نبود حریم برای ورود به حرفه ساخت و ساز - سازه برتر



ورود به حرفه ساخت وساز,نبود حریم برای ورود به حرفه ساخت وساز,ساختمان,

نبود حریم برای ورود به حرفه ساخت و ساز

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی گلایه کرد

نقل از روابط عمومی نظام مهندسی استان خراسان شمالی، رئیس سازمان نظام مهندسی در نشست خبری با اصحاب رسانه از نبود حریم برای ورود به حرفه ساخت و ساز گلایه کرد وگفت: حریم درستی برای ورود به حرفه ساخت و ساز تعریف نشده است و این یکی از مشکلات مهم صنعت ساخت و ساز است.

علی اکبر رمضانی اظهار داشت: اکنون هر فرد به صرف داشتن زمین و یا سرمایه، وارد حرفه ساخت و ساز شده است بدون اینکه مهارت و آشنایی لازم را در این زمینه داشته باشد.

وی با بیان اینکه سرمایه های زیادی در سطح کشور در صنعت ساخت و ساز هزینه می شود افزود: اجرای ساخت و سازها توسط افراد غیراهل و فاقد صلاحیت سبب می شود بهره برداران، مهندسان ، جامعه و در نهایت محیط زیست متضرر شوند و با اجرای غیراصولی سازه ها سرمایه های ملی به خطر افتد.

وی با تاکید بر اینکه امروز انگشت اتهام در بروز هر نقص و ایراد در پروژه های ساخت و ساز  به سمت مهندسان است و خواه ناخواه جامعه، مهندسان را در این باره مسئول می داند افزود: مهندسان از تایید پروژه هایی که به آن اشراف و آشنایی کامل ندارند ویا مستندات کافی از روند اجرای آن در دست ندارند خودداری کنند.

رمضانی تصریح کرد: امروز صنعت ساختمان بسیار پیچیده شده است و انتظارات و توقع مردم و جامعه نیز به همان نسبت از جامعه مهندسی تغییر یافته است بنابراین مهندسان باید بیش از پیش نسبت به مسئولیت های اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی و ... خود حساس باشند.

.

تمایل به انبوه سازی در خراسان شمالی افزایش یافته است

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی گفت: تقاضا و تمایل برای انبوه سازی در این استان افزایش یافته است.

رمضانی اظهار داشت: تمایل و رغبت به مجتمع سازی و انبوه سازی ماموریت و رسالت مهندسان و مدیران را افزایش داده است.

وی از افزایش تهیه نقشه های ساختمانی طی نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته در استان خبر داد و گفت: در نیمه نخست امسال 234 هزار و 370 مترمربع نقشه ساختمانی در دفاتر طراحی استان تهیه شده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 85 درصد رشد داشته است.

وی خاطرنشان کرد: تعداد پروژه هایی که برای تهیه نقشه های ساختمانی توسط مهندسان دفاتر مهندسی بررسی شده است نیز با افزایش 62.5 درصدی از 478 مورد در نیمه نخست سال گذشته به 777 مورد در نیمه نخست امسال رسیده است.

رمضانی اظهار داشت: در نیمه نخست امسال 33 درصد از ساختمان ها در گروه الف (یک تا دو سقف) قرار داشته اند و 57 درصد از این سازه ها نیز در گروه ب(سه تا پنچ سقف) اجرا شده اند و 10 درصد از ساختمان ها نیز پنج تا هفت سقف داشته اند.

به گفته وی این آمار نیز به نوعی نشان از تغییر ذائقه سازندگان به ساخت و ساز مجتمع و انبوه سازی دارد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی افزود: اکنون سه هزار و 608 مهندس عضو این سازمان هستند که 60 درصد از آنان هنوز پروانه اشتغال ندارند.

وی خاطرنشان کرد: تنها یک هزار و 363 نفر از اعضای این سازمان دارای پروانه اشتغال هستند. مهندسان استان به لحاظ حرفه ای، جوان محسوب می شوند.

