Trespa چیست؟ - سازه برتر



Trespa چیست؟

نام صفحاتی می باشد که از ترکیب لایه های سلولوزی و رزین های فنولیک به وجود می آید. این ترکیب پس از قرارگیری در دمای بالای 180 درجه سانتی گراد و فشار 80 بار تبدیل به صفحاتی محکم با مشخصات فنی ویژه می گردد. سطوح ترسپا کاربرد وسیعی در زمینه های گوناگون دارد. پهنای وسیع رنگ و اندازه آن به معماران اجازه می دهد تا آن را جانشین انواع دیگری از نماهای دیگر بکنند. Trespa طبق استانداردهای EDF,EGS, EGF, EDS و بر اساس نوع استفاده به صورت زیر رتبه بندی می شوند

برای شرایط معتدل آب و هوایی که تابش نور خورشید، آب و هوا در حد اعتدال قرار دارد با توجه به میزان لمینت در نظر گرفته شده EGF و EGS مناسب می باشد. برای شرایط سخت آب و هوایی که تابش نور خورشید، بسیار سخت می باشد با توجه به میزان لمینت در نظر گرفته شده EDS و EDF مناسب می باشد. برای پوشش های داخلی و خارجی ساختمان ها استفاده از ورق هایی با ضخامت 6 الی 10 میلی متر معمول می باشد.

مشخصات فنی تراسپا

Thicknesses & weight

با توجه به ضخامت و وزن ذکر شده در جدول ذیل برای نمای خارجی با توجه به وزن هر متر ورق ضخامت 6 میلی متر پیشنهاد می شود.

10

8

6

4

Thicknesses (mm)

14

11.2

8.4

5.6

Approx.weight(kg/m2)

تراسپا

پانل های چوبی Trespa ورق های با روکش طرح چوب هستند و لمینت به کار گرفته شده در آن، جهت نمای خارجی ساختمان می باشد. این گونه پوشش نما به صورت خشک ( بدون ملات ) نصب می گردد، در کشور های صنعتی تحت عنوان ( Rain screen) نام گذاری شده اند که می توان در زبان فارسی آن را به دیواره ضد باران ترجمه کرد و چند روش نصب آن در این دستور العمل در اختیار شما عزیزان قرار خواهد گرفت. از مزایای استفاده از پانل های چوبی می توان به اختصار به موارد فوق اشاره نمود. مقاوم در برابر باران و رطوبت، مقاوم در برابر اشعه یووی، عایق حرارتی، عایق صوتی و سرعت اجرای بالا نام برد.

مزایای ایجاد کانال گردش هوا در پشت پانل

1. نفوذ پذیری هوا گردش هوا، بخار آب را از داخل منتشر می کند، تعرق نما را تسهیل نموده و از تراکم در پشت پانل جلوگیری می کند.

2. محافظت در برابر باران هوای متحرک در کانال ها باعث حفاظت بیشتر از مصالح و اجسام می گردد زیرا از نفوذ آب باران به داخل ساختار ساختمان جلوگیری می کند.

3. عایق حرارتی- جلوگیری از ایجاد پل های حرارتی به موجب فاصله ای که بین ساخت های فلزی یا شبکه آهنی پانل های ترسپا وجود دارد، از تبدیل شدن این زیر ساخت ها به هادی گرما پیشگیری شده و نوسانات حرارتی را در پشت نما کاهش می دهد. این امر موجب صرفه جویی در انرژی به میزان 5 الی 10 % می گردد.

4. حفاظت در مقابل تابش نور خورشید فاصله موجود در بین ساختار ساختمان و نمای آن تعادل حرارتی در درون ساختمان را افزایش می دهد و از گرمای بیش از حد در تابستان پیشگیری می کند. همچنین این سیستم تعریق را در نما تسهیل نموده و باعث کاهش نفوذ دما به داخل ساختمان می شود. ضمن اینکه بخش های داخلی ساختمان از تابش مستقیم نور خورشید در امان می ماند.

