Making of مسجد نصیرالملک شیراز در تری دی مکس - سازه برتر



[caption id="attachment_10716" align="alignnone" width="500"]معماری , تریدی مکس , وی ری , تری دی مکس , آموزش تری دی مکس , تری دی مکس در معماری , آموزش Vray , 3ds max , 3d max , آموزش 3dsmax , آموزش 3ds max Making of مسجد نصیرالملک شیراز در تری دی مکس[/caption]

در این بخش از سازه برتر با اولین مقاله از Making Of های تری دی مکس همراه شما هستیم.

این مقاله آموزشی تحت عنوان " Making of Nasir al-Mulk Mosque " پروسه شبیه سازی مسجد نصیر الملک شیراز را به تفصیل آموزش خواهد داد.

Barbara Witkowska فرایند مدلسازی مسجد نصیرالملک را که صحنه شماره 2 از مجموعه Archinteriors vol 31 می باشد را نمایش می دهد :

من می‌خواهم ساختن صحنه دوم از یکی از آخرین مجموعه های طراحی شده کمپانی Evermotion بنام  Archinteriors ولوم 31 را نشان دهم. این صحنه اتاق عبادت مسجد نصیرالملک (یا مسجد صورتی) که در شیراز ایران واقع شده است را نشان می‌دهد. من این بنا را به دلیل نورپردازی و دکوراسیون زیبا و رنگارنگ آن برگزیدم که همین ویژگی‌ها سبب خلق حالتی بی‌همتا و رمزگونه در داخل این بنا شده است.

در این درس من قصد دارم مراحل کارم را با شما به اشتراک بگذارم و نکاتی را در زمینه مدل‌سازی دیوارها و گنبد اصلی این بنا در اختیار شما بگذارم.

بمحض این که تعدادی از تصاویر مرجع را دیدم عکسی انتخاب کردم که اطلاعات تصویری دوربین را شامل می‌شد.

من از آن عکس به عنوان تصویر پس‌زمینه در نرم‌افزار مدل‌سازی خود (تری دی مکس) استفاده کردم و دوربین را مطابق با اطلاعات تصویری داده شده در عکس تنظیم کردم. بر این مبنا توانستم مقیاس‌ها و تناسبات این صحنه را تنظیم کنم. من تعیین کردم که کدام قسمت‌های بنا تکرار شده است. سپس تنها بر آن قسمت تکرار شده تمرکز کردم.

با رسم صفحه‌ای ساده موازی با محور x صحنه مورد نظر کارم را آغاز کردم. این گونه تصور کردم که دیوار مذکور ممکن است حدود 70 سانتی متر عرض داشته باشد. سپس قوسی را مدل‌سازی کردم که تنها در مختصات محورهای  y و z وجود داشت. از مدیفایر Symmetry استفاده کردم و سپس Shell را به کار بردم تا ضخامتی به اسکلت بنا بدهم. همه چیز آماده بود!

در این جا این فرآیند به صورت یک تصویر GIF متحرک نشان داده شده است :

. (برای بزرگنمایی بر روی تصویر کلیک کنید) معماری , تریدی مکس , وی ری , تری دی مکس , آموزش تری دی مکس , تری دی مکس در معماری , آموزش Vray , 3ds max , 3d max , آموزش 3dsmax , آموزش 3ds max . (برای بزرگنمایی بر روی تصویر کلیک کنید) معماری , تریدی مکس , وی ری , تری دی مکس , آموزش تری دی مکس , تری دی مکس در معماری , آموزش Vray , 3ds max , 3d max , آموزش 3dsmax , آموزش 3ds max . (برای بزرگنمایی بر روی تصویر کلیک کنید) معماری , تریدی مکس , وی ری , تری دی مکس , آموزش تری دی مکس , تری دی مکس در معماری , آموزش Vray , 3ds max , 3d max , آموزش 3dsmax , آموزش 3ds max . (برای بزرگنمایی بر روی تصویر کلیک کنید) معماری , تریدی مکس , وی ری , تری دی مکس , آموزش تری دی مکس , تری دی مکس در معماری , آموزش Vray , 3ds max , 3d max , آموزش 3dsmax , آموزش 3ds max . (برای بزرگنمایی بر روی تصویر کلیک کنید) معماری , تریدی مکس , وی ری , تری دی مکس , آموزش تری دی مکس , تری دی مکس در معماری , آموزش Vray , 3ds max , 3d max , آموزش 3dsmax , آموزش 3ds max .

