مسیر طولانی ساخت‌ و ساز کشور برای رسیدن به کیفیت جهانی - سازه برتر



دبیر شورای مرکزی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور با بیان اینکه در اجرای ساختمان‌ها توسط مهندسان دارای صلاحیت هیچ‌گونه شبهه‌ای وجود ندارد گفت: هر عقل سلیمی قطعاً به این امر معترف خواهد بود که ساختمان‌سازی تخصص می‌خواهد و تمامی عوامل اجرایی از مدیر پروژه تا تمامی تکنسین‌ها و نیروهای فنی و استادکارها می‌بایستی مهارت و صلاحیت اجرای کارهای مربوط به خود را داشته باشد.
علیرضا مجربی کرمانی بابیان مطلب فوق  افزود: بخش بزرگی از ثروت ملی در ساختمان سازی و فعالیت‌های وابسته به آن صرف می‌شود که همان‌گونه که آمارها نشان می‌دهد حدود 30 درصد حجم اقتصاد کشور مربوط به حوزه صنعت ساختمان کشور است.

وی گفت: قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان باهدف افزایش بهره‌وری از این سرمایه عظیم و سوق دادن کشور به سمت ساخت‌وسازهای استاندارد، باکیفیت، مرغوب و ارزشمند بیش از 20 سال است که تدوین شده است. دبیر شورای مرکزی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان بابیان اینکه بررسی روند تحول ساختمان‌ها از ابتدای شکل‌گیری سازمان نظام‌مهندسی ساختمان تا به امروز گویای بهبود و ارتقای سطح کیفی ساخت‌وسازهای شهری بوده است، گفت: قطعاً تا رسیدن به سطح مطلوب و مورد انتظار راه طولانی در پیش است هرچند نباید دستاوردهای کسب‌شده در طی بیست سال گذشته را نادیده گرفت و با بهره‌گیری از تجارب گذشته به رفع نقاط ضعف موجود کمک کنیم.

. عضو هیئت ریسه شورای مرکزی سازمان نظام‌مهندسی گفت: سازمان نظام‌مهندسی در راستای پیشرفت و تعالی جامعه و دستیابی به اهداف قانون نظام‌مهندسی همواره می بایستی در گام نخست نقش آموزشی و کنترلی خود را مدنظر قرار داده و با افزایش سطح آگاهی متخصصان و حتی بهره‌برداران در ترویج اصول فنی و ضوابط مربوطه اقدامات لازم را به انجام برساند.

. وی در ادامه گفت: در گام دوم با کنترل بر حسن انجام خدمات مهندسی و کیفیت ساختمان‌های در حال اجرا در تحقق اهداف قانون ایفای نقش کنند. وی همچنین گفت: البته یکی از مسائلی که امروز جامعه مهندسی کشور با آن روبرو است تعداد بالای فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی است که بدون توجه به تقاضای بازار در دانشگاه‌های کشور مشغول به تحصیل می‌شوند و انتظار دارند که پس از اخذ مدرک بتوانند در این صنعت مشغول به کار شوند درحالی‌که رکودی که از چند سال قبل بر حوزه ساخت‌وساز حاکم شده است امکان پاسخگویی به این‌همه تقاضای روزافزون را ندارد و لازم است که در سطح کلان تصمیماتی در این خصوص اندیشیده شود. دبیر شورای مرکزی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان در بخش دیگر از سخنان خود در خصوص تغییر بندهای خط‌ مشی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان گفت: سابقه تدوین و تصویب خط و مشی سازمان نظام‌مهندسی مربوط به اجلاس هفدهم و در دوران اکبر ترکان بود و از آن اجلاس تاکنون سه سال گذشته و با توجه به تجمیع برخی از استان‌ها باید چند مورد از خط‌ مشی آن تغییر می‌یافت که در اجلاس بیستم این اتفاق شکل گرفت.

 

مسیر طولانی ساخت‌و ساز کشور برای رسیدن به کیفیت جهانی

منبع: سازه برتر

برای مطالعه اخبار عمرانی اینجا کلیک کنید

برای مطالعه اخبار نظام مهندسی اینجا کلیک کنید