سبک سازی (بخش سوم) - سازه برتر



سبک سازی (بخش سوم)

 

روش کار لوله های برق، تلفن، کلید و پریز

 

لوله های الکتریکی قبل از پاشش بتن از فاصله بین شبکه فولادی و عایق پلی استایرن عبور داده می شوند. در پانل های غیر باربر فاصله توری و عایق پلی استایرن یک سانتی متر است. داشتن سطح عایق در طول لوله ها و به اندازه قطر لوله ضروری است. عمق مورد نیاز باید حفر شود.

 در داخل فنرها و یا با بریدن قسمتی از سیم ها از جعبه کلید و پریز نیز استفاده می شود.

 


نصب قاب پنجره و چهارچوب درب فلزی

    بهتر است قاب پنجره ها و چهارچوب فلزی درها را قبل از ریختن بتن در محل مورد نظر تراز کرده و سپس آنها را فیکس کرده و با توجه به جزئیات مورد نظر بتن بریزید.

 


روش کار لوله های آب و فاضلاب

    قبل از ریختن بتن بر روی پانل ها، لوله های آب و فاضلاب در دیوارها نصب می شود، بنابراین ابتدا در محل مورد نظر، سیم های توری یک طرفه پانل را با قیچی به عرض و ارتفاع مورد نیاز برش داده و سپس با قیچی برش می دهیم. اره برقی یا تیغه اره برقی. روکش پلی استایرن آن محل برداشته شده و لوله های مورد نظر داخل پانل قرار می گیرد و سپس روی آنها ملات پاشیده می شود.

 


گچ کاری در دیوارهای داخلی و زیر سقف

 پس از اندود کاری و بتن پاشی، گچ کاری به ضخامت حدود 0.5 سانتی متر در دیوارهای داخلی و زیر سقف انجام می شود.

 


نما روی پانل های مشبک

انواع نماسازی ها مانند سیمان شسته، کینتکس، سنگ یا آجر را می توان بر روی پانل های سه بعدی اجرا کرد.

 


پارامترهای معماری

انعطاف پذیری پانل های سه بعدی قبل از ریختن بتن، ارائه طرح های مختلف مورد نظر معماران را ممکن می سازد، همچنین ضخامت کم اشغال شده توسط دیوارهای پانل، فضای مفیدتری را در ساختمان ایجاد می کند.

 

ذخیره انرژی

وجود لایه پلی استایرن در داخل پانل های سقفی و دیواری باعث انتقال کمتر گرما و سرما از فضایی به فضا می شود و از هدر رفت انرژی جلوگیری می کند که در سیاست گذاری های کلان حائز اهمیت است. میزان این عایق حرارتی و سرمایی بسته به ضخامت لایه پلی استایرن و چگالی آن و همچنین ضخامت لایه های بتنی قابل تغییر می باشد.

 


کاهش جرم ساختمان

با توجه به نقش ساختاری پانل ها در ساختمان، جرم محاسباتی ساختمان نیز به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.


عملکرد سازه

اتصال پانل ها به یکدیگر یا سقف فونداسیون به گونه ای برنامه ریزی شده است که اتصال کامل بین اعضای سازه ایجاد شود و همچنین ایجاد اتصالات خطی در تقاطع پانل های سقف و دیوار باعث ایجاد توزیع یکنواخت نیروی وارده به دیوارها نسبت به اتصالات گره خورده است، بنابراین مقاومت آن در برابر بارهای افقی (باد و زلزله) مطلوب است.

 

حداکثر ارتفاع مجاز 4 طبقه یا 15 متر است


تاسیسات ساختمانی

با استفاده از این پانل ها می توان لوله های تاسیساتی را زیر شبکه سیمی داخلی دیوارها نصب کرد و همزمان با نصب تابلوها، قطعات تاسیساتی را نیز نصب و آماده بهره برداری کرد.

