سازمان نظام مهندسی در حوزه تولید بتن کوتاهی می‌کند - سازه برتر



سازمان نظام مهندسی ,حوزه تولید بتن,نظام مهندسی,بتن,سازمان نظام مهندسی در حوزه تولید بتن کوتاهی می‌کند ,

سازمان نظام مهندسی در حوزه تولید بتن کوتاهی می‌کند

بازرس انجمن بتن ایران با اشاره به کوتاهی سازمان نظام مهندسی در پروسه تولید بتن گفت: آزمایشگاه‌ها نیز در بحث تعیین کیفیت بتن‌های تولیدی در کشور امضافروشی می‌کنند.

هرمز فامیلی در نشست‌خبری برگزاری کنفرانس و همایش روز بتن، اظهار داشت:‌ بتن به دلایلی از جمله قابل دسترس بودن، انعطاف‌پذیری و سازگاری با محیط زیست به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه بوده و از مقاومت خوبی برخوردار است.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه در ساختمان‌های با اسکلت فلزی نسبت به ساختمان بتنی سرعت عمل بیشتری دارد، اما در عین حال هزینه اجرای آن بیشتر و در برابر آتش‌سوزی ضعیف است.

وی یادآور شد:‌ وقوع آتش‌سوزی در سازه با اسکلت فولادی به شدت به آن خسارت وارد می‌کند، ساختمان پلاسکو تهران یک نمونه بارز است که منجر به خسارت‌های مالی و جانی زیادی شد.

.

وی با بیان اینکه با ابداع بتن‌های سبک پرمقاومت امکان ساخت سازه‌های بلند مرتبه با این نوع بتن فراهم شده، از عملکرد سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان در بحث تولید بتن انتقاد کرد و افزود: کیفیت بتن در ساخت و سازها به مهندس بستگی دارد. ممکن است کیفیت سیمان در کشور خوب باشد، اما نحوه تولید بتن مهم است که اگر در کارگاه انجام نشود و نظارتی هم نباشد بتن خوب و با کیفیت نخواهیم داشت.

وی با تاکید بر اینکه این ضعف حوزه تولید بتن کشور است، تصریح کرد:‌ سازمان نظام مهندسی ساختمان در بحث بتن کوتاهی کرده و همچنان امضافروشی می‌کنند.

.

وی ادامه داد: آزمایشگاه‌ها نیز هنوز امضافروشی می‌کنند و باعث شده‌اند کیفیت بتن کشور مناسب نباشد.

در این نشست محسن تدین رئیس هیئت مدیره انجمن بتن ایران نیز اظهار کرد:‌ در حال حاضر بالغ بر 60 میلیون تن سیمان در کشور تولید می‌شود که از این میزان حدود 45 میلیون تن به ملات و بتن تبدیل شده و حدود 15 میلیون تن تولید می‌شود.

وی ادامه داد: در سال 2012 میلادی یعنی حدود 5 سال پیش حدود 74 میلیون تن سیمان در کشور تولید شد، اما الا به دلیل روند نزولی مصرف میزان تولید کاهش یافته است.

.

وی با بیان اینکه حدود 80 میلیون مترمکعب بتن تولید و در ساختمان‌ها مصرف شد،‌ یادآور شد:‌ در سال‌های 90 و 91 مصرف بتن حدود 110 میلیون تن بوده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن بتن ایران با اشاره به اینکه بسیاری از فروشندگان بتن در کشور استانداردهای لازم را ندارند، گفت:‌ از سوی دیگر سازمان استاندارد احاطه کاملی بر حوزه تولید بتن ندارد.

.

وی با بیان اینکه وظیفه انجمن بتن در این حوزه برگزاری همایش است، افزود: کیفیت ساخت و ساز در مسکن مهر و بتن‌های به کار رفته در این طرح پایین بوده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن بتن ایران با این ادعا که نیمی از بتن‌های آماده استاندارد نیست، اظهار کرد: آمار درستی از این موضوع نداریم و حدس می‌زنیم.

نهمین کنفرانس ملی بتن و پانزدهمین همایش روز بتن 15 و 16 مهرماه امسال در تهران برگزار می‌شود.

سازمان نظام مهندسی در حوزه تولید بتن کوتاهی می‌کند.

منبع: سازه نیوز

اخبار عمرانی

اخبار نظام مهندسی