بحثی در اثر پارامترهای دامنه در تعيين عملكرد لرزه ای سازه ها - سازه برتر



 

بحثی در اثر پارامترهای دامنه در تعيين عملكرد لرزه ای سازه ها

 

 

محمد رضا تابش پور

دانشجوي دكترا، دانشكده مهندسي عمران، دانشگاه صنعتي شريف

tabesh_mreza@yahoo.com

 

چكيده

براي بررسي عملكرد واقعي ساختمانها در هنگام زلزله بايد تحليل ديناميكي غير خطي صورت گيرد تا تغيير مكانهاي بيشينه و توزيع واقعي مفاصل پلاستيك، مشخص گردد . بدين منظور مي توان از ركورد زلزله هاي موجود استفاده نمود .

يكي از مسايل مهم در اين زمينه، مقياس نمودن ركوردها و انتخاب مناسب ترين پارامتر جهت مقايسه نتايج م ي باشد . با توجه به پريود سازه و شرايط ساختگاهي مي توان در هر موردي بهترين پارامتر را براي مقياس نمودن ركورد انتخاب نمود .

در اين مقاله در مورد اثرات مقادير بيشينه شتاب، سرعت و جابجايي بر نتايج مربوط به پاسخ ديناميكي سازه و مقادير مقياس PGA شاخص خرابي بحث مي گردد . روند تحقيق به اين صورت است كه ركوردهاي شتاب چند زلزله نسبت به تمام آنها PGA شده و پاسخ سازه تحت آنها تعيين مي گردد . سپس كليه ركوردهاي شتاب طوري مقياس مي شوند كه برابر واحد بوده و با انتگرال گيري از اين ركوردهاي نرمال شده مي توان تاريخچه سرعت و جابج ايي زمين را تعيين نمود.

ركوردها و ملاحظه ميزان بيشينه تغيير شكل و شاخص خرابي، در مورد نحوه اثر پارامترهاي PGD و PGV با مقايسه مقدار دامنه بر پاسخ سازه بحث مي گردد.همچنين پارامترهاي رضايتمندي شامل نزديكي به محل سكونت، امنيت، بهداشت، رعايت حريمهاي خانوادگي، توزيع عادلانه امكانات و مشاركت مردمي با استفاده از پرسشنامه در يك جامعه آماري به روش خوشه اي انتخاب و مورد ارزيابي و امتيازدهي قرار گرفته و ميزان تأمين هر يك در رو شهاي سه گانه اسكان مشخص گرديده است.

بررسي هاي انجام شده نشان داده است كه هزينه لازم جهت كسب يك درصد رضايتمندي براي هر نفر در روش پيشنهادي نسبت به ساير رو شها كمترين و پس از آن روش اردوگاهي قرار دارد كه در نتيجه روش پيشنهادي به عنوان روش برتر برگزيده شده است.

در ادامه روش پيشنهادي بر روي محدوده مورد مطالعه اعمال گرديده و از آنجا كه اين روش به تنهايي پاسخگوي تقاضاي اسكان نخواهد بود، طرح مديريتي جهت اسكان با استفاده از ساير راه ح لها نيز ارائه شده است.

 

فرمت: pdf

حجم: 218 KB

رمز فایل: www.saze20.ir

دانلود