روش های تولید بتن سبک - سازه برتر



روش های تولید بتن سبک

روش های تولید بتن سبک

 

سه گروه اصلی بتن سبک عبارتند از بتن ساخته شده با مواد پر کننده سبک ، بتن گاز دار و بتن خشن یا بدون ذرات ریز. خیلی از مواد پر کننده سبک به عنوان محصولات فرعی دیگر عملیات صنعتی تولید می شوند یا مستقیم از منابع طبیعی به دست می آیند. تنها استثنا پلی استایرن منبسط شده است که دارای بالا ترین اندازه نارسانایی ( عایق بودن حرارتی) است ولی چون از محصولات پتروشیمی به دست می آید گران است.

 

پودر خاکستر سوخت یا دوده: پودر خاکستر سوخت ، ماده دفعی کارخانجات الکتریکی است که با زغال سنگ کار می کنند. پودر ریز خاکستر سوخت را مرطوب ، گلوله ، داغ و یکپارچه می کند تا ماده سبک و همگنی به دست آید . می توان از این ماده در جاهای که تحمل بار لازم است اسنفاده کرد.

 

پوکه سرباره کوره آهن گذلری: سرباره کوره بلند یک تولید جانبی صنعت فولاد سازی است. سرباره مذاب را در برابر آبی که با فشار زیاد پاشیده می شود قرار می دهند تا ماده ای به شکل سنگ پا تولید شود. این ماده را خرد کرده و دانه بندی می کنند تا ماده پر کننده ای که قابل استفاده در بتن باشد تولید کنند. کاربرد آن در محل هایی است که تحمل بار لازم باشد. می توان آنها را به صورت پوکه های کروی شکل نیز در آورد.

 

پوکه رسی (پوکه صنعتی): انواع خاصی از مواد رسی طبیعی را به صورت گلوله هایی در می آورند و سپس در کوره گرم می کنند . بر اثر رها شدن آرام گازها گلوله ها از داخل ، منبسط و متخلخل می شنود و این واکنش ها باعث ایجاد یک پوسته سخت و محکم  بر روی گلوله نیز می شوند.این مواد پر کننده سبک وزن نیز در محل هایی که تحمل بار لازم است به کار می روند.

 

پرلیت منبسط شده: پرلیت نوعی سنگ آتشفشانی شیشه ای شکل است . ار آن را تا نزدیکی نقطه ذوب خود گرم کنیمدر داخل آن بخار ایجاد می شود که یک ماده متخلخل با چگالی پایین ایجاد می کند. بتنی که با پرلیت منبسط شده تولید شود عایق حرارتی خوبی است ولی مقاومت فشاری کمی دارد و بر اثر خشک شدن زیاد منقبض می شود.

 

ورمیکولیت متورق: ورمیکولیت یک کانی است که مثل میکا از لایه های نازک تشکیل شده است و وقتی گرم می شود این لایه ها از هم جدا می شوند. جدا شدن لایه ها حجم ماده را به حدود 30 برابر حجم اولیه می رساند و ماده پر کننده بسیار سبک وزنی ایجاد می کند. بتن تهیه شده با این ماده پرکننده دارای خصوصیات بسیار خوبی از نظر عایق گرمایی است ولی مقاومت فشاری آن کم است و انقباض آن بر اثر خشک شدن بسیار زیاد است.

 

پلی استایرن منبسط شده: دانه های گرد پلی استایرن منبسط شده  دارای بالا تریت نا رسانایی گرمایی هستند ولی مقاومت فشاری آن آندک است. بتن تهیه شده با دانه های پلی استایرن بیشتر زمانها به عنوان ماده اصلی عایق حرارتی ، همراه با پیش ساخته بتن ، استفاده می شود.

 

بتن حباب دار: بتن حبابدار از مواد کف سازیا پودر آلومینیوم تهیه می شود . وزن مخصوص آن بین 400 تا 1600 کیلوگرم در متر مکعب و مقاومت فشاری آن از یک تا ده نیوتن بر میلیمتر مربع متغیر است . در این نوع بتن ، بتن هایی با چگالی پایین تر ، انقباض در اثر از دست دادن رطوبت در بتن های با چگالی کمتر ، زیاد است . بلوک های پخته شده در کارخانه از این نوع بتن دارای انقباض بسیار اندک هستند و مقاومت فشاری آنها از بتن حبابدار ریخته شده در کارگاه بهتر است. به طور کلی بتن حبابدا ر در یخبندان مقاوم است .اما سطح خارجی آن باید پرداخت شود تا جلوی جذب اضافی آب را بگیرد . کارایی بتن حبابدار بالا است و به راحتی بریده می شود و میخ در آن به راحتی فرو می رود.

 

بتن بدون ریز دانه: از دانه بندی یک نواخت ( معمولا بین 10 تا 30 میلی متر) و خمیر سیمان تهیه می شود. برای ماده پر کننده می توان هم از ماده پر کننده چگال ( شن و ماسه ) و هم از مواد پر کننده سبک استفاده کرد. در هر صورت باید در تهیه مخلوط و ریخت دقت کرد که خمیر سیمان ماده پر کننده را بپوشاند و از هم جدا نشود. خمیر ایجاد شده را نباید هم زد ویا لرزاند، چون هنگامی که ماده در محل ریخته می شود فضاهای خالی ایجاد می شود. این نوع بتن بر اثر از دست دادن آب زیاد منقبض نمی شود. و جود فضاهای خالی نارسانایی گرمایی بتن را در مقایسه با بتن چگال مشابه افزایش می دهد. سطح نا صاف بتن پس از خشک شدن نیاز به پرداخت یا اندود کردن دارد. این کار برای جلوگیر از نفوذ باران  ، هوا و یا صدا لازم است.

 

 

منبع: Research-Paper.ir