بر اساس عکس مرجع پس زمینه، من انحنای مناسب formeret (قوس ورودی بنا) را پیدا کردم. gizmo را بر روی خطوط متقاطعی که در بالای قوس ورودی و قوس عرضی (عمود بر شبستان) به هم می‌رسیدند قرار دادم. برای ساختن اولین بخش سه گوشه زیر گنبد من از مدیفایر Symmetry و ابزار Array به همراه گزینه‌های مدل‌سازی انتخابی استفاده کردم . با داشتن تمام شیارها که مدل‌سازی شده بود فضای خالی بین آن ها را خیلی سریع پر کردم. سپس این شیارهای ثابت شبیه‌سازی شده را محو کردم تا شمای یک جسم را به من بدهد؛ سپس از یک چهارم آن برای ساختن اولین سه‌گوشه زیر گنبد استفاده کردم.

. (برای بزرگنمایی بر روی تصویر کلیک کنید) معماری , تریدی مکس , وی ری , تری دی مکس , آموزش تری دی مکس , تری دی مکس در معماری , آموزش Vray , 3ds max , 3d max , آموزش 3dsmax , آموزش 3ds max . (برای بزرگنمایی بر روی تصویر کلیک کنید) معماری , تریدی مکس , وی ری , تری دی مکس , آموزش تری دی مکس , تری دی مکس در معماری , آموزش Vray , 3ds max , 3d max , آموزش 3dsmax , آموزش 3ds max . (برای بزرگنمایی بر روی تصویر کلیک کنید) معماری , تریدی مکس , وی ری , تری دی مکس , آموزش تری دی مکس , تری دی مکس در معماری , آموزش Vray , 3ds max , 3d max , آموزش 3dsmax , آموزش 3ds max . (برای بزرگنمایی بر روی تصویر کلیک کنید) معماری , تریدی مکس , وی ری , تری دی مکس , آموزش تری دی مکس , تری دی مکس در معماری , آموزش Vray , 3ds max , 3d max , آموزش 3dsmax , آموزش 3ds max . (برای بزرگنمایی بر روی تصویر کلیک کنید) معماری , تریدی مکس , وی ری , تری دی مکس , آموزش تری دی مکس , تری دی مکس در معماری , آموزش Vray , 3ds max , 3d max , آموزش 3dsmax , آموزش 3ds max . (برای بزرگنمایی بر روی تصویر کلیک کنید) معماری , تریدی مکس , وی ری , تری دی مکس , آموزش تری دی مکس , تری دی مکس در معماری , آموزش Vray , 3ds max , 3d max , آموزش 3dsmax , آموزش 3ds max . (برای بزرگنمایی بر روی تصویر کلیک کنید) معماری , تریدی مکس , وی ری , تری دی مکس , آموزش تری دی مکس , تری دی مکس در معماری , آموزش Vray , 3ds max , 3d max , آموزش 3dsmax , آموزش 3ds max . (برای بزرگنمایی بر روی تصویر کلیک کنید) معماری , تریدی مکس , وی ری , تری دی مکس , آموزش تری دی مکس , تری دی مکس در معماری , آموزش Vray , 3ds max , 3d max , آموزش 3dsmax , آموزش 3ds max . (برای بزرگنمایی بر روی تصویر کلیک کنید) معماری , تریدی مکس , وی ری , تری دی مکس , آموزش تری دی مکس , تری دی مکس در معماری , آموزش Vray , 3ds max , 3d max , آموزش 3dsmax , آموزش 3ds max . (برای بزرگنمایی بر روی تصویر کلیک کنید) معماری , تریدی مکس , وی ری , تری دی مکس , آموزش تری دی مکس , تری دی مکس در معماری , آموزش Vray , 3ds max , 3d max , آموزش 3dsmax , آموزش 3ds max .

من گنبد را بر اولین سه‌گوشه بنا کردم ، لبه های تیز را کمی chamfer کردم و سپس کل جسم را unwrap کردم . من دوست دارم مدل‌هایم را در مراحل اولیه کار unwrap کنم ، مخصوصا وقتی که می‌خواهم آن‌ها را copy کرده یا mirror کنم. پس از این تغییرات تنظیم مجدد UV ها آسان تر است ، به جای این که دوباره همه مراحل برای geometry های کپی برداری شده انجام شود. دوباره در این جا هم باید به صورت بسیار زیادی از مدیفایر Symmetry برای ایجاد اولین طاق استفاده شود.