5.حفاظت آکوستیک با توجه به لایه های متعددی که در نصب این سیستم به کار گرفته می شود مانند پانل های ترسپا، عایق های حرارتی، زیر ساخت های فلزی و غیره این سیستم نقش بسزایی در جذب صدا و کاهش نویز ایفا می نماید.

 

قواعد کلی

1.ایجاد کانال هوا، در پشت نما پانل های نمای ترسپا می بایستی به نحوی نصب شوند که هوا در پشت آن به صورت آزادانه به گردش در آید. برای این منظور پانل ها با فاصله از دیواره اصلی ساختمان به زیرسازی های عمودی( غالبأ از جنس آلومینیوم ) متصل می گردند. این فاصله باید محفظه یا کانالی را در پشت نما ایجاد نماید. عمق این کانال باید همواره بیشتر از 30 میلی متر باشد. هدف از ایجاد چنین محفظه ای در پشت نما، گردش آزاد هوا در بین دیواره ساختمان و پانل های ترسپا می باشد. با توجه به اینکه پانل های ترسپا از جنس طبیعی چوب است بدیهی است که رعایت قواعد کلی جهت نصب فرآورده های چوبی برای این محصول نیز ضروریست.

 

به نکات ذیل در هنگام نصب باید توجه ویژه شود: الف) آب هرگز نباید در پشت پانل ها انباشته شود. ب) دمای هوا در جلو و پشت پانل باید همواره یکسان باشد.

در صورت نصب عایق نیز نکات فوق باید در نظر گرفته شود به نحوی که عمق محفظه یا کانال هوا هرگز کمتر از 30 میلی متر نگردد. برای اطمینان از گردش هوا در محفظه ها، مدخل های ورود و خروج هوا می بایستی از تناسب ابعادی برخوردار باشد. با توجه به این که در ایران ناشاغولی نماها بالا می باشد و آهن کشی با فاصله زیاد از دیواره ساختمان قرار می گیرد

 

فضای ایجاد شده در پشت پانل معمولا به مراتب بیشتر از 30 میلی متر می باشد. لازم به ذکر است که به منظور ایجاد گردش هوا، داشتن محفظه ورود و خروج هوا در انتها و ابتدای نما الزامیست. چنانچه نما یکپارچه نباشد و منقسم بر بخش های متفاوت باشد، در قسمت فوقانی و تحتانی هر بخش می بایستی محفظه ای وجود داشته باشد تا گردش هوا را تسهیل بخشد. این نکته در مکان هایی که درب و پنجره ها قرار می گیرد نیز می بایست رعایت شود.

2.رعایت حد فاصل پروفیل های عمودی فاصله بین تکیه گاه های عمودی که پانل ها به آن وصل می گردد، بستگی به ضخامت ورق دارد. هر چه ورق ضخیم تر باشد، می توان فاصله بین پروفیل های عمودی را بیشتر کرد. این از نکات بسیار مهمی است که می بایست هنگام نصب حتما لحاظ شود.

 

3. درز های انبساطی (Expansion joint) با توجه به حرکات انبساطی چوب، در نظر گرفتن درز در بین پانل ها الزامیست. این درزها می بایست همچنین در نقاطی که پانل های ترسپا با متریال های دیگر ( مانند سنگ، شیشه، ورق آلومینیوم و ... ) تلاقی می کند حتما رعایت شود. قطر این درزها بستگی به ابعاد پانل و طراحی نما دارد به عنوان مثال، برای پانل هایی که اندازه آن ها 244 در 122 میلی متر است، این فواصل می بایستی حداقل 5 یا 6 میلی متر باشد اگرچه پیشنهاد شرکت سازنده این است که حتی المقدور فاصله بین پانل ها 10 میلی متر در نظر گرفته شود. ضمنا توصیه می گردد که از به کارگیری چسب یا درزگیر برای پر کردن درزها جهت آب بندی خودداری شود چرا که باعث جمع شدن گرد، جرم و خاک در گوشه ها و در حول لبه های پانل ها می گردد.

