پیمانکار، شاه‌کلید آیین‌نامه کنترل است - سازه برتر



آیین نامه ، کنترل ساختمان ، نشست پنجم ، پیمانکار,بازار مسکن,اخبارمسکن,خبرهای مسکن,

پیمانکار، شاه‌کلید آیین‌نامه کنترل است

روز گذشته در حالی پنجمین نشست آیین‌نامه کنترل ساختمان در محل ساختمان «صما» برگزار شد که مدعوین این جلسه به بیان نقطه نظرات خود درباره آیین‌نامه کنترل ساختمان از ابعاد ضمانت‌های ساخت پرداختند.

در ابتدای این جلسه کامیار بیات ماکو- رئیس پیشین سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به اینکه در کشورهای پیشرفته اساسا پیمانکار کل از جایگاه والایی برخوردار است و اگر تخلفی انجام دهد باید در برابر محاکم قضایی پاسخگو باشد خاطرنشان کرد: بیست سال از تصویب قانون نظام‌مهندسی ساختمان گذشته است و با توجه به همراهی مجلس با دولت در حال حاضر فرصت بسیار مناسبی برای بازنگری در این قانون وجود دارد.

عضو پیشین شورای مرکزی کشور همچنین گفت: باید در بازنگری مربوط به قانون نظام‌مهندسی ساختمان عناصر اعتلایی، صنفی و کنترلی از یکدیگر تفکیک شوند.

.

نادیده گرفتن کارکرد نظام‌مهندسی بی‌انصافی است

.

وی در ادامه اظهارات خود با بی‌انصاف خواندن افرادی که کارکرد سازمان نظام‌مهندسی را در افزایش کیفیت ساختمان نادیده می‌گیرند تاکید کرد: وزارت راه، شهرداری‌ها و سازمان‌های نظام‌مهندسی در افزایش ارتقای کیفیت ساخت‌وساز موثر بوده‌اند و این بی‌انصافی محض است که نقش سازمان نظام‌مهندسی در افزایش کیفیت ساختمان را نادیده بگیریم چراکه از زمان آغاز به کار این سازمان در عرصه صنعت ساختمان شاهد روند رو به رشد کیفیت ساختمان‌ها هستیم.

.

رئیس پیشین سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان استان تهران همچنین در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا آیین‌نامه کنترل ساختمان از پتانسیل لازم برای ایجاد ضمانت‌های ساخت برخوردار است تاکید کرد: تنها راه ضمانت اجرایی ساخت‌وسازها افزایش سطح مطالبه و آگاهی بهره‌برداران است تا آنها با علم به این مهم شرایط را در جهت افزایش مقررات و ضوابط ساخت‌وساز سوق دهند.

.

وی با اشاره به اینکه اصولا در همه جای دنیا افزایش سطح آگاهی مردم درباره کیفیت ساختمان نقش بسیار اصلی در الزام سازندگان و تولیدکنندگان به رعایت مولفه‌های ساخت دارد درعین‌حال بر نقش فرهنگ‌سازی برای افزایش سطح مطالبه گری مردم اشاره کرد و گفت: ضمانت اجرایی تمام امور ساخت‌وساز در افزایش مطالبه گری شهروندان است.

.

بیات ماکو با اشاره به اینکه در بدنه سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور تلاش بسیاری برای انطباق دو نظام‌مهندسی و فنی اجرایی شده است و در این پروسه مطالعات زیادی صورت گرفته درباره ضمانت‌های ساخت گفت: یکی از نواقص قانون نظام‌مهندسی، تاکید بیش‌ازاندازه بر مسئولیت شخص حقیقی است.

.

