دانلود پروژه ضوابط و استاندارد کامل فضاهای مسکونی - سازه برتر



ضوابط و استاندارد کامل فضاهای مسکونی

دانلود پروژه ضوابط و استاندارد کامل فضاهای مسکونی

در این بخش از سازه برتر دانلود پروژه ضوابط و استاندارد کامل فضاهای مسکونی در 95 صفحه تهیه شده که در ادامه بخشی از متن و فهرست آن را برای دانلود قرار داده ایم. همچنین لینک دانلود پاورپوینت ضوابط و استاندارد کامل فضاهای مسکونی نیز در انتهای این مطلب قرار داده شده است.

.

مقدمه:

هر پروژه معماری برای تأمین اهداف مشخص و انجام فعالیت‌های معینی طراحی می‌شود. فضاهای مورد نیاز هر پروژه بر اساس نوع فعالیت‌ها و دسته بندی آنها مشخص می گردد. ابعاد و مشخصات فضاها با توجه به نوع و حجم فعالیت‌ها و مبلمان و لوازم مورد استفاده و استاندارهای موجود معین می شود. فهرست فضاهای مورد نیاز هر پروژه به همراه تعداد و مساحت و ویژگی‌های اصلی هر فضا بعنوان برنامه فیزیکی در شماره ملاحضه می شود.

 

 

ضوابط طراحی سرویس بهداشتی

فضای روشویی و فضای توالت در سرویس به صورت جدا از هم طراحی شود.

فاصله کاسه ی توالت تا دیوار پشت ۳۰ سانتی متر بایستی در نظر گرفته شود.

به طور خاص در ایران حفره کاسه ی توالت باید به سمت شرق قرار گیرد.

با توجه به بند ۴-۵-۶-۱-۴ مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان تعبیه فضاهای بهداشتی (مستراح) در هر شرایطی نباید در راستای جهت قبله قرار گیرد.

 

 

صفحات پیشنهادی:

تبلیغات پیمانکاری ساختمان

تولید محتوای سایت معماری

طراحی سایت شرکت معماری

 

 

ضوابط و استاندارد اتاق خواب

نور و تهویه مناسب یکی از عوامل کلیدی در طراحی اتاق خواب است؛ بهترین نور برای اتاق خواب نور شرق و در ساعات اولیه صبح است. معمولا درب اتاق خواب به یک فضای خصوصی و یا راهرو با عنوان هال خصوصی باز می شود و با فضای پذیرایی یا آشپزخانه در ارتباط مستقیم نیست.

حداقل فضای لازم برای یک اتاق خواب دو نفره 15 متر و اتاق خواب تک نفره 12 متر است. یکی از فضاهای ضروری اتاق خواب، کمد دیواری است؛ کمد دیواری هایی که عمق آن ها کمتر از 60 سانتی متر باشد کارایی چندانی نخواهند داشت. علاوه بر آن اتاق خواب استاندارد باید فضای کافی برای چیدن  تخت دو نفره یا یک نفره، سرویس آرایش و یا میز تحریر هم داشته باشد.

حداقل مساحت نورگیرها در یک اتاق خواب باید به اندازه یک دهم مساحت اتاق باشد، برای مثال در یک اتاق 12 متری حداقل باید پنجره ای به مساحت 1.2 مترمربع تعبیه شده باشد. ارتفاع سقف اتاق خواب نباید از 2.8 متر کمتر باشد همینطور پهنای درب ورودی اتاق خواب حداقل باید 90 سانتی متر باشد و ارتفاع آن بین 200 تا 220 سانتی متر مطلوب خواهد بود. معمولا درب اتاق خواب ها به فضای درون اتاق باز و بسته می شود.

اگر تا به حال اتاق خواب مستر به گوشتان خورده، منظور اتاق خواب هایی است که درب حمام و سرویس بهداشتی خصوصی به اتاق خواب باز می شود. معمولا ابعاد اتاق خواب های مستر برای 2 نفر و متناسب با تخت 2 نفره در نظر گرفته می شود. در خانه هایی که بیش از یک اتاق خواب دارند، علاوه بر حمام داخل اتاق خواب مستر، حمام دیگری نیز باید برای استفاده سایر ساکنین تعبیه شود.

اگر اتاق خواب به تراس یا بالکن راه داشته باشد، باید در طراحی به این مسئله دقت کرد که محل دسترسی بالکن یا تراس در چیدمان اتاق خللی ایجاد نکند.

رنگ دیوارهای اتاق خواب هم از اهمیت ویژه ای برخوردار است و حتی الامکان باید ازرنگ های ملایم استفاده شود تا فضای مناسب برای استراحت و خواب فراهم گردد.

 

فهرست:

برنامه فیزیکی

عنوان فضا

تعداد مساحت

مساحت کل ملاحضات

استاندارد‌های پروژه

اصول کلی‌ و روابط بین فضاها

طبقه بندی محیطهای مسکونی در ایران‌

جهت قرار گرفتن فضای داخلی پلان مسکونی 

حوزه بندی از عمومی به خصوصی

عرصه

نشیمن

آشپزخانه 

دسترسی آشپزخانه 

ارتباط فضــای نشیمن با آشپزخانه

عرصه های زندگی خصوصی و فردی 

محل استقرار عرصه های خصوصی و فردی

اتاق خواب والدین 

اتاق خواب فرزندان 

اتاق مطالعه 

عرصه پذیرایی و مراسم 

ورودی 

عرصه خدماتی و پشتیبانی 

عرصه فضای باز و خصوصی 

رعایت ارتفاع محدودیت

 

 


عنوان: ضوابط و استاندارد کامل فضاهای مسکونی

فرمت: pdf

رمز فایل فشرده: www.saze20.ir

دانلود

 


با کلیک بر روی عبارت "دانلود" که در بالای همین قسمت قرار دارد، می توانید نسخه pdf این فایل را بصورت رایگان دانلود کنید.

همچنین می توانید روی لینک زیر کلیک کرده و نسخه پاورپوینت (ppt) این فایل را دریافت کنید:

پاورپوینت ضوابط و استاندارد کامل فضاهای مسکونی


 

 



  1. سوگند

    عالی