صحبت هاى متقاضیانی که همچنان منتظر کلیدِ خانه مِهرشان هستند - سازه برتر



صحبت هاى متقاضیانی که همچنان منتظر کلیدِ خانه مِهرشان هستند,

صحبت هاى متقاضیانی که همچنان منتظر کلیدِ خانه مِهرشان هستند

صحبت ها و گلایه های مردمی را می خوانید که چشم انتظار افتتاح مسکن مهرشان هستند.

نبود زیرساخت های لازم / قول های بدون پشتوانه دولتبه گزارش خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ساخت مسکن مهر همزمان در سراسر کشور در قالب تعاونی های مختلف تشکیل شد، آماده نبودن زیرساخت های لازم اعم از آب، گاز، برق، اجرای آسفالت معابر، نداشتن فضای سبز، نبود خدمات شهری نظیر نظافت و حمل زباله ، نبود واحدهای فرهنگی، آموزشی ، مذهبی ، تجاری و تکمیل نشدن پروژه های شرکت های خدمات رسان ازمهم ترین دلایل عقب افتادن این پروژه در کشور است.

اگرچه پروژه مسکن مهر در سالهای نخست از پیشرفت مطلوبی برخوردار بود اما این پروژه از سال 91 راکد مانده است تا مردم همچنان در انتظار خانه دار شدن باقی بمانند.

. وعده ای که نامحقق ماند

سال 91 از سوی مسئولان سال شکوفایی مسکن مهر نامیده شده بود . به همین علت انتظار می رفت که تمامی واحدهای مسکن مهر افتتاح شود.اما با وجود ادعا و وعده های مسئولان ذی ربط مبنی بر بهره برداری کامل این واحدها و افزودن بر شمار صاحبان خانه، این موضوع محقق نشده و تا به امروز امید خانه دار شدن متقاضیان مسکن مهر ناتمام مانده است.

.

نادر محمد زاده مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران در نشست خبری از اتمام واحدهای مسکن مهر استان تهران در شهر های جدید تا پایان تابستان سال 97 خبر داد و اظهار کرد: 52 پروژه با اعتبار ۲ هزار و۱۵۰ میلیارد ریال در حوزه های ساخت و توسعه راهها،مسکن و ساختمان، فنی و اجرایی در دهه فجر به بهره برداری می رسد.

.

وی با بیان اینکه پروژه مسکن پردیس موجب اشتغالزایی شده است، ادامه داد: پروژه مسکن پردیس برای 10 هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است وخوشبختانه نگاه دولت و مسئولان به پروژه مسکن مهر بسیار جدی تر و سرعت ساخت در این شهر چندین برابر شده است.

محمد زاده با بیان اینکه در پروژه راهسازی، ۵۲ طرح برای دهه فجر در نظر گرفته شده است،تصریح کرد: اجرای آسفالت چیپ سیل در مدت سه ماه، ساخت ۹۱ کیلومتر راههای روستایی در ۶ شهرستان استان تهران با اعتبارات 84میلیارد ریال به بهره برداری می رسد.

.

مدیر کل راه وشهرسازی استان تهران با بیان اینکه ۱۴ هزار و ۵۰۰ واحد پروژه مسکن مهر در استان تهران به بهره برداری می‌رسد، گفت: ۴ هزار و۲۰۰ واحد مسکن مهر در شهرهای جدید از جمله پرند و پردیس، ۶هزار و۶۵۰ واحد در بافت فرسوده، ۳ هزار و۲۰۰ واحد در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر و تعدادی نیز در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر افتتاح می شود.

. تاثیر منفی 40 میلیاردی مسکن مهر بر اقتصاد کشور

علیرضا ابلغی کارشناس مسکن در گفت و گو با خبرنگار مسکن، درباره مهم ترین مشکلات موجود در مسکن مهر اظهار کرد:نبود برنامه مشخص برای مکان یابی پروژه ،ناشناخته ماندن مناطق خارج از شهر ِدر اولویت برای ساخت مسکن و مغفول ماندن گروه هدف از اهم دلایلی است که باعث شده تاهم اکنون با خسارتی به میزان 40 میلیارد ریال بر اقتصاد کشور روبرو شویم.

.

