دانلود پاورپوینت سازه های بتنی پیش تنیده - سازه برتر



دانلود پاورپوینت سازه های بتنی پیش تنیده

دانلود پاورپوینت سازه های بتنی پیش تنیده

پاورپوینت سازه های بتنی پیش تنیده توسط آقای ابوذر شفیعی تهیه شده و دارای 39 اسلاید می باشد که در این مطلب از سازه برتر برای دانلود قرار داده شده است. ضمنا شما همراهان عزیز سایت نیز می توانید پروژه ها و مقالات و حتی نقشه های خودتان را از طریق فرم تماس با ما ارسال نمایید تا با نام خودتان در سایت سازه برتر منتشر شود.

پیش تنیدگی عبارت است از ایجاد یک تنش ثابت و دائمی در یک عضو بتنی به نحو دلخواه و به اندازه لازم، به طوری که در اثر این تنش، مقداری از تنش‌های ناشی از بارهای مرده و زنده در این عضو خنثی شده و در نتیجه مقاومت باربری آن افزایش پیدا می کند. هدف اصلی، محدود کردن تنش های کششی و ترک های ناشی از لنگر خمشی، تحت تاثیر بارهای وارده در آن عضو می باشد.

بتن جسمی است مقاوم در مقابل فشار، ولی مقاومت آن در مقابل کشش بسیار کم می باشد، بنابراین می توان با وارد کردن فشار به بتن، کشش ایجاد شده در اثر بار مرده و زنده را در عضو بتنی تقلیل و در نتیجه مقاومت آن را افزایش داد. این تکنولوژی، یکی ازجدیدترین فرم های ساختمان سازی است.

پیش تنیده نمودن مقاطع از دیرباز از پل ها و اسکله ‌ها کاربرد داشته و در سال های اخیر استفاده از آن در سقف های دال تخت، با دهانه های بلند و خصوصا در سقف پارکینگ های طبقاتی و عموما اعضایی که تحت اثر خمش می‌باشند، توسعه یافته است.

 

 

فهرست:

مفهوم پیش تنیدگی

تاریخچه پیش تنیدگی

معرفی سیستم پیش تنیدگی

مقایسه بتن پیش تنیده با بتن مسلح (آرمه)

روش های پیش تنیدگی

کاربردهای پیش تنیدگی

عمل تصحیح در محاسبات

طراحی سازه پیش تنیده

مزایای استفاده ازسیستم پیش تنیدگی

 

 

عنوان: سازه های بتنی پیش تنیده

فرمت: پاورپوینت

حجم: 6.9 MB

رمز: www.saze20.ir

دانلود با لینک مستقیم

 

 


سازه های بتنی پیش تنیده

گرچه بتن در گذشته مدت های مدیدی به عنوان مصالح ساختمانی به کار می رفت, اما به هیچ عنوان مصالح سازه ای مناسبی محسوب نشده و قابل رقابت با فولاد, سنگ و چوب نبود. چرا که بر خلاف مقاومت فشاری بالا, در برابر تنش های کششی, بسیار ضعیف عمل می کند. به همین علت از بتن صرفاً به عنوان مصالح بنایی استفاده می شد.

بعدها مهندسین برای غلبه بر این ضعف, ترکیبی از فولاد مسلح کننده و بتن که امکان مقاومت در برابر نیروهای کششی و فشاری را ایجاد می نماید, به کار گرفتند. در آغاز, برای مسلح کردن بتن از آرماتور استفاده شد (بتن آرمه). ولی در ادامه, استفاده از تکنولوژی پیش تنیدگی, بتن را به یکی از کاراترین مصالح سازه ای تبدیل نمود. ایده پیش تنیدگی در دهه اول قرن بیستم مطرح گردید و تحقیقات مختلفی بین سال های 1930 تا 1940 روی آن انجام گرفت. این روش عملاً از سال 1955 تا کنون در زمینه های مختلف سازه ای مورد استفاده بوده است.

 


تئوری پیش تنیدگی

پیش تنیده کردن عبارت است از اعمال تنش فشاری دائمی, قبل از اعمال بارهای بهره برداری, به منظور کاهش و یا از بین بردن تنش های کششی. قرار دادن کابل کشیده شده فولادی و مهار کردن آن در دو طرف عضو, باعث ایجاد تنش فشاری دائمی در مقطع بتنی خواهد شد. در طول اعضای خمشی, هم تار تحتانی در کشش قرار می گیرد (وسط دهانه) و هم تار فوقانی (روی تکیه گاه). در مقاطع پیش تنیده, با جابجا کردن موقعیت کابل, مقدار و توزیع تنش فشاری قابل کنترل است.

 

 

مزایای سقف پیش تنیده

دهانه های بزرگ و کنسول های تا هفت متر

ضخامت دال کمتر

حذف تیرهای میانی

کاهش ارتفاع کل ساختمان

امکان ایجاد بازشو های بزرگ و نامنظم

امکان ستون گذاری نا منظم

 

 

معایب سقف پیش تنیده

هزینه زیاد

نیاز به اکیب متخصص جهت اجرا (دقت اجرای بالا)

 

 

مراحل اجرای سقف پیش تنیده

قالب بندی

اجرای مش بندی

اجرای کابل کشی

بتن ریزی

کشش اولیه

کشش نهایی

 



  1. zakaria jahan

    خیلی خوب بود