. (برای بزرگنمایی بر روی تصویر کلیک کنید) معماری , تریدی مکس , وی ری , تری دی مکس , آموزش تری دی مکس , تری دی مکس در معماری , آموزش Vray , 3ds max , 3d max , آموزش 3dsmax , آموزش 3ds max . (برای بزرگنمایی بر روی تصویر کلیک کنید) معماری , تریدی مکس , وی ری , تری دی مکس , آموزش تری دی مکس , تری دی مکس در معماری , آموزش Vray , 3ds max , 3d max , آموزش 3dsmax , آموزش 3ds max . (برای بزرگنمایی بر روی تصویر کلیک کنید) معماری , تریدی مکس , وی ری , تری دی مکس , آموزش تری دی مکس , تری دی مکس در معماری , آموزش Vray , 3ds max , 3d max , آموزش 3dsmax , آموزش 3ds max . (برای بزرگنمایی بر روی تصویر کلیک کنید) معماری , تریدی مکس , وی ری , تری دی مکس , آموزش تری دی مکس , تری دی مکس در معماری , آموزش Vray , 3ds max , 3d max , آموزش 3dsmax , آموزش 3ds max . (برای بزرگنمایی بر روی تصویر کلیک کنید) معماری , تریدی مکس , وی ری , تری دی مکس , آموزش تری دی مکس , تری دی مکس در معماری , آموزش Vray , 3ds max , 3d max , آموزش 3dsmax , آموزش 3ds max . (برای بزرگنمایی بر روی تصویر کلیک کنید) معماری , تریدی مکس , وی ری , تری دی مکس , آموزش تری دی مکس , تری دی مکس در معماری , آموزش Vray , 3ds max , 3d max , آموزش 3dsmax , آموزش 3ds max . (برای بزرگنمایی بر روی تصویر کلیک کنید) معماری , تریدی مکس , وی ری , تری دی مکس , آموزش تری دی مکس , تری دی مکس در معماری , آموزش Vray , 3ds max , 3d max , آموزش 3dsmax , آموزش 3ds max . (برای بزرگنمایی بر روی تصویر کلیک کنید) معماری , تریدی مکس , وی ری , تری دی مکس , آموزش تری دی مکس , تری دی مکس در معماری , آموزش Vray , 3ds max , 3d max , آموزش 3dsmax , آموزش 3ds max . (برای بزرگنمایی بر روی تصویر کلیک کنید) معماری , تریدی مکس , وی ری , تری دی مکس , آموزش تری دی مکس , تری دی مکس در معماری , آموزش Vray , 3ds max , 3d max , آموزش 3dsmax , آموزش 3ds max .

با انعکاس و بازتاب اولین گنبد و کمی مدل سازی که باعث بهبود آن شود و سپس تنظیم مجدد UV ها ، به من طرح پایه و تکرار پذیر بنا را می‌دهد. حالا تنها کاری که باید می‌کردم کپی کردن یک طاق برای داشتن سه شبستان بود. من همچنین تصمیم گرفتم که UV های جفت مذکور طاق‌هایم را بردارم تا جفت‌های بعدی تکسچرهای متفاوتی داشته باشند. در پایان کارم مدیفایرها را collapse کرده و دیوار سه‌گوشه را اضافه کرده و آنرا unwrap کردم.

. (برای بزرگنمایی بر روی تصویر کلیک کنید) معماری , تریدی مکس , وی ری , تری دی مکس , آموزش تری دی مکس , تری دی مکس در معماری , آموزش Vray , 3ds max , 3d max , آموزش 3dsmax , آموزش 3ds max . (برای بزرگنمایی بر روی تصویر کلیک کنید) معماری , تریدی مکس , وی ری , تری دی مکس , آموزش تری دی مکس , تری دی مکس در معماری , آموزش Vray , 3ds max , 3d max , آموزش 3dsmax , آموزش 3ds max . (برای بزرگنمایی بر روی تصویر کلیک کنید) معماری , تریدی مکس , وی ری , تری دی مکس , آموزش تری دی مکس , تری دی مکس در معماری , آموزش Vray , 3ds max , 3d max , آموزش 3dsmax , آموزش 3ds max . (برای بزرگنمایی بر روی تصویر کلیک کنید) معماری , تریدی مکس , وی ری , تری دی مکس , آموزش تری دی مکس , تری دی مکس در معماری , آموزش Vray , 3ds max , 3d max , آموزش 3dsmax , آموزش 3ds max . (برای بزرگنمایی بر روی تصویر کلیک کنید) معماری , تریدی مکس , وی ری , تری دی مکس , آموزش تری دی مکس , تری دی مکس در معماری , آموزش Vray , 3ds max , 3d max , آموزش 3dsmax , آموزش 3ds max . (برای بزرگنمایی بر روی تصویر کلیک کنید) معماری , تریدی مکس , وی ری , تری دی مکس , آموزش تری دی مکس , تری دی مکس در معماری , آموزش Vray , 3ds max , 3d max , آموزش 3dsmax , آموزش 3ds max . (برای بزرگنمایی بر روی تصویر کلیک کنید) معماری , تریدی مکس , وی ری , تری دی مکس , آموزش تری دی مکس , تری دی مکس در معماری , آموزش Vray , 3ds max , 3d max , آموزش 3dsmax , آموزش 3ds max . (برای بزرگنمایی بر روی تصویر کلیک کنید) معماری , تریدی مکس , وی ری , تری دی مکس , آموزش تری دی مکس , تری دی مکس در معماری , آموزش Vray , 3ds max , 3d max , آموزش 3dsmax , آموزش 3ds max .

