چرا نباید از پلی استایرن در ساختمان استفاده کرد؟ - سازه برتر



سقف یونولیتی , معایب سقف سونولیتی , کاربرد پلی استایرن در ساختمان

چرا نباید از پلی استایرن در ساختمان استفاده کرد؟

اگرچه یونولیت به علت هزینه کم و سهولت در اجرا به طور گسترده در صنعت ساختمان استفاده شده است ، ولی استفاده آن دارای نقطه ضعف ها و اشکالات زیادی می باشد که توسط مجامع علمی- صنعتی به آن پرداخته شده است. مرجع دال‌های سبک ، دستورالعمل دولتی ایتالیا مورخ 16/2/2007 پیوست D.5.1 تصریح می کند: « در مواردی که از قالب های با جنس پلی استایرن یا مصالح مشابه ، استفاده می شود ، می بایست دریچه ای مناسب برای خروج فشار اضافه ناشی از متصاعد شدن گاز تعبیه گردد.» همین طور پیش از این ، استاندارد UNI 9502 ضمیمه 7.2.2 تصویب کرده است : « در موارد استفاده از مواد ترکیبی که وقتی در دمای بالا قرار بگیرد به گاز تبدیل می شوند، می‌بایست در سطوح نمایان دریچه های مناسبی برای زمان آتش‌سوزی تامین گردد تا در اثر قابلیت رفتار مواد و بر اثر انفجار، به سازه لطمه وارد نشود.»

بنابراین، استفاده از پلی‌استایرن در دال‌ها نیاز به هزینه بیشتری دارد تا دریچه هایی برای خنثی کردن فشارگازی که از قالب ها متصاعد می شود ، تعبیه گردد. اگر چه در هنگام آتش سوزی هنوز خطر گسترش گازهای سمی که به محیط نشت می کند ، وجود دارد. قطعه یوبوت از پلی پروپیلن ساخته می شود که سمی نیست حتی اگر بطور کامل بسوزد. این سیستم استاندارد مقاومت در برابر حریق REI 180 ایتالیا با پوشش حداقل 5/3 سانتی متر بتن را کسب کرده است. مشکلات دیگر یونولیت عبارتند از ابعاد بزرگ و جاگیر ، هزینه بیشتر حمل ونقل و مشکل در نگهداری و انبارداری به خصوص در فضاهای باز و بیرون از ساختمان. پلی استایرن حجیم و جاگیر بوده و لبه‌ها و گوشه‌های آن شکننده است که در حین اجرا تکه‌های شکسته شده فرو می‌ریزند و به شکل آزاردهنده ای جمع آوری آن ها دشوار است. این قطعات خرد شده به همه چیز می چسبند (به ویژه شبکه آرماتوربندی) و به علت مقاومت فشاری بسیار پایین باعث متخلخل شدن و کاهش مقاومت بتن می گردند. ویژگی مهم دیگر در دال های مجوف اکوستیک بودن و کاهش انتقال سرما و گرما بین طبقات به علت فضای خالی ایجاد شده در دال است ، که با استفاده از یونولیت این ویژگی ها از بین می رود.

با تشکر از شرکت عمران توسعه که این مطلب را برای سازه برتر ارسال کرده اند. . سازه برتر .

پروژه عمران | دانلود پاورپوینت عمران و دانلود پاورپوینت معماری


انواع سقف های مورد استفاده در صنعت ساختمان

از زمان های گذشته تا کنون سقف یکی از ابزارهای پوششی برای جلوگیری از ورود نور، باد، باران و برف به داخل خانه بوده است. علاوه بر این موارد از سقف برای یکپارچه سازی و هماهنگی بین ستون ها و تیرها استفاده می شود که مقاومت سازه را افزایش می دهد. اما در مناطق گوناگون با توجه به شرایط آب و هوایی از انواع سقف ها استفاده می شود که هر یک مزایای خود را نسبت به سایر موارد دارد.

مشاهده مطلب انواع سقف در صنعت ساختمان