 


سرعت اجرا


به دلیل سبک بودن پانل ها، حمل و نقل آنها از کارخانه به محل ساخت به سرعت و به راحتی انجام می شود و نصب قطعات در کارگاه نیازی به جرثقیل و تجهیزات خاص ندارد و به راحتی توسط کارگران ساختمانی انجام می شود. سبک بودن و جابجایی آسان و همچنین سادگی در نصب قطعات و ابعاد بزرگ پنل ها باعث کاهش زمان لازم برای انجام کار و نیروی انسانی مورد نیاز می شود.

 

مقاوم در برابر آتش


به دلیل وجود لایه های بتنی در دو طرف پانل ها، مقاومت خوبی در برابر آتش دارند و پلی استایرن به کار رفته در تولید این پانل ها غیر قابل اشتعال بوده و از گسترش آتش جلوگیری می کند.

 


صرفه جویی در مصالح ساختمانی

    با استفاده از پنل های نور ذکر شده برای ساخت دیوارها، سقف ها و پله ها در ساختمان های 2 طبقه کوتاه، نیازی به استفاده از اسکلت فولادی یا بتن مسلح نیست، بنابراین صرفه جویی قابل توجهی در مصرف مصالح ساختمانی صورت می گیرد. به خصوص فولاد در ساختمان. خواهد بود علاوه بر این، در صورت اجرای صحیح سقف و دیوار، پوشش های نازک کاری در این گونه سیستم ها نسبت به روش های سنتی کمتر بوده و از این نظر در مصالح ساختمانی صرفه جویی می شود.

 

حوادث غیر قابل پیش بینی


ساخت سریع ساختمان های یک طبقه با این سیستم امکان اسکان آسیب دیدگان حوادث غیرمترقبه مانند سیل و زلزله را در مدت زمان کوتاهی فراهم می کند.

 

آزمایشات انجام شده

1. سیم: که باید دارای مقاومت کافی و پلاستیسیته مناسب باشد.


2. مقاومت فشاری بتن


3. آزمایش برش مستقیم، آزمایش کمانش سازه، آزمایش چرخه ای چرخه ای، اثرات باز شدن در این پانل ها، بحث شاتکریت و استفاده از بتن سبک


4. تست در اشلرهای واقعی: سازه بر روی کرنش سنج، روی سقف این سازه قرار می گیرد. بارگیری با آب انجام می شود، تغییر شکل های زیر سقف اندازه گیری می شود.


5. آزمایش تحت تأثیر ارتعاشات محیطی


6. نمونه های پرکردن انواع اسکلت فلزی و بتنی با این تابلو بررسی شده است


7. تست میز تکان: در دانشگاه صنعتی امیرکبیر مدل یک طبقه از این سازه ساخته شد و مورد تست شده است. نتایج آزمایش نشان دهنده مقاومت در هنگام زلزله است.


8. نقاط شکست و پراکندگی مورد مطالعه قرار می گیرند: نقاط ضعف مشاهده شده با جزئیات داده ها انجام شد، حل خواهد شد.


9. آزمایش تحت اثر بارهای دینامیکی


10. در طبقات بالا: 4 طبقه در دانشگاه شریف ساخته شده و روی میز تکان دهنده قرار گرفته است. و رفتار دینامیکی این نوع سازه ها بررسی می شود.


11. مقاوم سازی زلزله: مقاوم سازی به روش های مختلفی انجام می شود. محدوده ها ایمن و ناایمن باید بررسی شود. عناصر مختلفی برای تقویت یک قاب وجود دارد. این را پر کنید قاب هایی با این پانل ها هم تست شده و هم از نظر تئوری بررسی می شوند. بارگذاری چرخه ای انجام می شود، یک اسکلت فلزی ساخته شده و یک پانل در داخل آن قرار می گیرد. در نتیجه بارگذاری چرخه ای، رفتار سازه مطالعه شده است.


علت سبک سازی چیست؟

 

هر چه ساختار سبک تر باشد، مصرف مواد کمتری دارد. در هنگام زلزله نیروی کمتری به سازه وارد می شود. F=ma هر چه سازه سبکتر باشد در اثر زلزله نیروی کمتری به آن وارد می شود. در هنگام تعمیر، اگر قطعه سبک تر باشد، انجام این کار آسان تر است.