 

4.نحوه حمل پانل ها سطح پایدار پالت ها برای حمل و نقل باید به بزرگی پانل ها استفاده شود تا از حرکت پانل ها بر روی همدیگر جلوگیری نمود. در طی رسیدگی، پانل ها نباید برداشته، کشیده یا فشار داده شوند. مراقبت ویژه باید هنگام ذخیره سازی پانل ها صورت پذیرد تا از رطوبت، گرما، خاک، و هر ضرر ممکن حفظ شود. پانل های Trespa در دمای تقریبی بین 10 الی 20 درجه سانتی گراد و رطوبت هوا بین 45 الی 70 % ذخیره شوند. پانل ها ترجیحا،  به صورت  افقی ذخیره می شوند، و تمام سطح آن باید پوشیده باشند. اگر ذخیره افقی امکان پذیر نبوده آن ها باید به صورت عمودی روی یک زاویه 60-70 درجه ذخیره شوند. پالت ها باید به وسیله یک سطح پوششی یا یک لایه پوششی حفاظت شوند.

 

5.انتخاب ضخامت پانل انتخاب ضخامت پانل بر حسب مکان و نحوه قرارگیری پانل است. برای نصب پانل در دیواره سقف های کاذب یا سایه بان ها می بایست از ضخامت های مختلف بهره جست. تعیین ضخامت پانل از اختیارات طرح نما می باشد که با رعایت دستورالعمل های ترسپا، ضخامت مورد نظر را انتخاب نماید. ضخامت پانل، ضخامت بین تکیه گاه ها ( یا به عبارت دیگر ستون های عمودی ) را مشخص می کند. هرچقدر ضخامت پانل بیشتر باشد فاصله بین ستون ها را نیز می توان بیشتر کرد. ضخامت ایده آل برای نماهای خارجی 6 یا 8 میلی متر است. به جز در مواردی خاص قطر های 3 تا 5 پیشنهاد نمی شود چرا که در مقابل فشار باد از استحکام کافی برخوردار نمی باشد. همچنین استفاده از ضخامت 10 میلی متر در صورت تمایل استفاده از قطرهای بالاتر باعث سنگینی نما می شود که از لحاظ فنی مورد تایید نمی باشد.

 

سیستم نصب با پیچ و پرچ نمایان نمای TRESPA را می توان با استفاده از پیچ و یا پرچ نصب کرد. در این روش پانل ها به ستون های عمودی متصل می گردند. چنانچه دیوار به طور کامل و عمودی هم تراز ( یا به عبارت دیگر" شاغول") نباشد، می توان از یک شبکه غالبا آهنی به عنوان تکیه گاه دوم برای تنظیم فاصله ستون ها استفاده کرد. برای ساخت شبکه معمولا از قوطی های 40*40 استفاده می شود. که با توجه به اینکه در ایران با این مشکل مواجه هستم توصیه می گردد این عمل انجام شود.

 

سیستم نصب با پیچ پنهان شرکت رنگین تجارت درین برای پوشاندن سطح پیچها سرپوش هایی به رنگ پانل تامین می نماید. قطر این سرپوش ها 10/75 میلی متر است. در این روش هرگز نباید از پیچ هایی که گل آن مخروطی می باشد استفاده نمود. پیچ های مخروطی از حرکت آزاد پانل هنگام انبساط و انقباض جلوگیری می کند.

 

سیستم نصب از طریق پروفیل های آویز ( هنگ ) در این سیستم نصب اتصالات ( پیچ، پرچ، ... ) بر روی سطح چوب دیده نمی شود. به عبارت دیگر پروفیل های آلومینیومی به پشت پانل متصل می گردد.

 

فاصله بین پروفیل های افقی پس از ایجاد شبکه آهنی، نوبت به پروفیل های افقی می رسد که با استفاده از پیچ  های استنلس استیل به شبکه آهنی پیچ می شود. فاصله بین ریل های افقی می بایست حداکثر 600 میلی متر باشد و برای هر پانل باید حداقل سه ردیف پروفیل در نظر گرفت. چنانچه طول قدی پانل بین 150 الی 400 میلی متر باشد، می توان صرفا از دو ردیف ریل استفاده کرد. در چنین حالتی فاصله آکس ریل ها نباید از 300 میلی متر تجاوز نماید.

