نابودی نظام استاد و شاگردی در بین مهندسان - سازه برتر



نابودی نظام استاد و شاگردی در بین مهندسان ,نظام مهندسی , شورای مرکزی, مجری ذی صلاح,مهندس ساختمان,اخبار نظام مهندسی,اخبارمسکن,

نابودی نظام استاد و شاگردی در بین مهندسان

شاید در شرایطی که بخش مسکن با رکود و کمبود ساخت و ساز رو به روست، کمبود اشتغال برای فعالان حوزه صنعت ساختمان و به ویژه مهندسان هم یک امر طبیعی به نظر برسد.

مسئله مهم اینجاست که نهادهای مسئول از جمله سازمان نظام مهندسی و خود جامعه مهندسان باید بتوانند در چنین شرایطی و از دل همین محدودیت ها، زمینه های جدید شغلی را خلق کنند. موضوعی که چندی پیش وزیر راه و شهرسازی نیز بر آن تاکید کرده و خواستار ایجاد و خلق فرصت های جدید شغلی از سوی مهندسان و با تکیه بر خلاقیت آنها شده بود.

هرچند طبق اعلام مسئولان نظام مهندسی به عنوان اعضای کمیسیون عمران مجلس، توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی و استفاده از توان و ظرفیت مهندسان ایرانی در سایر کشورها، از جمله برنامه هایی است که مورد تاکید و پیگیری قرار دارد؛ اما پرسش این است که در داخل کشور سازمان نظام مهندسی ساختمان در قالب نقش انتظام بخشی به امور مهندسین، چه ظرفیت های خاصی را برای استفاده از تخصص و توان مهندسان پیش بینی کرده و آیا اساسا برنامه ریزی خاصی در این زمینه انجام داده است؟

.

لزوم اجرای مبحث 22 مقررات ملی ساختمان

.

در همین راستا عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور اجرای مبحث 22 مقررات ملی ساختمان را یکی از راهکارهای اشتغال زایی برای مهندسان برشمرد و گفت: عمده­ترین موضوعی که باید این روزها مدنظر قرار بگیرد، اجرایی شدن مبحث 22 مقررات ملی ساختمان است که بسترهای زیادی را برای اشتغال ایجاد می­کند.

.

حسن مجتبی­ زاده در پاسخ به اینکه شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی چه برنامه هایی را برای ایجاد اشتغال مهندسان مد نظر قرار داده است، گفت: در کنار اجرای مبحث 22 مقررات ملی، توجه به سایر قابلیت­ های مقررات ملی ساختمان از جمله بحث مجریان ذی ­صلاح، از دیگر مواردی است که می تواند برای مهندسان اشتغال زایی به همراه داشته باشد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه چالش­های موجود در مسیر اجرای مبحث 22 مقررات ملی و مجری ذی­صلاح باید برطرف شود تصریح کرد: تلاش می کنیم تا موانع موجود در این بخش ها رفع شود.

.

عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی در عین حال گفت: در حوزه اجرا نیز مشکلاتی وجود دارد که شورای مرکزی درصدد است تا از طریق برقراری تعامل و ارتباط نزدیک با وزارتخانه راه و شهرسازی، سیاست­های اثرگذاری را در این زمینه پیش بگیرد و این مسائل را با همفکری و همدلی و تعامل فی مابین حل­ و فصل کند.

.

محدودیت های دولت برای اشتغال زایی مهندسان

.

همچنین دیگر عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به اینکه دولت در زمینه ایجاد اشتغال برای مهندسان با مشکلات و محدودیت های خاصی مواجه است گفت: مسئله و مشکل اصلی ما مربوط به قشر تحصیل­کرده و دانشگاهی کشور است و شیوه آموزش در دانشگاه­ها دچار مشکل است.

غلامحسن الله­ دادی افزود: به این معنا که مهندسان در حین تحصیل در دانشگاه­ها مهارت خاصی را نمی­آموزند و از همین رو پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی نمی­توانند در فضای بیرون به فعالیت و کار حرفه­ای بپردازند.

وی همچنین با انتقاد از رویه معمول در دوره بعد از فارغ­ التحصیلی مهندسان اظهار داشت: علاوه بر این، مهندسان بعد از فارغ ­التحصیلی، دوره های کارآموزی سپری نمی­کنند.

.

الله­ دادی با بیان اینکه در حال حاضر روش استاد و شاگردی در مملکت ما از بین رفته است بیان کرد: امروزه مهندسان به محض اینکه فارغ ­التحصیل می­شوند، تمایل دارند به کارهای مهندسی بپردازند. این در حالی است که مهندسان باید به مدت چند سال باید کار حرفه­ای بکنند تا حرفه ­مند شوند. اما مشکلی که ما در وضعیت کنونی با آن مواجهیم، این است که متاسفانه مهندسان ما حرفه­مند نیستند.

عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی در عین حال با انتقاد از شیوه تربیت مهندسان در دانشگاه­ها گفت: از همه مهمتر اینکه دانشگاه­ها بدون حساب و کتاب دانشجویان رشته های مهندسی را پذیرش و مهندس تربیت می­کنند، بدون اینکه در این حد نیاز به مهندس داشته باشیم.

.

این مسئول ادامه داد: در همین راستا شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان مذاکراتی را با وزارت علوم شروع کرده که طبق آن، دانشگاه ها به اندازه نیاز جامعه اقدام به پذیرش دانشجویان رشته های مهندسی کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بدون شک وقتی افراد در رشته های مهندسی تحصیل می­کنند و فارغ التحصیل می شوند، طبیعی است که پس از فارغ‌التحصیلی توقع و انتظار ایجاد شغل را دارند. این در حالی است که شغل به اندازه کافی وجود ندارد و به این ترتیب مشکلات و تبعات بعدی این مسئله گریبانگیر جامعه می­شود.

نابودی نظام استاد و شاگردی در بین مهندسان

منبع: سازه نیوز

اخبار عمرانی

اخبار نظام مهندسی