بررسی سیستم ساخت و ساز کناف - سازه برتر



بررسی سیستم ساخت و ساز کناف

در این بررسی قصد داریم اطلاعاتی در مورد سیستم ساخت و ساز کناف را ارائه کنیم. سیستم ها و کاربردها سیستم های ساخت و ساز خشک کناف با هدف کاهش ضایعات ساختمانی و استفاده بهینه از منابع طبیعی، ارتقاء کیفیت ساختمان سازی، صرفه جویی در زمان و هزینه های ساخت و ساز، تامین ایمنی بناها در برابر زلزله و بهینه سازی مصرف انرژی طراحی و تولید شده اند. ساختار کلی این سیستم ها شامل صفحات روکش دار گچی (یا سیمانی) و مقاطع فولادی گالوانیزه سبک نورد سرد می باشد که این صفحات به عنوان پوشش و پروفیل های فولادی به عنوان زیرسازی عمل می نمایند.سیستم های ساخت و ساز خشک کناف از سهولت، سرعت و دقت اجرایی بسیار بالاتری نسبت به روش هاتی سنتی (بنایی) برخوردار بوده و به همین دلیل در زمان و هزینه های ساخت صرفه جویی قابل ملاحظه ای را امکان پذیر می سازند.

 

انتخاب این سیستم در مرحله ی طراحی محاسبات سازه از یک سو باعث کاهش بار مرده ی ساختمان شده و از سوی دیگر موجب کاهش نیروی ناشی از زلزله خواهد شد؛ در نتیجه هزینه های مربوط به سازه و پی کاهش می یابد. علاوه بر کاهش جرم کلی ساختمان و در نتیجه کاهش نیروی ناشی از زلزله، دیوارهای کناف دارای رفتار میانقابی مناسب بوده و اثر منفی بر رفتار لرزه ای سازه ندارند. ساختارهای ایجاد شده با محصولات کناف دارای عایق حرارتی و صوتی مناسب بوده ودر برابر رطوبت نیز مقاوم می باشند.

همجنین با استفاده از ساختارهای مقاوم در برابر حریق، می توان سازه و یا فضاهای مورد نظر ساختمان را در مقابل آتش مستقیم تا دو ساعت مقاوم نمود. از دیگر مزایای این سیستم ها سهولت در انجام تعمیرات، امکان ایجاد تغییرات با توجه به نیازها یا کاربری بنا، دسترسی آسان به تاسیسات و حمل و نقل آسان و ارزان می باشد.

 

 

مزایای کناف: 

سبک و ایمن در برابر زلزله • دارای رفتار میانقابی مناسب در زلزله • عایق حرارت، صوت و رطوبت • مقاوم در برابر آتش مستقیم تا سه ساعت • کاهش هزینه های سازه و فونداسیون، با توجه به کاهش بار مرده ساختمان • انعطاف معماری بالا • نصب سریع و آسان • قابلیت رنگ آمیزی بلافاصله پس از نصب • دسترسی و تعمیرات آسان تاسیسات • قابلت ترمیم و تعویض • دورریز بسیار کم مصالح • اجرای سطوح وسیع با حداقل مصالح مصرفی • افزایش سطح مفید در زیربنای ساختمانها، با توجه به ضخامت کم دیوارها • حمل و نقل آسان و ارزان

 

حرارت در سیستم کناف:

در صورتي كه بخواهيم از لحاظ حرارتي تيغه داخلي ساختمان و يا تيغه خارجي را در مورد به كار بردن مصالح از لحاظ علمي بررسي نماييم ؛ در مي يابيم كه با اجراي تقريبا 10 سانتي متر تيغه كناف با عايق داخلي پشم سنگ ساختماني را عايق حرارتي نموده ايم كه اگر مي خواستيم با آجر سفال آن را عايق ماييم بايد تقريبا 80 سانتي متر تيغه اجرا مشد آنهم با يك لايه خارجي سيمان و لايه داخلي گچ كاري . و يا بايد تقريبا 150 سانتي متر آجر فشاري اجرا شود تا آن قابليت را داشته باشد .