عضو نظام‌مهندسی البرز همچنین با تاکید بر اینکه عدم تفکیک مسئولیت‌های حقوقی در فرآیند ساخت‌وساز باعث شده است که در بسیاری از پرونده‌ها پای سازمان نظام‌مهندسی به محاکم قضایی باز شود درعین‌حال گفت: متاسفانه نقص بسیاری در روند حقوقی مربوط به پرونده‌های ساخت‌وساز حاکم است. دراین‌بین درحالی‌که حق‌الزحمه مهندسان بسیار ناچیز است اما در بسیاری از موارد پس از بروز بسیاری از حوادث پای مهندسان به درگیری‌های حقوقی بازشده است و مسئولیت بسیاری از حوادث به مهندسان نسبت داده‌شده است و مهندسی که حق‌الزحمه ناچیزی گرفته است باید در برابر همه مشکلات پاسخگو باشد.

.

بیات ماکو با یادآوری این موضوع که در اثر سیکل معیوب مذکور، سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان در بسیاری از موارد در برابر تخلفات مهندسان جوابگو بوده است: نبود شاخص سنجش و معیار دقیق برای تفکیک تخلفات مهندسی از نقاط ضعف قانون نظام‌مهندسی است که امیدواریم در آیین‌نامه جدید این مشکلات مرتفع شود.

.

بیات ماکو در ادامه همچنین گفت: باید آیین‌نامه کنترل ساختمان به نحوی تدوین شود که امکان ابطال آن وجود نداشته باشد، چراکه تجربه ابطال قانون مجری ذی‌صلاح ثابت کرد که ابطال برخی از مواد قانون می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری برای صنعت ساختمان داشته باشد.

.

رئیس پیشین سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران همچنین در ادامه با اشاره به اینکه بنده از موافقان آیین‌نامه کنترل ساختمان هستم گفت: بنده با سیستم ارجاع نظارت کار توسط سازمان‌های نظام‌مهندسی مخالفم اما درعین‌حال بر این باورم که نباید نواقصی در این آیین‌نامه وجود داشته باشد که باعث شود در آینده راه برای شکایت و ابطال آن وجود داشته باشد.

.

پیمانکارکل، شاه‌کلید آیین‌نامه کنترل ساختمان است

.

در ادامه این نشست همچنین مجید دهقان- عضو سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به اینکه موضوع پیمانکار کل شاه‌کلید آیین‌نامه کنترل ساختمان است تاکید کرد: این آیین‌نامه فرصت بسیار مغتنمی است تا رای دیوان عدالت که سبب لغو الزام مجری ذی‌صلاح شد عملا ابطال شود.

وی با یادآوری این موضوع که ادعاهای مخالفان مبنی بر حذف ارجاع سیستم نظارت و... جای بررسی دارد خاطرنشان ساخت: در این آیین‌نامه تمام مسئولیت‌های ساخت به پیمانکار محول و از او بیمه مسئولیت مدنی مطالبه می‌شود.

.

در ادامه دهقان درباره نقش آیین‌نامه در واقعی شدن امر مجری ذی‌صلاح گفت: با توجه به اینکه در این آیین‌نامه شهرداری مسئول کنترل و نظارت شده است درنتیجه این امر شهرداری بازرسان خود را ملزم می‌کند که بر کار پیمانکار کل نظارت بهینه کنند و به نظر می‌رسد که واگذاری امر مسئولیت به شهرداری اقدامی کاملا درست است.

وی با هوشمندانه خواندن آیین‌نامه کنترل ساختمان گفت: این آیین‌نامه به‌روز و هوشمندانه است و اجرایی شدن آن سبب افزایش کیفیت ساخت‌وسازها می‌شود.

.

وی گفت:این آیین‌نامه با توجه به سازوکاری که در نظر گرفته و با توجه به واگذاری مسئولیت کنترل به شهرداری، می‌توان گفت که کاملا قابلیت اجرایی دارد.

دهقان تاکید کرد: ما مهندسان هم در بروز مشکلات سهم داریم، البته باید در نظر گرفت ما از یکسری تاکتیک‌ها جا مانده‌ایم و پاره‌ای از مشکلات سبب بروز برخی مشکلات در جامعه فرهیخته و زحمتکش مهندسی‌شده است.

.

