دایبدو فرانسیس کِر و پاویون سرپنتین؛ آبشاری ملهم از درختان سرزمین مادری اش - سازه برتر



دایبدو فرانسیس کِر و پاویون سرپنتین؛ آبشاری ملهم از درختان سرزمین مادری اش,

دایبدو فرانسیس کِر و پاویون سرپنتین؛ آبشاری ملهم از درختان سرزمین مادری اش

دایبدو فرانسیس کر معمار نیجریایی از پاویون سرپنتین امسال که متشکل است از سازه ­ای آبی رنگ با سایبان مشبک و یک حیاط مرکزی که در بارندگی به یک آبشار تبدیل خواهد شد، رونمایی کرده است. کر، هفدهمین معماری است که برای شرکت در پاویون سالیانه سرپنتین که تابستان هر سال بیرون از گالری سرپنتین در باغ ­های کنزینگتون لندن برپا می­ شود، انتخاب شده است.

.

کر، که یک معمار دو ملیتی آفریقایی- آلمانی است، ایده درخت به عنوان یک فضای تجمع را برای طراحی پاویون خود برگزیده است. او در یک مصاحبه می­ گوید: "کانسپت ساده بود، از فرم یک درخت در طبیعت الهام گرفتم". سازه با دیواری آبی رنگ از قطعات منحنی و یک سایبان شیب­دار حلقوی احاطه شده و با فونداسیونی از بتن درجا تعریف شده است. رنگ­ آمیزی غنی آبی رنگ برای کر از اهمیت ویژه­ ای برخوردار است.فرم سقف از درختی در دهکده زادگاه کر در بورکینافاسو به عنوان یک فضای تجمع الهام گرفته شده است.

. کر می­ گوید: " در زادگاه من درخت، مکانی عمومی است. درخت می­ تواند مهدکودک یا بازار باشد؛ فضای تجمعی برای همه افراد. رنگ آبی در فرهنگ من رنگ مهمی است. هنگامی که شما به عنوان مردی جوان برای اولین بار قرار عاشقانه­ ای دارید و به سمت آرزوهای خود پیش می­ روید، بهترین لباس خود را می­ پوشید. در گذشته بوبون - لباس سنتی مردم آفریقا- فقط یک بار پوشیده می­ شد. لباس آبی رنگ را می ­پوشیدی و در حالی که به خانه رویاهایت نزدیک می­ شدی، می­ درخشیدی؛ و همه می­ دانستند که هیچ کس نمی­ تواند با این مرد رقابت کند، چون این مرد بسیار درخشان است.

. چیزی که در طراحی این پاویون مد نظر من بود، نمایش خودم و معماری­ ام به رنگ آبی بود- اگر شما فرصت انجام کاری در این مکان بزرگ داشته باشید با بهترین رنگ خود ظاهر می­شوید و خود را به بهترین شکل نشان می­ دهید. این آبی نیلی است". دیوارها از قطعات چوبی مثلثی شکل که طرحی وی شکل ایجاد می­کند، ساخته شده­اند. سقف ساخته شده از باریکه­ های الوار، با تعدادی پانل که برای ورود نور و جریان هوا به پاویون زاویه ­ای به سمت بالا دارند، حفره ­های مثلثی شکل مشابهی را به نمایش می­ گذارد. یک گشودگی بیضی شکل در مرکز سقف تکیه­ گاهی از قاب فولادی مشبک داشته و با صفحات پلی کربنات محصور شده است. این فضای قیفی شکل برای هدایت آب باران به آبشاری که در آب و هوای طوفانی جایگزین حیاط شنی خواهد شد، طراحی شده است. آب باران در زیر زمین ذخیره شده و 9000 لیتر آب جمع ­آوری شده برای آبیاری پارک استفاده خواهد شد.

. کر می گوید: " گشودگی­ هایی در سقف تعبیه شده که با نگاه به بالا و با هر چرخش تغییر می­ کند. شاید هدف ما این بود که شما در ارتباط با طبیعت قرار بگیرید. شما با ورود به پاویون درختان را خواهید دید، داخل این وید شده و با آسمان ارتباط خواهید داشت. امیدوارم که هر چه زودتر باران ببارد و شما در سازه احساس امنیت کنید. شما جلوه این آبشار را در مرکز پاویون خواهید دید". به گفته استفنسون عکاس پاویون، پاویون امکان تجلیل از تمام عناصر آب و هوایی بریتانیایی را دارد. هدف طراحی ایجاد سازه ­ای است که در عین فراهم کردن یک فضای امن، به بازدیدکنندگان امکان تجربه عناصر طبیعی را بدهد.

دایبدو فرانسیس کِر و پاویون سرپنتین؛ آبشاری ملهم از درختان سرزمین مادری اش,

پاویون شب­ها از داخل با نوارهایی از نور در سازه سایبان روشن می­ شود. به گفته کر شب­ های بورکینافاسو به دلیل عدم وجود نیروی برق تاریک است. پس، جوان­ ها به تپه­ های شهر رفته و به جستجوی نور می­ پردازند. اگر در نقطه­ ای نور دیده شود، همه به آن مکان رفته و جشن می­ گیرند. در نتیجه پاویون ( با الهام از خاطرات کودکی کر) شب ­ها برای دعوت بازدیدکنندگان به حضور و جشن گرفتن در آن، درخشان خواهد بود.

. کر قبل از مهاجرت به آلمان برای کار به عنوان یک کارآموز، در گاندو بزرگ شده است. او سپس در دانشگاه فنی آلمانتحصیل کرده است. اولین پروژه او به عنوان یک معمار حرفه­ ای ساخت دبستانی در دهکده زادگاهش بود که هزینه ساخت آن را نیز پرداخت کرد. کر از سال 2004 تا کنون در زمینه معماری پایدار اعتبار کسب کرده است. او برای طراحی پاویون امیال سرپنتین توسط مدیران گالری هانس اربیتز و یانا پیل با کمک ریچارد راجرز و دیوید آجای انتخاب شد. از سال 2000 گالری سرپنتین هر سال معمار متفاوتی برای ساخت پاویون خود برگزیده و به آن­ها این فرصت را داده که اولین سازه خود را در انگلیس بسازند.

.

دایبدو فرانسیس کِر و پاویون سرپنتین؛ آبشاری ملهم از درختان سرزمین مادری اش

منبع : اتووود

اخبار عمرانی

اخبار نظام مهندسی