بقیه فرآیند مشابه بود. من باید قسمت‌های قابل تکرار از دیواهای جانبی را مدل‌سازی کرده و آن را unwrap می کردم ، و آن را در دیوار اصلی copy و merge می‌کردم. نتیجه مدلی هست که unwrap شد در 11 تا UV tile.

. (برای بزرگنمایی بر روی تصویر کلیک کنید) معماری , تریدی مکس , وی ری , تری دی مکس , آموزش تری دی مکس , تری دی مکس در معماری , آموزش Vray , 3ds max , 3d max , آموزش 3dsmax , آموزش 3ds max . (برای بزرگنمایی بر روی تصویر کلیک کنید) معماری , تریدی مکس , وی ری , تری دی مکس , آموزش تری دی مکس , تری دی مکس در معماری , آموزش Vray , 3ds max , 3d max , آموزش 3dsmax , آموزش 3ds max . (برای بزرگنمایی بر روی تصویر کلیک کنید) معماری , تریدی مکس , وی ری , تری دی مکس , آموزش تری دی مکس , تری دی مکس در معماری , آموزش Vray , 3ds max , 3d max , آموزش 3dsmax , آموزش 3ds max . (برای بزرگنمایی بر روی تصویر کلیک کنید) معماری , تریدی مکس , وی ری , تری دی مکس , آموزش تری دی مکس , تری دی مکس در معماری , آموزش Vray , 3ds max , 3d max , آموزش 3dsmax , آموزش 3ds max . (برای بزرگنمایی بر روی تصویر کلیک کنید) معماری , تریدی مکس , وی ری , تری دی مکس , آموزش تری دی مکس , تری دی مکس در معماری , آموزش Vray , 3ds max , 3d max , آموزش 3dsmax , آموزش 3ds max .

می‌توانید ببینید که اولین و دومین جفت طاق‌های من چهار نوع تکسچر متفاوت دارند. این روند برای گنبدها نیز که در ادامه اضافه شدند ادامه یافت. داشتن چنین مقداری از تایل های UV شده می‌تواند هنگام ساخت تکسچر در نرم افزار Mari کمک‌کننده باشد. برای جمع‌آوری تمام 11 تکسچر در 3ds max شما نیاز به استفاده از متریال Composite Material دارید.

. (برای بزرگنمایی بر روی تصویر کلیک کنید) معماری , تریدی مکس , وی ری , تری دی مکس , آموزش تری دی مکس , تری دی مکس در معماری , آموزش Vray , 3ds max , 3d max , آموزش 3dsmax , آموزش 3ds max . (برای بزرگنمایی بر روی تصویر کلیک کنید) معماری , تریدی مکس , وی ری , تری دی مکس , آموزش تری دی مکس , تری دی مکس در معماری , آموزش Vray , 3ds max , 3d max , آموزش 3dsmax , آموزش 3ds max . (برای بزرگنمایی بر روی تصویر کلیک کنید) معماری , تریدی مکس , وی ری , تری دی مکس , آموزش تری دی مکس , تری دی مکس در معماری , آموزش Vray , 3ds max , 3d max , آموزش 3dsmax , آموزش 3ds max .

نتیجه نهایی : مدل بسیار low poly با تکسچرهای متنوع :

. (برای بزرگنمایی بر روی تصویر کلیک کنید) معماری , تریدی مکس , وی ری , تری دی مکس , آموزش تری دی مکس , تری دی مکس در معماری , آموزش Vray , 3ds max , 3d max , آموزش 3dsmax , آموزش 3ds max . (برای بزرگنمایی بر روی تصویر کلیک کنید) معماری , تریدی مکس , وی ری , تری دی مکس , آموزش تری دی مکس , تری دی مکس در معماری , آموزش Vray , 3ds max , 3d max , آموزش 3dsmax , آموزش 3ds max . (برای بزرگنمایی بر روی تصویر کلیک کنید) معماری , تریدی مکس , وی ری , تری دی مکس , آموزش تری دی مکس , تری دی مکس در معماری , آموزش Vray , 3ds max , 3d max , آموزش 3dsmax , آموزش 3ds max . تشکر برای توجه‌ تان! امیدوارم مطالب درج شده برایتان مفید بوده باشد. . . نویسنده : Barbara Witkowska منبع : evermotion ترجمه : تیم ترجمه سازه برتر .

******

دوره آموزش کامل و حرفه ای پلاگین VRay به زبان فارسی

******