دهقان درباره برخی اظهارات مبنی بر احتمال ضعیف شدن امر نظارت با اجرایی شدن آیین‌نامه کنترل ساختمان تاکید کرد: آیین‌نامه به‌هیچ‌وجه سبب تضعیف شدن روند نظارت نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه به نظر می‌رسد برخی از منتقدان به لغو سیستم ارجاع نظارت معتقد هستند یادآور شد: در این آیین‌نامه شهرداری موظف است تا ناظرها را توسط بازرسان مجموعه تحت امر خود کنترل کند و این پروسه باعث می‌شود که کنترل‌ها واقعی شود چراکه فرآیندها به‌گونه‌ای دیده‌شده که شهرداری پاسخگو شود.

.

دهقان در ادامه درباره احتمال لغو آیین‌نامه کنترل ساختمان گفت: به نظر من وزارتخانه به‌عنوان متولی تدوین این آیین‌نامه فراتر از قانون نظام‌مهندسی رفته است و ماده 2 آن با قانون نظام‌مهندسی مغایرت دارد و احتمال ابطال دارد و این امر محل تامل است.

.

وی همچنین بابیان اینکه تصویب آیین‌نامه کنترل ساختمان ممکن است برخی مشکلات حقوقی ایجاد کند گفت: نباید آیین‌نامه‌ای که با ماده 33 قانون نظام‌مهندسی ساختمان مغایر و سبب لغو احتمالی(بی‌اثر شدن) آن می‌شود وضع شود و بهتر است دو وزارتخانه راه و کشور قانونی یکدست که سبب کاهش دعاوی حقوقی بین مالک و مهندسان می‌شود را تهیه کنند.

.

آیین‌نامه کنترل ساختمان آغازگر تحول در ساختمان است

.

در ادامه این جلسه همچنین بابک نوبهار از دیگر اعضای سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران همچنین بابیان اینکه پیمانکار، رکن اصلی ساخت‌وساز است گفت: اگر کلیه عوامل ساخت‌وساز تکمیل شود بیمه هم می‌تواند ورود واقعی به حوزه تضمین کیفیت ساخت‌وساز داشته باشد، اما مفقود شدن برخی از حلقه‌های ساخت‌وساز باعث بی‌رغبتی بیمه به این حوزه یا صوری کاری می‌شود.

وی گفت: نباید فقط پیمانکار را مسئول نهایی ساخت‌وساز و ضامن کیفیت بدانیم ، بلکه همه عوامل دخیل باید پاسخگو باشند تا ضمانت‌های ساخت ایجاد شود.

.

نوبهار با کافی ندانستن آیین‌نامه برای تحول در صنعت ساختمان گفت: آیین‌نامه کنترل ساختمان باید به‌گونه‌ای باشد که ترتیبات اداری برای همه ساختمان‌ها یکسان نباشد و باید ترتیبات اداری متنوعی برای همه ساختمان‌ها در نظر گرفته شود.

وی گفت: آیین‌نامه کنترل ساختمان شروع خوبی برای ایجاد تحول در صنعت ساختمان است، نوبهار با یادآوری اینکه مطالبه گری بهره‌برداران نقش اصلی در ضمانت‌های اجرایی ساخت دارد گفت: همکاران ما نگران هستند با اجرایی شدن این آیین‌نامه فرصت‌های شغلی فعلی هم از دست برود و کیفیت‌های ساخت هم افزایش پیدا نکند و این نگاه در حالی است که حل بسیاری از دغدغه‌ها توسط مهندسان امکان‌پذیر است.

.

عضو سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران همچنین با اشاره به‌ضرورت بازنگری در قانون نظام‌مهندسی بر یکسری ابهامات در این آیین‌نامه اشاره کرد و گفت: اگر این مهم را با نظام فنی و اجرایی ساختمان معادل‌سازی کنیم جای این سوال است که فهرست‌بهای ساده چگونه محاسبه می‌شود و این امر مسئله بسیار مهمی است که نباید مغفول واقع شود و نباید دچار ساده‌انگاری شویم.

.

پیمانکار، شاه‌کلید آیین‌نامه کنترل است

منبع: سازه نیوز

اخبار عمرانی

اخبار نظام مهندسی