بنیاد مسکن بوده که از این تعداد 7 هزار واحد در وسط کار تسویه حساب کردند و ما توانستیم 341 هزار واحد از این تعداد را به اتمام برسانیم.

.

وی افزود: در جلسه شورای عالی مسکن مشخص شد که تمامی واحدهایی که پیشرفت کمتر از 30 درصد دارند و یا فاقد متقاضی هستند از دستور کار خارج شوند.

حق‌شناس با بیان اینکه 12 هزار واحد از این تعداد دارای مشکلات فنی هستند، گفت: سعی کرده‌ایم با پیگیری‌های انجام شده این مشکلات را برطرف کنیم.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن با بیان اینکه بسیاری از واحدهای مسکن مهر با مشکل تعاونی‌ها مواجه هستند، اذعان کرد: متأسفانه بنیاد مسکن اجازه ورود برای رسیدگی به مشکلات مالی تعاونی‌ها و کنترل حساب آنها ندارد و ما حل این مشکلات را به وزارت تعاون واگذار کرده‌ایم، اما هنوز این مشکلات از سوی این وزارتخانه برطرف نشده است.

.

حق‌شناس با بیان اینکه 320 هزار واحد مسکن مهر در شهرهای زیر 25 هزار نفر در مرحله نازک‌کاری قرار دارند، گفت: 8 هزار واحد مسکن مهر باقی‌مانده که در سال 97 این واحدها را به اتمام خواهیم رساند.

وی با بیان اینکه در زمینه تسهیلات بانکی بانک مسکن مسئولیت پرداخت این تسهیلات را بر عهده دارد، گفت: از بانک مسکن برای افزایش تسهیلات از 30 به 40 میلیون تومان درخواست داده‌ایم که هنوز با این درخواست ما موافقت نکرده‌اند.

.

حق‌شناس درباره مشکلات زیربنایی و روبنایی واحدهای مسکن مهر، گفت: متأسفانه وزارت نیرو با شرایطی آب و برق واحدهای مسکن را تحویل می‌داد به طوری که وزارت نیرو گفت؛ در پروژه مسکن مهر صفا دشت در برخی از مواقع آب یا برق قطع می‌شود که خوشبختانه بعد از پیگیری‌های بسیار این مشکل برطرف شده است.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن با بیان اینکه برای ارائه خدمات بهسازی و حل مشکلات مسکن مهر به 171 میلیارد تومان نیازمندیم، گفت: برای اسکان مسکن مهر و حل مشکلات آن، به مبلغ 171 میلیارد تومان تسهیلات نیازمندیم که از این رقم تنها 100 میلیارد تومان اختصاص داده شده است.

.

افزایش تسهیلات 5 میلیون تومانی وام مسکن روستایی

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار عمرانی

اخبار نظام مهندسی