 

نحوه اتصال قلاب ها قلاب ها با استفاده از پیچ های استنلس استیل با قطر 6 میلی متر و طول 11.5 میلی متر به پشت پانل های ترسپا پیچ می شود. این قلاب ها در قسمت فوقانی دارای یک سوراخ M8  می باشد که برای تنظیم ارتفاع قلاب به وسیله بولت و یا مهار کردن آن بر روی پروفیل مورد استفاده قرار می گیرد.

 

برای بستن پیچ ها بر روی پانل، می بایست نخست یک سوراخ به قطر 5 میلی متر ( که کمتر از قطر پیچ است ) در پانل ایجاد کرد. بدین شکل وقتی که پیچ سفت می شود لبه های آن سوراخ را رزوه می کند. ضمنا طول سوراخ نخستین باید از طول پیچ بیشتر باشد تا هنگام فرو رفتن پیچ، براده ها در جلو پیچ جمع شود. فاصله بین قلاب هایی که پشت پانل پیچ می شود به شرح ذیل است: ضخامت 6 میلی مترحداقل 600 میلی متر ضخامت 8 میلی متر         حداقل 800 میلی متر توجه: در هر ردیف می بایست حداقل 3 قلاب در نظر گرفته شود.

Trespa چیست؟

نحوه برش و سوراخ کاری پانل های ترسپا برش پانل های ترسپا را می توان با دستگاه های عادی تجاری برش داد اما باید توجه داشته باشید که حتما از تیغه های مخصوص استفاده شود، شما می توانید این تیغه ها را از شرکت رنگین تجارت درین تهیه نمایید. با توجه به سختی پانل ها، سرعت برش دستگاه باید کمتر از زمانی باشد که چوب های غیرکامپوزیت را برش می دهد.

 

پانل ها را می توان به وسیله اره های دیسکی ثابت یا اره  های دستی برقی برش داد ( در ایران به اره های MDF بر معروف است.) مشخصات تیغه اره باید به مشخصات دیسک هایی که برای برش پلای ورود به کار گرفته می شود نزدیک باشد. قطر تیغه اره های دیسکی باید 250 الی 300 میلی متر برای اره های ثابت ( ایستاده ) و 150 الی 190 میلی متر برای اره های دستی باشد. تعداد دنده ها بستگی به قطر تیغه دارد و معمولا بین 24 تا 60 عدد است. اره باید همیشه برش را از پشت پانل شروع کند تا روکش چوب لب پر نشود. با در نظر گرفتن جهت چرخش دیسک اره، پانل باید از رو یا وارونه قرار گیرد: در صورت استفاده از اره ثابت  ( ایستاده ): سطح چوبی پانل به روی بالا در صورت استفاده از اره دستی:  سطح چوبی پانل به روی پایین

 

سوراخ کاری پانل ها باید با استفاده از مته های سخت سوراخ گردد. در هنگام سوراخ کاری پانل ها معمولا قطر سوراخ ها می بایست از قطر 1 الی 2 میلی متر بیشتر باشد تا هم حرکت آزاد پانل را میسر سازد و هم اینکه انبساط و انقباظ پانل یک فشار در زاویه قائم را به پیچ یا پرچ وارد نسازد. توجه: تنها در مرکزثقل پانل، قطر سوراخ و قطر پیچ یکسان است. هنگام سوراخ کاری، اتصالات ( پیچ، پرچ، ... ) می بایست با فاصله ای معین از گوشه های ورق نصب شوند.

نصب پانل ها در خطوط منحنی با توجه به ساختار پانل های ترسپا و روکش طبیعی آن نمی توان پانل ها را نورد یا خم کرد. لیکن پانل ها از انعطاف کافی جهت نصب شدن در خطوط منحنی را برخوردار نمی باشند. هنگام نصب می بایست اطمینان حاصل نمود که استرس فیزیکی به پانل ها وارد نشده و تحت فشار نمی باشند. برای این منظور کافی است که به نکات ذیل توجه شود

1) تنها روش نصب پانل ها در خطوط منحنی سیستم پیچ یا پرچ نمایان می باشد.

