بتن‌‌ های ویژه - سازه برتر



بتن پیش آکنده,بتن بدون جمع شدگی,

بتن‌‌های ویژه

بتن پیش آکنده

بتن پیش آکنده با ریختن سنگدانه درشت به درون قالب در مرحله اول و سپس تزریق دوغاب سیمان – ماسه همراه با افزودنی جهت پر کردن فضاهای خالی ساخته می‌شود. خصوصیات بتن حاصل مشابه بتنی است که به روش‌های معمول ریخته می‌شود. با این حال به دلیل تماس‌ ذرات سنگدانه می‌توان جمع شدگی حرارتی و خشک شدگی کمتری را انتظار داشت.

 

. بتن بدون جمع شدگی

.

بتن بدون جمع شدگی بتن دارای سیمان منبسط شونده یا افزودنی منبسط شونده است که در زمان سخت شدن بتن، انبساط ایجاد می‌کند. و بدین ترتیب انقباض زمان خشک شدن (‌جمع شدگی ناشی از خشک شدن‌) جبران می‌شود. از بتن بدون جمع شدگی در دال‌های بتنی، روسازی راه، سازه و کارهای ترمیمی برای به حداقل رساندن ترک‌های ناشی از جمع شدگی استفاده می‌شود. انبساط بتن ساخته شده با سیمان بدون جمع شدگی را باید با روش مشخص شده در ASTM C878 معین کرد.

. بتن نفوذ پذیر

.

بتن نفوذ پذیر (‌متخلخل یا دانه درشت‌) دارای سنگدانه درشتی با دانه بندی نزدیک به هم، سنگدانه ریز ناچیز یا بدون سنگدانه ریز و خمیر سیمان ناکافی برای پر کردن فضاهای خالی میان سنگدانه‌های درشت است. نسبت آب – مواد سیمانی پایین این بتن کم اسلامپ باعث می‌شود تا سنگدانه‌ها در مرحله نخست توسط خمیر سیمان و در محل نقاط تماس ذرات سنگدانه درشت در کنار هم بمانند. بدین ترتیب بتنی با حجم بالایی از فضاهای خالی (۲۰% تا ۳۵%) و نفوذ پذیری بالا تولید می‌شود که امکان عبور آسان جریان را فراهم می سازد. از بتن نفوذ پذیر در سازه‌های آبی به عنوان ‌امکانی برای زهکش در محوطه‌های پارکینگ، روسازی راه و باند پرواز فرودگاه جهت کاهش روان آب سطحی استفاده می‌شود. همچنین این نوع بتن با فراهم ساختن امکان نفوذ آب به زمین زیرین، آب را به آب زیرزمینی محلی باز می‌گرداند. از بتن نفوذ در زمین‌های تنیس و گلخانه‌ها نیز استفاده شده است.

.

علاوه براستفاده در ساخت بتن های با مقاومت بالا‌، آب بند‌، نفوذ پذیری کم‌، دوام بالا و ملات‌های ویژه‌، در بتن‌هایی که کاهش ترک‌های پلاستیک‌، ارتقاء نسبی مقاومت‌های کششی و خمشی بتن مد نظر است کاربرد دارد.

. بتن شیشه‌ای

.

بتن شیشه‌ای (‌عبور دهنده نور)، امروزه به عنوان یک محصول ساختمانی جدید با قابلیت استفاده بالا مطرح است. این محصول ترکیبی از فیبر‌های نوری و ذرات بتن است و می‌تواند به عنوان بلوک‌ها‌ یا پانل‌های پیش ساخته ساختمانی مورد استفاده قرار گیرد. فیبر‌ها بخاطر اندازه کوچکشان با بتن مخلوط شده و ترکیبی از یک متریال دانه بندی شده را تشکیل می‌دهند. به این ترتیب نتیجه کار صرفاً ترکیب دو ماده شیشه و بتن نیست، بلکه یک متریال جدید سوم که از لحاظ ساختار درونی و همچنین سطوح بیرونی کامل همگن است، به دست می‌آید.

. بتن گوگردی

.

در ‌بتن گوگردی به جای سیمان پرتلند، از گوگرد به همراه مواد افزودنی دیگر استفاده می‌شود. این بتن دارای مزایای بسیاری از جمله‌ مقاومت در برابر اسیدها و مواد خورنده، قابلیت ذوب چندباره و مصرف مجدد، مقاومت‌های فشاری و خمشی خوب و … است. از طرف دیگر خواص کاربردی آن با بتن سیمان پرتلند برابری می‌کند. مصرف بتن گوگردی در مکان‌هایی که خطر خوردگی شدید باشد، توصیه می‌شود. مقاومت در برابر حملات اسیدی حدود سه برابر بیشتر از بتن ساخته شده با سیمان معمولی است.

. بتن سنگین

.

بتن سنگین به طور ویژه به عنوان سپر محافظ در مقابل تشعشع به کار مى‌رود. انتخاب بتن برای حفاظت تابشی به نوع و شدت تابش و الزامات فضا بستگی دارد. کارایی حفاظ بتنی در برابر تشعشات تقریباً با جرم مخصوص بتن متناسب است. جرم مخصوص بیشتر، حفاظ موثرتری ایجاد می‌کند.

.

این نوع بتن در ساخت وزنه‌هاى تعادلى و در مواردى که بدون افزایش حجم نیاز به افزایش بار مرده سازه وجود دارد نیز، مورد استفاده قرار می‌گیرد. با وجود اینکه استحصال، حمل، شکستن و دانه بندى سنگدانه‌ها جهت تهیه بتن سنگین پرهزینه است و اختلاط، حمل و نقل و ریختن آن هزینه بالاترى نسبت به بتن معمولى دارد. در مکان‌هایی که نیاز به مقاومت سایشی بالایی است نیز از بتن سنگین استفاده می‌شود.

. بتن سبک

.

بتن سبک کف دار یا بتن سبک فومی به نام دیگر بتن سلولی، یکی از انواع بتن سبک است که بیش از ۲۰ درصد آنرا هوا تشکیل داده است. این امر با استفاده از ترکیب ماده کف از پیش شکل یافته و مخلوط پایه سیمانی ایجاد می‌شود. بتن سبک بتنی است که جرم واحد حجم آن به مقدار قابل توجهی از بتن ساخته شده است. ‌برای کاربردهای سازه‌ای معمولاً زمانی از بتن سبک استفاده می‌شود که کاربرد آن به کاهش هزینه کلی‌ سازه‌ای با کاهش بارهای مرده روی سازه به دلیل استفاده از فولاد آرماتوربندی کمتر‌منجر شود. همچنین استفاده از بتن سبک سازه‌ای در گسترش یا نوسازی ساختمان‌های موجود نیز دارای مزیت است‌.

.

بتن‌‌ های ویژه

منبع: عمران سافت

اخبار عمرانی

اخبار نظام مهندسی