جای خالی مهندسی پایدار در آموزش مهندسان - سازه برتر



اخیرا انتقادات زیادی درخصوص تکراری و تئوری بودن دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی که در سازمان نظام مهندسی برای مهندسان برگزار می‌شود، مطرح شده است.
براساس این انتقادات، امروز مهندسان کمتر با اصول و مبانی عملی و حرفه‌ای در بخش ساخت وساز آشنا می‌شوند که همین چالش، به اضافه نبود نیازسنجی برای جذب دانشجویان رشته‌های مهندسی، منجر به بروز بحران هویت در صنعت ساخت و ساز شده است.

بحران هویت در صنعت ساخت و ساز

در همین رابطه عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با تاکید بر اینکه از فارغ-التحصیل رشته‌های مهندسی انتظار می‌رود که دانش لازم در زمینه مسائل مرتبط با مهندسی را کسب کرده باشند، گفت: در رشته‌های مختلف مهندسی، انتظارات متعددی مطرح است. طاهره نصر  با اشاره به توانایی موردانتظار از فارغ‌التحصیلان مهندسی افزود: در رشته‌های مختلف مهندسی مواردی نظیر دانش و اطلاعات در زمینه مسائل فنی و مرتبط با ساختمان‌های معمول و غیرپیچیده، و سیستم‌های سازه‌ای مطرح است. وی مهارت در امر طراحی بنا با توجه به درک عملکردهای فضایی، استانداردهای فضایی، تأثیرات اقلیمی، مسائل سازه‌ای و جزئیات ساختمانی را از دیگر انتظارات برشمرد و ادامه داد: طی چند سال اخیر، توسعه کمی رشته‌های مهندسی ساختمان در دوره کارشناسی پیوسته و ناپیوسته و افزایش تعداد فارغ‌التحصیلان در این رشته‌ها، مشکلات جدی ایجاد کرده و در این میان کیفیت نیز فدای کمیت شده است. بنابراین شاهد بحران هویت در صنعت ساخت و ساز کشور نیز هستیم.

کلاس‌های آموزشی تئوری کارساز نیست

وی درخصوص نقش سازمان نظام مهندسی در آموزش تخصصی مهندسان عنوان کرد: در این میان جایگاه سازمان نظام مهندسی با برگزاری دوره‌های آموزشی که با توجه به بندهای قانون صورت می‌گیرد، کاملا آشکار است، اما باید توجه داشت که کلاس‌های صرفا تئوری در وضعیت آموزشی امروز کارساز نیست. نصر ایجاد کلاس‌های آموزشی دو الی سه ماهه در کارگاه های بزرگ ساختمانی برای آشنایی مهندسان با آیین‌نامه‌ها و ضوابط ساختمانی در زمینه طراحی، تأسیسات و اجرای جزئیات ساختمان را بسیار مفید دانست و افزود: در حال حاضر در اکثر موارد این کلاس‌ها توسط سازمان نظام مهندسی در قالب مباحث تئوری بعضاً تکراری و فقط برای ارتقای پایه برگزار می شود. نایب رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست شورای مرکزی تاکید کرد: به نظر می‌رسد اگر در بدو ورود و عضویت در سازمان، این دوره‌های عملی گذرانده شود چه ‌بسا در زمینه اجرا و طراحی، شرایط لازم برای پرورش کیفی مهندسان بهتر فراهم شود.

انرژی، مصالح و محیط زیست، سه حوزه مهم در آموزش

رئیس گروه تخصصی معماری شورای مرکزی در عین حال به روز کردن دانش مهندسان جوان را امری بسیار قابل توجه دانست و گفت: به طور مثال در بعضی دانشگاه‌های کشور یک درس دو واحدی به نام «آشنایی با سازه‌های نو» به صورت اختیاری ارائه می‌شود که در این درس دانشجو فقط با سیستم سازه آشنا می‌شود. نصر ادامه داد: اگر در تدوین کارگروه‌های آموزشی در سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان، مبحثی نیز به الزام آشنایی با سازه‌های نو اختصاص داده شود و یا سمینارهایی که مطالب آن با تکنولوژی روز دنیا مطابقت داشته باشد، بعد از فارغ‌التحصیلی و در جریان کار حرفه‌ای برگزار شود، بسیار مفید خواهد بود. این مسئول سازمانی همچنین توجه به مهندسی پایدار را بسیار مهم خواند و افزود: در سازمان نظام مهندسی و نیز در مباحث مقررات ملی ساختمان می‌توان بیشتر روی آنها تأکید کرد. همچنین توجه به انرژی، مصالح، محیط زیست و... مباحث قابل اهمیتی است که باید در آموزش مهندسان مباحثی به آنها اختصاص یابد. نصر تعامل بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با وزارت راه و شهرسازی و همچنین سازمان نظام مهندسی ساختمان را بسیار ضروری دانست و افزود: متأسفانه در حال حاضر نیازسنجی برای جذب دانشجویان رشته‌های مهندسی ساختمان برای مناطق مختلف کشور صورت نمی‌گیرد و همین امر کیفیت در آموزش‌ها را دچار مشکل کرده است.