صوت در سیستم کناف:

ميزان صدايي كه بر اثر كوبش در سقف هاي ساختماني ايجاد مزاحمت ميكند در سقف هاي مختلف متفاوت است . در صورتي كه سقف ما تيرچه بلوك باشد تراز صداي كوبه اي تراگسيل شده در اثر ضربه استاندارد 100 دسي بل ، 88 مي باشد . براي پايين آوردن اين مقدار تا 68 دسي بل بايد بر روي سقف كف سازي نموده سپس پوكه معدني ريخته سپس خاك ريزي و باز هم سيمان كاري و يا گچ خاك شود .و بعد از آن اگر لايه اليافي مثل موكت بگذاريم تا صداي كوبه اي كه به طبقه پايين مي رسد به 68 دسي بل برسد .

در صورتي كه از سقف كاذب كناف به صورت يكپارچه يا مشبك استفاده نماييم بدون نياز به هيچ مصالح مصرفي ديگري ميزان صداي كوبه اي به 68 مي رسد . در نتيجه اجراي سقف كناف

1- وزن ساخمان پايين مي آيد

2- هزينه كمتري انجام مي شود

3- زمان كمتري براي اجرا نياز خواهد بود

4- مي توانيم تاسيسات طبقه بالا را در سقف طبقه پايين بخوابانيم

5- دسترسي آسان به تاسيسات خوابيده شده در سقف جهت مواقع ضروري

 

ساختار سقف یکپارچه: سقف هاي كاذب كناف ايران قابليت استفاده در بسياري از فضاها را دارد. دراين ساختار كميت هايي مانند مقاومت فيزيكي، مقاومت در برابر حريق، عايق صوتي و حرارتي قابل دستيابي است. اجراي سريع و آسان، زيرسازي و نصب صفحات عاملي مهم در سرعت بالاي اجراي اين ساختار است. اجزاء اين ساختار در واقع همان اجزاء پايه در سيستم هاي كناف بوده و با انتخاب صحيح نوع سازه، نوع و تعداد لايه ها مي توان به ساختارهاي متعدد و متنوع با عملكرد هاي گوناگون دست پيدا كرد.

 

اين نوع سقف كاذب همچنين قابليت اجرا به صورت انواع طرح هاي تزئيني (دكوراتيو) را دارا مي باشند. اين ساختار داراي ويژگي هايي به شرح زير مي باشد: - سرعت اجرايي بالا و پوشش سطوح وسيع در حداقل زمان ممكن. - انعطاف پذيري زياد و امكان ايجاد طرح هاي معماري متنوع - سبكي وزن ساختارهاي اجرا شده - دسترسي به فضاي پشت تأسيساتي در پشت سقف كاذب در صورت استفاده از دريچه هاي بازديد. معيارهاي طراحي

 

مزایای سیستم های کناف: برخي از مزاياي استفاده از ديوارهاي جدا كننده و سقف هاي كاذب كناف : سبك و ايمن در برابر زلزله عايق حرارت ، صوت و رطوبت مقاوم در برابر آتش تا 3 ساعت (در صفحات مقاوم در برابر حريق) كاهش هزينه هاي سازه و فونداسيون با توجه به كاهش بار مرده ساختمان انعطاف معماري بالا نصب سريع و آسان قابليت رنگ آميزي ، بلا فاصله پس از نصب دسترسي و تعميرات آسان تاسيسات قابليت ترميم و تعويض دور ريز بسيار كم مصالح اجراي سطح وسيع با حداقل مصالح مصرفي افزايش سطح مفيد در زير بناي ساختمان ، با توجه به ضخامت كم ديوار حمل ونقل آسان و سريع سرعت نصب بالا مقاوم در برابر چرخه هاي يخبندان و ذوب فاقد سلولز است (كپك نمي زند ) مهمترين مزيت ديوارهاي جداكننده ايمني آنها در برابر زلزله به علت رفتار ميان قابي مناسب است .

 

دانلود