.

افزایش سطح بنا بیشترین عنوان تخلف

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود به تخلفات ساختمانی در استان اشاره کرد و گفت: افزایش سطح بنا بیشترین عنوان تخلف ها را به خود اختصاص داده است البته در این زمینه تمایل کارفرما و سازنده موثر بوده است.

وی افزود: سازندگان خواستار ارتکاب تخلفاتی همچون افزایش طبقات، افزایش سطح بالکن و یا افزایش سطح بنا هستند البته در این باره قوانین باید اصلاح شود تا جلوی بروز تخلفات گرفته شود.

رمضانی اظهار داشت: اکنون قوانین شهرداری با مقررات ملی ساختمان در تعارض و تقابل است که باید اصلاح شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی گفت: طی نیمه نخست امسال ساخت و ساز ها در بجنورد بیش از نیمی از ساخت و ساز های کل استان را به خود اختصاص داده است و شهر جاجرم نیز کمترین ساخت و ساز ها در این مدت داشته است.

وی با بیان اینکه ساخت بناها با اسکلت های بتنی در استان طی سال های گذشته روند رو به رشد داشته است گفت: در نیمه نخست امسال 81 درصد از سازه های استان با اسکلت بتنی و 14 درصد از این بناها با اسکلت فلزی ساخته شده است.

رمضانی از تدوین و چاپ کتابچه نظام نامه رفتار حرفه ای مهندس در استان خبر داد و گفت: این کتابچه در دو نسخه به چاپ رسیده که یکی از نسخه ها در اختیار مهندسان و نسخه دیگر در پرونده مهندسان بایگانی می شود و مهندسان عضو در سازمان و مهندسان جدید الورود مکلف به مطالعه و اجرای مفاد این آیین نامه هستند.

وی از برگزاری دومین همایش تخصصی زلزله در استان خبر داد و گفت: نخستین همایش تخصصی زلزله در سال 93 در سطح استانی برگزار شد و دومین همایش به صورت ملی در بهمن ماه امسال و همزمان با بیستمین سالروز وقوع زمین لرزه بجنورد، برگزار می شود.

وی هدف از برگزاری این همایش را معطوف شدن توجه مسئولان و مردم به مقاوم سازی سازه ها و به کار بردن ملزومات در این زمینه در ساخت  سازها عنوان کرد وگفت: دبیرخانه دائمی همایش تخصصی زلزله در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تشکیل شده است و در تلاش هستیم تا خروجی این همایش در سال جاری، ارتقای سطح کیفیت ساخت و ساز و توجه به مقاوم سازی در این صنعت باشد. و آورده این همایش برای شناخت وضعیت استان و کمک به روشنگری حرفه ای مؤثر باشد.

وی درباره اقدامات انجام شده طی امسال گفت: همایش بزرگ داشت روز معمار، اعزام شماری از مهندسان برای اجرای پروژه های توسعه حرم رضوی، برگزاری همایش مسئولیت های مهندسی، و حضور در نمایشگاه صنعت ساختمان از جمله اقدامات انجام شده در نیمه نخست امسال در این سازمان است.

گفتنی است در زلزله سال 75 در بجنورد 170 روستا دچار آسیب و تخریب شدند و 84 نفر در این حادثه طبیعی جان خود را از دست دادند.

.

منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان
. ———————————————————————————

برای مطالعه اخبار عمرانی اینجا کلیک کنید

برای مطالعه اخبار نظام مهندسی اینجا کلیک کنید

——————————————————————————— پیشنهاد می کنیم این مطالب را نیز مشاهده کنید:

دانلود پاورپوینت بررسی پی گسترده و شمع، مهندسی پی

ضوابط صدور پروانه برای قطعات تفکیکی بیش ۱۰۰۰ متر مربع

مراحل طراحی و اجرای یک ساختمان بطور کامل

قوانین و اصولات کلی برای ساخت یک بیمارستان

آئین‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان

——————————————————————————— .  width= فروشگاه فایل

.