ساختمان اداری نیک بسپار، رتبه دوم بخش عمومی جایزه معمار 94 - سازه برتر



ساختمان اداری نیک بسپار، رتبه دوم بخش عمومی جایزه معمار 94

ساختمان اداری نیک بسپار، رتبه دوم بخش عمومی جایزه معمار 94

معمار مسئول: امیر شهراد موقعیت بنا: ایران، تهران، خیابان شیراز جنوبی تیم طراحی: صدف قناویزباف، موسی عزیزی تاریخ شروع طراحی: 1392 مساحت زمین: 340 متر زیربنای پروژه: 1500 متر مربع

. ساختمان اداری نیک بسپار توسط شرکت مشاوره آو و امیر شهراد طراحی شده و رتبه دوم جایزه معمار 94 را در بخش برندگان عمومی کسب کرده است. پروژه نیک بسپار، دفتر اداری مرکزی شرکت صنعتی نیک بسپار می باشد. این پروژه زمانی به گروه معماری ارائه شد که سازه فلزی ساختمان به اجرا رسیده بود.

با بررسی و مطالعات انجام شده در حوزه نظریات اصلی نشانه شناسی و مابه ازای آن در معماری به این نکته پی میبریم که افراد بر شکل های ساخته شده چه معنایی را حمل میکنند. این شیوه قرائت در معماری همبسته با علم نحو در "زبان" بررسی میشود.بحث بر این است که دو جنبه معنا و نحو در زبان را نمیتوان به طور کامل از یکدیگر جدا کرد.به همین دلیل اهمیت موضوع "سنجش بعد نشانه شناسی"مطرح میگردد. این نظریات متعلق به فردینان دو سوسور، فیلسوف سویسی و چارلز سندرس پیرس ، پیمایشگر آمریکایی است.هردو این فلاسفه به این امر پی برده بودند که اصول برگرفته از زبان را میتوان برای تحلیل فرایند "دلالت"5 در دیگر رشته ها نیز به کار برد.

.

شهر تهران متنی است که درگیر اجزای زبانی خویش است. چراکه در مسیر شهرسازی ، تغییرات سریعی را تجربه کرده است .کالبد پیش از انقلاب ، فریز شده و نوستالژی مدرنیسم گشته است.اما شهر هرگز نمی ایستد و به رشد خارج از برنامه ادامه داده است. در این ساختار کوچکترین جزء با معنی(مسکن) ، شکل دهنده محیط است. ما این واحد را "پیکسل" مینامیم. با پیوستن این اجزاء با معنی به هم، گرو ههای بزرگتری تصویر بزرگتری شکل میگیرد و در ساختار کلان، شکل شهر که حاصل انتظام محیط است را به وجود می آورند.دو جنبه معنای شهر و معنای پیکسل را نمیتوان به طور کامل از هم جدا کرد.

.

تصویر شهر ، حاصل یک نظام خوشه ای است و مفاهیم کلیدی آن در “مقیاس” خلاصه میشود. مقیاس در وجوهات خرد تاکلان آن به صورت طیفی تعریف میشود که “ قرائت پذیری شهر” و “نگاه به معماری” در دو سوی این طیف قرار میگیرند. مقیاس های گوناگون (resolution) ( وضوح دانه بندی های) متفاوت ، اما متعلق به یک“تصویر بزرگتر” را ارائه میدهند.

.

الزماً تضادی میان وضوح وتنوع نیست. تنوع میتواند در عین وضوح مطلوب و دلخواه باشد . سادگی تصویر شهر نباید به حدی باشد که یکنواختی ملال آوری را بر ذهن بیننده القا کند. تنوع و پیچیدگی، سیمای شهر را دلپذیرو پر هیجان می کند اما این تنوع باید تا اندازه ای باشد که وضوح کلی از میان نرود و شخص نباید هرگز احساس کند تصورکلی خود را از محیط از دست داده و به اصطلاح سردر گم شده است.

.

در پروسه طراحی این ساختمان مهمترین چالش تعیین resolution مناسب و مقیاس گذاری ساختمان بوده است. این resolution است که موقعیت ما را در بافت مشخص میکند. در این پروژه ما از آیکون دوری کرده و سعی در قرار گرفتن در دانه بندی شهر کرده ایم. جز و کل تصویرشهری پروژه در مقیاس خرد و کلان در تناسب هستند.شکل زدایی هدف اصلی پروژه بوده و این هدف در راستای رسیدن به بافت در موقعیتی است که طرح های بالا دست آن مثل پروژه مسکونی مجتمع سامان و برج های ونک پارک ، خطوط کلی محله را ترسیم میکنند.

.

ساختمان اداری نیک بسپار، رتبه دوم بخش عمومی جایزه معمار 94

منبع : آرل

اخبار عمرانی

اخبار نظام مهندسی