 


چگونه می توان ساختمان های مقاوم داشت و در عین حال سرعت و دقت اجرا را افزایش داد؟

دانش فنی را به کار گیرند، کسانی که کار را با مسئولیت انجام می دهند، کار را با علاقه انجام می دهند، اگر افراد دقیق در امر ساختمان وظایف خود را به درستی انجام دهند، طراح، معمار که فرم اولیه را ایجاد می کند، طراح سازه، مکانیک و تاسیسات برقی ارائه نقشه های صحیح بررسی نقشه های فاز 1 و 2 بدون مشکل کلیه مشکلات اجرایی حل شده است.

 

حوادث غیر قابل پیش بینی


 ساخت سریع ساختمان های یک طبقه با این سیستم امکان اسکان آسیب دیدگان حوادث غیرمترقبه مانند سیل و زلزله را در مدت زمان کوتاهی فراهم می کند.

 

آزمایشات انجام شده

 

1. سیم: که باید دارای مقاومت کافی و پلاستیسیته مناسب باشد.


2. مقاومت فشاری بتن


3. آزمایش برش مستقیم، آزمایش کمانش سازه، آزمایش چرخه ای چرخه ای، اثرات باز شدن در این پانل ها، بحث شاتکریت و استفاده از بتن سبک


4. تست در ashlars واقعی: سازه بر روی کرنش سنج، بر روی سقف این سازه قرار می گیرد. بارگیری با آب انجام می شود، تغییر شکل های زیر سقف اندازه گیری می شود.


5. آزمایش تحت تأثیر ارتعاشات محیطی


6. نمونه های پرکننده اسکلت فلزی و بتنی با این تابلو بررسی شده است


7. تست میز تکان: ماکت یک طبقه از این سازه در دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مورد ساخته شده است. تست شده است. نتایج آزمایش مقاومت در هنگام زلزله را نشان می دهد.


8. نقاط شکست و پراکندگی مورد مطالعه قرار می گیرند: نقاط ضعف مشاهده شده با جزئیات داده ها انجام شد، حل خواهد شد.


9. آزمایش تحت اثر بارهای دینامیکی


10. طبقه بالا: 4 طبقه در دانشگاه شریف ساخته شده و روی میز گهواره ای قرار گرفته است. و رفتار دینامیکی این نوع سازه ها بررسی می شود.


11. مقاوم سازی زلزله: مقاوم سازی به روش های مختلفی انجام می شود. محدوده ها ایمن و ناایمن باید بررسی شود. عناصر مختلفی برای تقویت یک قاب وجود دارد. این را پر کنید قاب هایی با این پانل ها هم تست شده و هم از نظر تئوری بررسی می شوند. بارگذاری چرخه ای  انجام می شود، یک اسکلت فلزی ساخته می شود و یک پانل در داخل آن قرار می گیرد. در نتیجه بارگذاری چرخه ای، رفتار سازه مطالعه کرد.


علت سبک سازی چیست؟

هر چه ساختار سبک تر باشد، مواد کمتری مصرف می کند. در هنگام زلزله نیروی کمتری به سازه وارد می شود. F=ma هر چه سازه سبکتر باشد در اثر زلزله نیروی کمتری به آن وارد می شود. هنگام تعمیر، اگر قطعه سبک تر باشد، انجام این کار آسان تر است.


چگونه می توان ساختمان های مقاوم داشت و در عین حال سرعت و دقت اجرا را افزایش داد؟

دانش فنی را به کار می گیرند، کسانی که کار را با مسئولیت انجام می دهند، کار را با اشتیاق انجام می دهند، اگر افراد دقیق در امر ساختمان کار خود را به درستی انجام دهند، طراح، معمار که فرم اولیه را ایجاد می کند، طراح سازه، مکانیک و تاسیسات برقی ارائه نقشه های صحیح بررسی نقشه های فاز 1 و 2 بدون مشکل تمامی مشکلات اجرایی برطرف شده است.