باز شناسی الگوی فراکتالی در منظر مصنوع ماسوله - سازه برتر



 

باز شناسی الگوی فراکتالی در منظر مصنوع ماسوله

 

چکیده تفصیلی

در بازدیدی که از روستای ماسوله به عمل آمد، سعی شد با تامل در "منظر ماسوله"، و با نگاهی نکته سنج، به دقایق موجود در آن پی ببریم.

نخست، رودخانه ی خروشان روستای ماسوله والگوی خاص حرکت آب در میان سنگهای موجود در مسیر، مورد توجه قرار گرفت. به آن، نام "الگوی دماغه ها" را دادیم. سپس متوجه شدیم در این الگو، می توان شباهت ساختاری بین مقیاس خرد (حرکت آب در میان سنگریزه ها) و مقیاس بزرگتر (حرکت رودخانه در میان کوه ها) را تشخیص داد. به این پدیده "ساختار فراکتالی" می گویند.

 

دومین نگاه، به بافت مسکونی ماسوله معطوف بود. سیالیت فضاهای حرکتی (مسیرها و معابر ماسوله) در میان دانه های مسکونی در منظر ماسوله به چشم می آمد؛ که الگوی دماغه ها در مورد رودخانه را تداعی می کند. علاوه بر این، می توان در مقیاس های بالاتر (بلوک های مسکونی و محلات ماسوله) همین الگو را مشاهده نمود. این پدیده، مصداقی از وجود ساختار فراکتالی در بافت مسکونی ماسوله می باشد.

 

مقاله پیش رو سعی دارد با روش مشاهده ی تشخیصی، به صورتی که در بالا ذکر شد، "منظر مصنوع" ماسوله را تابعی از "منظر طبیعی" آن معرفی نماید.

 

این مهم، از طریق شناسایی الگوی دماغه ها و ساختار فراکتالی آن در منظر طبیعی ماسوله ودر نهایت بست آن در منظر مصنوع ماسوله انجام شده است؛ که نتیجه ی عقل جمعی و تاریخی سازندگان ماسوله، همراه با الگوبرداری آنها از منظر طبیعی ماسوله می باشد.

 

حجم: 288 KB

فرمت: word

رمز: www.saze20.ir

دانلود