بيمه زلزله و تضمين كيفيت ساختمان - سازه برتر



 

بيمه زلزله و تضمين كيفيت ساختمان

 

چكيده

همواره در ايران دغدغه كيفيت در بخش ساختمان وجود داشته و پس از هر زلزله بيشتر مورد توجه قرار مي گيرد. از مهمترين راهكارهاي تضمين كيفيت ساختمان حضور شركت هاي بيمه در اين عرصه بوده كه با اين وجود تاكنون اقدام قابل توجهي در اين راستا صورت نگرفته است . متاسفانه در حال حاضر نگرش حاكم بر زلزله ، قبول خسارت و در مورد بيمه آن نيز ، ديدگاه فقط ديدگاه جبران خسارت مي باشد.

 

اين مسئله بدون توجه به نقش موثر بيمه در جهت اصلاح شرايط ساخت و ساز و تشويق به بهسازي لرزه اي سازه ها مي باشد. واين در حاليست كه بيمه زلزله ، علاوه بر جبران خسارت هاي ناشي از زمين لرزه، عاملي موثر در جهت ساخت وساز صحيح و ايمن خواهد بود. بيمه با ارائه يك قرارداد ، مسئوليت طرف هاي درگير در صنعت ساخت و ساز را مقرر و با ارائه بيمه كيفيت آن را تضمين مي سازد.

 

در واقع نقش بيمه تامين آسودگي خيال براي افراد مسئول در پروژه و در نهايت تامين آسايش براي ساكنين مي باشد. از سوي ديگر كيفيت سازه ، يكي از مهمترين فاكتور ها در تعيين نرخ بيمه ميباشد و فرسودگي اكثر ساختمان ها شركت هاي بيمه را با چالشي بزرگ در زمينه تعيين حق بيمه و تعهدات آن روبرو مي سازد.

 

در اين مقاله ، ابتداقرارداد هاي بيمه زلزله و مدلهاي متداول آن در دنيا معرفي شده و در ادامه توسعه صنعت بيمه در صنعت ساختمان وبه تبع آن تاثيرات آن در جهت تضمين كيفيت مورد بررسي قرار گرفته است . سپس نحوه تعيين آسيب پذيري سازه ها ،تعيين حق بيمه و همچنين تعهدات طرفين ارائه شده و در نهايت پيشنهاداتي عملي جهت توسعه بيمه تضمين كيفيت ساختمان و حمايت از بهسازي لرزه اي مطرح گرديده است.

 

فرمت: PDF

حجم: 320 KB

رمز فایل: www.saze20.ir

دانلود