2)پانل ها باید در جهت گره های چوب نصب شود.

3) در مقایسه با نصب در خطوط صاف، فاصله بین تکیه گاه ها می بایست به 400 میلی متر کاهش یابد.

4)بر اساس شعاع منحنی، از ضخامت ورق مناسب استفاده شود.

شیوه نگهداری و تمیز کردن پانل ها تمیز کاری توجه!! فیلم محافظتی که بر روی پانل ها کشیده شده، باید پس از نصب برداشته شود.

 

خاصیت ضد چسبندگی پانل ها این امکان را می دهد که سطح آن به سهولت با استفاده از آب و محلول های نظافت خانگی تمیز شود. در صورت استفاده از محلول های قوی تر، می بایست حتما پس از نظافت سطح پانل ها را با آب و محلول های خانگی به آرامی تمیز نمود. توصیه می شود پیش از استفاده از محلول های تمیز کننده، این محلول ابتدا بر روی یک قطعه کوچک تر تست شود.

برای از بین بردن لکه ها به نکات ذیل توجه شود. لکه های سیمان: اگر سیمان هنوز خشک نشده است، می توان آن را با آب پاک کرد. چنانچه سیمان در حال سفت شدن است، بهتر است ابتدا بگذاریم کاملا خشک شود و سپس با یک پارچه آن را پاک نماییم. از خراشیدن یا کشیدن اجسام سخت بر روی نما جدا خودداری شود. معمولا لکه هایی که خشک شده است به راحتی برداشته می شود.

 

کافی است در انتها سطح پانل با مقادیر زیادی آب شسته شود. لکه های روغنی: آب گرم و محلول های خانگی غالبا برای پاک کردن لکه های روغن کافیست. لکه های چسب: اثرات چسب را می توان با الکل و یا محلول های خانگی از بین برد. در انتها باید سطح نما با کف صابون شسته شود. لکه های رنگ: در چنین مواردی بهتر است به دستورالعمل های سازنده رنگ مراجعه شود. در هر صورت باید پس از لکه گیری سطح نما را با آب صابون تمیز نماییم. خراش ها: از بین بردن خراش ها میسر نیست.

سطح صیقلی پانل ها گرد و غبار را تا حد زیادی پس می زند. هر چند شاید لازم باشد که در شهر هایی با آلودگی هوای بالا مانند تهران، سطح پانل ها هر چند وقت یک بار شسته شود. برای شستن پانل حتما به نکات ذیل توجه شود:

1) همیشه از محلول های خانگی که در آب رقیق شده است استفاده شود. استفاده از مواد شیمیایی خشن ممنوع می باشد

2) از پارچه های نرم و تمیز که به سطح پانل آسیب نمی راسند استفاده شود.

3) همیشه در انتهای کار پس از شستن با کف صابون باید سطح پانل را با آب روان تمیز کرد. نیاز به خشک کردن پانل نیست.

4) هرگز از پشم شیشه یا اسکاج که موجب خراشیدگی سطح پانل می شود استفاده نشود.

5) تمیز کردن پانل ها با دستگاه های پاشش آب با فشار بالا موجب آسیب دیدن آن می شود.

 

تمیز کردن گرافیکی ( رنگ اسپری ) لایه رویین پانل های ترسپا که از مواد شیمیایی ترکیب شده است، رنگ های اسپری را به خود جذب نمی کند. لیکن شاید از بین بردن این گونه رنگ نیازمند یک محلولی خاص باشد که می بایست پیشتر روی قطعه ای از پانل به عنوان نمونه آزمایش گردد. در هر صورت در پایان کار باید سطح پانل را با آب شست.

تعمیر و نگهداری پانل های ترسپا از هرگونه تعمیرات و نگهداری که معمولا برای چوب استفاده می شود بی نیاز است. در صورت آسیب دیدگی پانل باید آن را با پانل جدید تعویض نمود.