نصب اتاق های امن در ساختمان های بنايی برای مقابله با زلزله - سازه برتر



 

نصب اتاق های امن در ساختمان های بنايی برای مقابله با زلزله

 

چكيده

ساختمان هاي قديمي موجود در بافت هاي فرسوده عموماً داراي سيستم ديوار باربر بدون كلاف هاي قائم و افقي مي باشند. تجربيات بدست آمده از زلزله هاي بويين زهرا و طبس و رودبار و بم نشانگر اين واقعيت است كه تخريب اين قبيل ساختمان هاي بنايي در زمان وقوع زمين لرزه هاي ويرانگر قطعي است.

 

در اين مقاله نحوه نصب يك قاب فلزي مقاوم در برابر زلزله در داخل اين ساختمان ها ارائه شده است. در واقع در طرح حاضر هيچگونه تغييري در سيستم باربر ساختمان فوق ايجاد نمي شود و فقط در داخل بخشي از آن يك قاب فلزي قرار مي گيرد. نحوه عملكرد قاب فلزي به اين صورت است كه پس از وقوع زلزله و تخريب ساختمان، آوار بر سر افراد فرو نمي ريزد و بر روي اين سازه جاي مي گيرد. اين سازه در برابر پس لرزه هاي متعارف هم مقاوم است.

 

مهمترين مزاياي اين طرح عبارتند از: در صورت اجراي اين طرح از به وقوع پيوستن يك فاجعه انساني در زمان زلزله جلوگيري مي شود و ميزان تلفات انساني ناشي از آن تا حد زيادي كاهش مي يابد؛ هزينه اجراي اين طرح و ايمن سازي بخشي از يك طبقه از ساختمان بسيار پايين است و در شرايط فعلي كمتر از يك ميليون تومان تخمين زده مي شود؛ در اين طرح از يك سيستم كاملاً پيش ساخته استفاده شده است و كليه جوش هاي اصلي در كارخانه و تحت نظارت دقيق انجام مي شوند و فقط جوش هاي داراي درجه دوم اهميت در منازل اجرا مي گردند؛ سرعت اجراي اين طرح بسيار زياد است و نصب كامل هر قاب در محل مورد نظر كمتر از يك روز طول مي كشد.

 

فرمت: PDF

حجم: 340 KB

رمز فایل: www.saze20.ir

دانلود