طراحی پل المپیک 2022 پکن با کمان های مارپیچی - سازه برتر



penda's bridge (1)

استودیوی معماری Penda واقع در پکن و وین طراحی‌شان را برای پل San Shan که بر فراز رودخانه گیو قرار دارد و دروازه‌ای را بین شهر شلوغ پکن و دره رودخانه مواج واقع در شمال آن فراهم می‌سازد پیشنهاد داده‌اند. این زنجیره کمان‌ها از منحنی‌های دوگانه از پیش به هم تنیده شده ساخته شده است که از سمبل المپیک الهام گرفته شده است. اجزای این سازه در قسمت پایینی آن با یکدیگر متقاطع می‌شوند و هم را تقویت می‌کنند و قسمت بالایی این سازه توسط شرکت مهندسی سازه Arup به گونه‌ای طراحی و مهندسی شده است که تا حد امکان باریک و ظریف به نظر آید و بهترین حالت سازه‌ای را ارائه دهد.

. penda's bridge (2)

عرشه پل از سازه با کابل‌های فولادی با استقامت بالا به حالت تعلیق درآمده است که به کمان‌ها با حالتی در هم بافته شده متصل شده است.

.

این سازه به گونه‌ای در دست احداث است که پایان ساخت آن با المپیک زمستانی 2022 همزمان شده است و ترجمه پل پندا در زبان انگلیسی به معنای سه کوه ترجمه شده است و نمای این پل را از بغل توصیف می‌کند که متشکل از سه کمان است که با پس زمینه مواج این سازه همخوانی دارد. این پل نوعی ساختار پویا را در ارتباط با چشم‌انداز کوهستانی به شهر جانگ جاکو به نمایش می‌گذارد که در آن تمام رقابت‌های پکن در فضای باز رخ می‌دهند. به صورت مشابه، فضای اطراف ساخت و ساز پل به منطقه‌ای تفریحی برای شهروندان راه می‌یابد و در واقع نوعی پیوند عمومی را برای طرح توسعه پکن شکل می دهد و مناطق جدید را با منطقه شهری کنونی یکپارچه می‌سازد.

. [caption id="attachment_11356" align="alignnone" width="500"]معماری , آموزش معماری , سایت تخصصی معماری , مطالب معماری , مطالب تخصصی معماری هر کمان متشکل از پنج لوله از جنس استیل است که توسط صفحاتی تقویت شده به هم اتصال یافته‌اند.[/caption] . [caption id="attachment_11364" align="alignnone" width="500"] بر اساس ساختار منحنی دوگانه این بنا، پل حدودا 5 برابر فولاد کمتری در قیاس با انواع پل معمولی ساخته شده با تیرآلات مصرف کرده است. بر اساس ساختار منحنی دوگانه این بنا، پل حدودا 5 برابر فولاد کمتری در قیاس با انواع پل معمولی ساخته شده با تیرآلات مصرف کرده است.[/caption] . معماری , آموزش معماری , سایت تخصصی معماری , مطالب معماری , مطالب تخصصی معماری اتمام ساخت پل با المپیک زمستانی 2022 پکن هم زمان شده است. . معماری , آموزش معماری , سایت تخصصی معماری , مطالب معماری , مطالب تخصصی معماری درباره ساختار اصلی پل به عنوان زنجیره‌ای از حلقه‌ها اندیشیده شده بود که در بالاترین و پایین ترین نقاط‌شان به هم اتصال دارند. . [caption id="attachment_11367" align="alignnone" width="500"]این پل مرکز شهر پکن را به ژانگ جاکو وصل می‌کند. این پل مرکز شهر پکن را به ژانگ جاکو وصل می‌کند.[/caption] . [caption id="attachment_11368" align="alignnone" width="500"] مدل پل سن شان مدل پل سن شان[/caption] . [caption id="attachment_11370" align="alignnone" width="500"]کانسپت سازه کانسپت سازه[/caption] . penda's bridge (10) penda's bridge (11) penda's bridge (12)   . . منبع : designboom ترجمه : تحریریه سازه برتر