وی افزود:اگر منابع اختصاص داده شده در حوزه نوسازی مسکن مهر ،در بافت های فرسوده هزینه می شد ،با کاهش و سقوط قیمت زمین در حاشیه شهر روبرو می شدیم.از اینرو افراد کم درآمد و فاقد مسکن از این طرح استقبال بیشتری می کردند.

کارشناس مسکن تصریح کرد: ساخت مسکن مهر از پایه و اساس اشتباه بود.این واحدها با توجه به نبود زیر ساخت های لازم بلا استفاده مانده است. این برنامه باید برای گروه هدف که افراد فاقد مسکن هستند شناسایی و ساخته شود در حالیکه امکان سنجی درستی از آن صورت نگرفته است.

.

ابلغی ادامه داد:مسکن مهر پرند نمونه بارز این واحدهاست که در آن به تراکم و گنجایش شهری توجه نشده است.چرا که با تصمیمات اشتباه و عجولانه دولت های قبل ، جمعیت 75 هزار نفری شهر پرند به 150 هزار نفر افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: یکی از بزرگترین خسارت های وارد شده بر مسکن مهر ، آثار منفی برجای گذاشته بر اقتصاد کشور است که قابل جبران نیست. واحدهای مسکونی مهرپرند حسرتی بر دل مردم گذاشت

.

هرروز اخبار ضد و نقیضی در مورد این پروژه از مردم شنیده می شود، از این رو برای شفاف سازی بیشتر این موضوع با متقاضیان این واحدهای مسکونی مصاحبه هایی داشته ایم که به شرح ذیل است ؛

محمد علیزاده، از اهالی مجتمع مسکونی پرند در گفت و گو باخبرنگار مسکن،گفت: مسکن مهر پرند هم چنان چشم انتظار تکمیل زیر ساخت ها و توجه مسئولان است که متاسفانه در این راستا هیچ اقدامی نشده است.

وی با تاکید بر گرانی بازار مسکن و بی توجهی مسئولان به مشکلات مسکن مهر ،افزود:هیچ گونه حمایت و تلاشی از جانب نهادهای ذی ربط برای خانه دار شدن افراد متقاضی ثبت نام شده صورت نگرفته است.

.

مرتضی. ش، یکی دیگر از متقاضیان مسکن مهر نیز در گفت و گو با خبرنگار مسکن ، افزود: گرانی بازار مسکن سبب شد تا در تعاونی های مسکن مهر ثبت نام کنیم و صاحب خانه شویم .اما متاسفانه هنوز کلید اصلی خانه دار شدن به ما نرسیده است .مردم در این زمینه گناهی ندارند.رفع این معضل تدبیر مسئولان را می طلبد.

محمدی، دیگر متقاضی مسکن مهر در گفت و گو با خبرنگار مسکن،مطرح کرد:نداشتن برنامه ریزی مشخص تعاونی ها برای اتمام کار مسکن مهر از مشکلات متداول سایت مسکن مهر است و تاکنون زیرساخت های لازم تداعی نشده است.

مریم. ج، متقاضی دیگر مسکن مهر در گفت و گو با خبرنگار مسکن ، با گلایه از روند ساخت مسکن مهر پرند، افزود: ما جوانان به امید خانه دار شدن در اسرع وقت ، در سایت تعاونی مسکن مهر ثبت نام کرده ایم اما متاسفانه وضعیت این واحدها بسیار نامطلوب است چرا مسئولان به فکر مردم نیستند؟

.

رها.ن، یکی دیگر از متقاضیان مسکن مهر نیز در گفت و گو با خبرنگار مسکن، بیان کرد:مسئولان به مشکلات مسکن مهر پرند توجه نمی کنند. ما از دولت انتظار داریم که هر چه سریعتر به خواسته ما رسیدگی کنند.

مشکلات مسکن مهر، که هنوز بخشی از زیر ساخت های مربوط به آن تکمیل نشده است ، دلیل به تعویق افتادن افتتاح پروژه و کلید خانه دار شدن مردم است ،امید می رود که کار نیمه تمام این پروژها که مهمترین آنها زیرساخت های لازم برای پیشرفت پروژه است در دستور کاردولت قرار گیرد.

.

صحبت هاى متقاضیانی که همچنان منتظر کلیدِ خانه مِهرشان هستند

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار عمرانی

اخبار نظام مهندسی