عوامل اصلی وقوع زمين لرزه و راه پيش بينی و پيشگيری از آن - سازه برتر



 

عوامل اصلی وقوع زمين لرزه و راه پيش بينی و پيشگيری از آن

 

چكيده:

تاكنون مسايل و عوامل مربوط به زلزله از دريچه حركت قاره ها- فوران آتشفشان ها و كوهزايي و غيره بررسي مي شد و م يزان قدرت هر زمين لرزه براساس ريشتر بيان مي شد. اما با تحقيقات و مطالعات و نشانه هايي كه در طبيعت وجود دارد و آمار جمع آوري شده به اين نتايج مهم دست يافتم:

 

الف) زمين با عملكرد حركات قاره ها- فوران آتشفشان ها و كوهزايي مي خواهد به حالت تعادل و توزيع مناسب و زني در سطح خود برسد تا حركت دوراني يكنواخت و هارمونيكي داشته باشد اما عواملي كه مانند عوامل انساني و فرسايش در رسوب گذاري و تغييرات نيروي جاذبه بين خورشيد و زمين، هيچ گاه به تعادل كامل نمي رسد و همواره احتمال وقوع زلزله مي باشد.

 

ب) اوج نوسانات و زمين لرزه ها در اوايل و اواخر فصل بهار و پاييز است ولي بي شترين و كمترين فاصله زمين تا خورشيد كه نتيجه آن تغييرات نيروي گريز از مركز سطح زمين و نيروي جاذبه وزني زمين مي باشد. جرم با توجه به تحقيقات در مورد نتايج فوق مي توان از نمودار تغييرات وزني و تغييرات لرزه اي موسسات لرزه نگاري و يك تفسير صحيح زمان وقوع زلزله را تا حدودي تخمين زد (همانند پيش بيني وضعيت آب وهوا) و همچنين چون اكثر زلزله هاي مخرب در دو زمان فوق صورت مي گيرد پس مي بايست از نظر ايمني بيشتر وقت و دقت را در اين دو زمان قرار داد (طبق چارت كاري ضميمه).

 

ج) ساخت و نصب دستگاه هاي پيش بيني زلزله طراحي شده توسط اينجانب در شهرها و ارايه يك دفترچه زمين شناختي مناطق موردنظر توسط زمين شناس ان مانند دفترچه محاسباتي مهندسين ساختمان و عمران به طوري كه به راحتي به دست مخاطبين رسيده و اصول آن توسط شهرداري ها كاملا قبل از ايجاد بنا رعايت شود، جهت را ههاي پي شگيري و كاهش صدمات زمين لرزه.

 

در نهايت محور مطالعات و تحقيقات بنده در خصوص نقش عوامل انساني- فرسايشي- رسوب گذاري سرعت حركت زمين به دور خود و خورشيد تغييرات جاذبه نيوتني بين زمين و خورشيد - تغييرات نيروي جاذبه وزني روي زمين و نيروي گريز از مركز - تغييرات وزن ظاهري اجسام و آمار زمان وقوع زلزله مي باشد و ضمنا از واحد نيوتن به جاي واحد ريشتر براي اولي ن بار در محاسبات تعريف قدرتزمين لرزه استفاده شده است.

 

د) با تغييرات دو نوع آرماتوربندي و بتن و الهام گرفتن از طبيعت م ي توان اثر زمين لرزه ها را كاهش داد (طراحي شده توسط اينجانب).

 

 

فرمت: pdf

حجم: 1.26 MB

رمز فایل: www.saze20.ir

دانلود