جهش در نوسازی، همکاری مدیریت شهری را می‌خواهد - سازه برتر



 راه و شهرسازی , نوسازی , بافت فرسوده ,رونق مسکن,جهش در نوسازی، همکاری مدیریت شهری را می‌خواهد ,جهش در نوسازی,شهرسازی,اخبارمسکن,خبرهای مسکن,

جهش در نوسازی، همکاری مدیریت شهری را می‌خواهد

نوسازی بافت های فرسوده اگرچه طی سال های اخیر مورد توجه و تاکید مسئولان ذیربط بوده و کارشناسان هم به دفعات درباره تبعات و خطرات پنهان و آشکار در این بافت ها هشدار داده اند؛

اما با این حال، علاوه بر اینکه اقدامات انجام شده در جهت احیای این بافت‌ها سیاست‌های چندان مفید و اثرگذاری محسوب نمی شود؛ بلکه حتی در برخی موارد از آنها به عنوان اقدامات منفی و مخرب یاد می شود.

جمعیت میلیونی درگیر تبعات بافت فرسوده هستند

.

در همین راستا مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران در رابطه با چالش عمده نوسازی بافت های فرسوده گفت: در حال حاضر مناطق و تعداد خانوارهایی که در کلان شهری مثل تهران درگیر مسائل بافت فرسوده هستند، بسیار بالاست و علاوه بر این سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌نشینی هم به این حجم عظیم و ساکنان میلیونی مناطق فرسوده اضافه می‌شود.

.

نادر محمدزاده ساماندهی این مناطق را اقدام بسیار بزرگی دانست و افزود: ضمن اینکه ارزش زمین، شرایط اقتصادی و... هم در این بافت ها متفاوت است. با این همه، کاهش هزینه‌های صدور پروانه ساختمانی گام خوبی در راستای ترغیب به نوسازی بوده و اگر تسهیلات بانکی هم به صورت جدی‌تر پرداخت شود، می تواند مسیر آن را هموارتر کند.

.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه هنوز در شهرداری موضوعاتی وجود دارد که انجام آنها می‌تواند به بهبود شرایط اجتماعی و فرهنگی مردم کمک کند، افزود: ما برنامه آن را تنظیم کرده‌ایم و امیدواریم که در مدیریت شهری جدید هم مصوبه‌های جدید را از شورا بگیریم و با همکاری مدیران شهری و مدیران مناطق، جهش جدی‌تری را در این زمینه شاهد باشیم.

.

محمدزاده در ادامه بافت فرسوده را یک مقوله سنگی و ثقیلی دانست که خوشبختانه امروز صورت مسئله آن شفافتر از همیشه است و افزود: ما امروز تقریبا مسیر و مقصد خود را در این بخش می‌شناسیم. ولی اینکه در چه مدت زمانی و چگونه می‌خواهیم به هدف برسیم یک بحث جدی و زمانبری است که نیاز به اقدامات جدی دارد.

.

به گفته وی، تجربه دو سه سال اخیر نشان می‌دهد که اثرگذاری مشارکت مردم بسیار بیشتر از تاثیر ورود دولت به بافت فرسوده و ساخت مسکن بوده است. علیرغم اینکه در دوسه دهه گذشته دولت هزینه و زحمت زیادی صرف این کار کرد، اما تجربه نشان می‌دهد آنچه نهادهای مسئول می‌سازند، درنهایت نتیجه خوبی ندارد و کمک به مردم برای ساخت مسکن اقدامی مناسبتر است.

.

لزوم توجه به سیمای شهری در نوسازی بافت‌ها

.

محمدزاده تاکید کرد: نکته کلیدی این است که اگر به‌درستی به نوسازی بافت فرسوده توجه کنیم، بدون اغراق می‌توان گفت، بخش عمده‌ای از مسئله نیاز مسکن کشور در این بافت‌ها قابل حل است. یعنی با توجه به تعداد تقاضا و تنوعی که داریم، 70 تا 80 درصد تقاضا را می‌توان در بخش بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده جواب داد.

.

این مسئول با بیان اینکه این رویه در کشورهای پیشرفته و در شهرهای بزرگ و تاریخی دنیا هم رخ داده است، تصریح کرد: برای مثال در شهر پاریس در یک مقطعی ساکنان از مرکز شهر خارج شده‌اند. اما توجه سیاستگذاران و مدیریت شهری به مرکز شهر و تغییر نگاه و تفکر، موجب شده تا مردم دوباره به مرکز شهر برگردند و زندگی در مرکز شهر به یک افتخار تبدیل شود.