برنامه‌های نظام مهندسی برای آموزش مهندسان

در همین حال معاون پذیرش و آموزش سازمان نظام مهندسی استان خراسان رضوی نیز در خصوص اهمیت آموزش مهندسان در سازمان نظام مهندسی گفت: نگاه عملی به آموزش امری بسیار مورد توجه است. حمید کاظمی افزود: سازمان نظام مهندسی در جریان برگزاری همایش‌ها و کارگاه‌های آموزشی، معمولا سعی می‌کند تا نقاط ضعف موجود در دروس را تا حدی پوشش دهد و مهندسان بتوانند با مسائل عملی بیشتر آشنا شوند.

. کاظمی ادامه داد: با این حال نظام مهندسی قطعا به طور کامل در این زمینه موفق نبوده‌، اما به مرور در حال حرکت به سمتی است که این همایش‌ها بتواند خلاهای لازم را پوشش دهد. وی درخصوص برنامه‌های سازمان نظام مهندسی برای آموزش مهندسان گفت: برای این منظور در تمام استان‌ها به طور مرتب دوره‌های آموزشی با هزینه‌های بسیار پایین برگزار می‌شود تا مهندسان بتوانند با سهولت بیشتری در این دوره‌ها شرکت کنند و نهایت تلاش ما این است که از اساتید بنام و برجسته کشور دعوت و موضوعات را تعریف، رصد و به طور دقیق ارزشیابی ‌کنیم.

. کاظمی در عین حال آموزش نکات و موارد خاص را از دیگر برنامه‌های آموزشی نظام مهندسی دانست و افزود: مسائل حقوقی، بیمه و مسائل مرتبط با بحث ایمنی که می‌تواند تبعات بسیار سنگینی برای مهندسان داشته باشد، از جمله مواردی است که بعضا مهندسان خیلی با آنها ارتباط دارند، ولی هیچ‌گاه در معرض آموزش آنها قرار نگرفته اند. این مدرس دانشگاه ادامه داد: معمولا این آموزش‌های خاص به طور جدی در نظام مهندسی دنبال و تقریبا ماهانه ‌چهار برنامه متنوع در این خصوص برای استفاده مهندسان برنامه‌ریزی می‌شود. در کنار آن بازدیدها هم نقش جدی در آموزش مهندسان و علاقه‌ مند کردن آنها دارد.

یک راهکار برای ایجاد انگیزه در مهندسان

وی ادامه داد: طرح جدید دیگری به نام طرح استاد- مهندسی هم در سازمان نظام مهندسی در دستور کار داریم که برگرفته از طرح استاد- شاگردی است به گونه‌ای که مهندسان به شرکت‌ها و کارگاه‌ها معرفی می شوند و در آنجا دوره‌های کارآموزی واقعی را می‌گذرانند. درواقع ما یک رابط بین پذیرنده و درخواست‌کننده یعنی مهندسان هستیم. کاظمی با بیان اینکه این فضا را برای مهندسان جهت آشنایی با با کارهای عملی ایجاد می‌کنیم تا فرصتی باشد که توانمندی خود را به صاحبان حرفه و شرکت‌ها نشان دهند و قابلیت‌های آنها شکوفا شود گفت: از این طریق انگیزه‌های لازم را در مهندسان جوان ایجاد می‌کنیم تا بتوانند کار خود را بهتر پیش ببرند. وی خاطرنشان ساخت: امروز جای انگیزه در جامعه بسیار خالی است و تمرکز ما بیشتر بر این است که با برگزاری دوره‌های آموزشی متنوع و روش‌های مختلف ازجمله طرح استاد- مهندسی، بتوانیم انگیزه‌های اعضای خود را افزایش دهیم.

جای خالی مهندسی پایدار در آموزش مهندسان

منبع: سازه نیوز

اخبار عمرانی

اخبار نظام مهندسی