.

وی در ادامه با بیان اینکه هنوز تا نقطه مطلوب در بخش بافت‌های فرسوده فاصله داریم، عنوان کرد: اگر به‌درستی به بافت‌های فرسوده بپردازیم، موضوع مسکن را می‌توانیم از این طریق حل کنیم. فارغ از اینکه نوسازی و بهسازی بافت فرسوده و ناکارآمد یک تکلیف است و درنهایت باید مسائل و معضلات اقشار بدمسکن را حل کنیم.

.

او همچنین با اشاره به ضرورت توجه به منظر و سیمای شهری در بحث مدیریت شهری و نوسازی بافت‌ها عنوان کرد: وضعیت سیمای شهر تهران هم باید در جریان نوسازی بافت ها بهبود یابد و در این بخش صرفا به استحکام بنا نپردازیم و یک معماری مناسب هم در ساخت و سازها هم اجرا کنیم.

.

مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران همچنین با تاکید بر اینکه کیفیت به مفهوم فیزیکی و امنیت سازه‌ای در ساخت و سازهای تهران اتفاق افتاده است خاطر نشان کرد: برخی ساختمان‌ها به لحاظ معماری در خور شهر تهران است، اما برخی دیگر شامل ساختمان‌های استحکام یافته و نوسازی شده است و نمی‌توان گفت که معماری مناسبی دارد و امیدواریم که به کیفیت واقعی زندگی برسیم.

.

دولت یارانه تسهیلات نوسازی را پرداخت کند

.

علاوه بر این مدیر کل راه و شهرسازی استان آذربایجان غربی هم در رابطه با چالش عمده نوسازی بافت های فرسوده اظهار داشت: تسهیلاتی که جهت نوسازی مناطق فرسوده در نظر گرفته شده، دارای یارانه است. یعنی دولت بخشی از نرخ سود بانکی را متقبل شده تا از محل یارانه‌ها پرداخت کند.

ابراهیم مبارک قدم با بیان این مطلب ادامه داد: این اقدام دولت به عنوان مشوقی برای سرمایه‌گذاران و انبوه‌سازان در نظر گرفته شده تا در زمینه ساخت و ساز مداخله کنند و همچنین مالکانی که می‌خواهند واحد مسکونی خود را از نو بسازند.

.

وی با بیان اینکه نرخ یارانه سال گذشته هنوز اعمال نشده و بسیار حائز اهمیت است که این مبلغ پرداخت شود تصریح کرد: با وجود اینکه قراردادهایی در این بخش منعقد شده، اما هنوز یارانه ها منظور نشده است. بنابراین سیستم بانک مرکزی باید به‌طور جدی، آن را اجرایی و اعمال کند.

مبارک قدم در ادامه عنوان کرد: در سیاست‌های قانون برنامه ششم به این موضوع اشاره شده و این یکی از اهرم‌هایی است که با کمترین مداخله دولت می‌توانیم بخش خصوصی را وارد نوسازی کنیم.

.

وی مشارکت گسترده مردم در امر نوسازی را به لحاظ گستردگی این بافت ها امری ضروری دانست و تاکید کرد: نیاز است که مشارکت گسترده مردم را در این قضیه داشته باشیم و یکی از ابزار مهم برای تحقق این امر اعطای تسهیلات کم‌بهره است.

مبارک قدم همچنین در رابطه با وضعیت تعامل شهرداری با اداره راه و شهرسازی در زمینه نوسازی بافت فرسوده گفت: شهرداری ارومیه اقدامات خوبی در بخش اصلاح و آسفالت معابر انجام داده است. همچنین شرکت‌های خدماتی ازجمله آب و فاضلاب و برق و گاز اقدام به توسعه زیرساخت‌های خود در سکونتگاه‌های غیررسمی کرده اند.

.

وی خاطرنشان کرد: البته بافت‌های فرسوده به عنوان بافت میانی شهر کمابیش این زیرساخت ها را دارند. چون زیرساخت‌ها به مرور در آنجا شکل گرفته‌اند و از لحاظ شاخص‌ها و پارامترهای برخورداری با سکونتگاه‌های غیررسمی فرق دارند.

جهش در نوسازی، همکاری مدیریت شهری را می‌خواهد

منبع: سازه نیوز

اخبار عمرانی

اخبار نظام مهندسی