رنگ در اتاق خواب - سازه برتر



رنگ در اتاق خواب


اتاق خواب خصوصي ترين فضا در هر خانه است و از اين رو درطراحي دکوراسيون و رنگ آن بايد سليقه و نيازهاي شخصي صاحب آن را نيز درکنار اصول رنگ در دکوراسيون مد نظر داشت. اما گذشته از سليقه و موارداستفاده يک اتاق خواب بايد همواره فضاي آرامش بخش و راحت باشد که مکانيمناسب براي خواب و استراحت را فراهم مي آورد.

 

هنگام طراحي رنگ يک اتاقخواب بهتر است از انتخاب رنگ هاي درخشان پرهيز کنيم چرا که ممکن است هنگاماستراحت اين رنگ هاي آزار دهنده به نظر برسند. اما چنانچه رنگهاي زنده رابيشتر مي پسنديد سايه هاي مختلف رنگ آجري در کنار کرم هاي غني و سياه ميتواند انتخابي مناسب باشد. اگر به دنبال اتاق خوابي با فضاي گرم سنتي واندکي تجملي هستيد استفاده از رنگ هاي بکار رفته در صنايع دستي شرقي راهحلي مناسب براي دستيابی به چنين مکاني است.

 

 
رنگ هاي گرمي چونطلائي، نارنجي ها، قرمزهاي پرمايه و آجري هاي بکار رفته در طرح هاي سنتيشرقي عاملي مهم در ايجاد نمايي با شکوه و گرم در يک دکوراسيون هستند. علاوه بر به کارگيري اين رنگها در فضاي اتاق استفاده از پارچه هاي زينتيشرقي، پارچه هاي سوزن دوزي و قلم کار غنا و جذابيت اين دکوراسيون را دوچندان مي نمايند.

 

براي نيل به موفقيت در ترکيب سطوح طرح دار گوناگون درچنين دکوراسيوني چنانکه بيشتر نيز گفته شد لازم است سطوحي ساده و روشن بهمنظور استراحت چشم در فضاي اتاق در نظر گرفته شوند که در تصوير شماره يکرنگ ساده و روشن ديوارهاي اتاق يان نقش را به خوبي ايفا مي کنند.

 

همچنين آويز پارچه اي سقف علاوه بر ايجاد تعادل بيشتر در مقابل تخت فضايي رمانتيکو خاص به اتاق مي بخشد و تخت خواب راحتي بيش از پيش به کانون توجه در اتاقتبديل مي نمايد. در مقابل دکوراسيون هاي سنتي دکوراسيون هاي تک رنگ قرارگرفته اند که با بکارگيري تناليته هاي مختلف يک رنگ فضايي آرام و يکنواخترا مي آفرينند.

 

اتاق خوابي مشتمل بر رنگ هاي روشن سفيد و زرد را در نظربگيريد که نمايي آفتابي و پرنشاط و در همان حال ساده و آرامش بخش را دربرابر ديدگان بيننده قرار مي دهند. در اين اتاق خواب سطوح سفيد ساده درتخت خواب و زرد ساده در ديوارها و موکت و ترکيبي از اين دو پارچه راه راهروکش مبل و موکت و ترکيبي از زيبايي و با موفقيت در کنار يکديگر قرارگرفته اند و پارچه گل داري با زمينه زرد روشن و گل هاي زرد و برگ هاي سبزکه به ديوار پشت تخت خواب فضاي اتاق توجه به بيننده را به سوي تختخواب جلبمي نمايد.

 

نصب يک جفت قاب چوبي سبز رنگ در دو طرف تخت موجب ايجاد ارتباطبيشتر ميان رنگ در دو طرف تخت موجب ايجاد ارتباط بيشتر ميان رنگ سبز دراين پارچه گل دار با بقيه فضا شود. ترکيب رنگهاي زرد و سبز از آنجا که سبزيکي از رنگهاي مشتق شده از زرد است در فضاي اتاق خواب بسيار موفق و مناسبخواهد بود اما بايد بخاطر داشته باشيم

 

که اگر چه غالب شدن رنگ سبز بر زرددر يک اتاق نشيمن بر جذابيت و زندگي در آن مي افزايد اما در يک اتاق خواباختصاص قسمت اعظم فضا به رنگ زرد سادگي و آرامشي که لازمه يک اتاق خواباست به آن مي بخشد حال آنکه غالب شدن رنگ سبز در اتاق خواب بيش از ميزانلازم به فضا شور و انرژي مي بخشد.

 

استفاده از ترکيب رنگ هاي هارمونيک کهدر چرخه رنگ در کنار يکديگر قرار گرفته اند نيز در دکوراسيون يک اتاق خوابمي تواند بسيار موفقيت آميز باشد بعنوان مثال استفاده از تناليته هايمختلف رنگ بنفش و سبز در کنار يک رنگ روشن متضاد مانند کرم فضايي زيبا ميآفريند. آنچه بايد در طراحي رنگي دکوراسيون يک اتاق خواب همواره در نظرداشته باشيم اين است که نه تنها انتخاب مجموعه اي از رنگها بلکه ميزانبکارگيري آنها و سطوحي که اشغال مي کنند در مقايسه با هم نيز از اهميتبسزائي برخوردار است.

 

همچنين ايجاد رابطه ميان سطوح رنگي گوناگون بااستفاده از جزيياتي چون يک قالب عکس، حاشيه هاي کاغذي نصب شده به ديوار،تکرار طرح خاصي بر روي ملحفه و بالش ها و يا حتي قرار دادن يک جفت آباژوريا يک گلدان بر روي پاتختي ها يا ميز آرايش مي تواند به دکوراسيون يک اتاقانسجام و هماهنگي ببخشد.

 

منبع
www.saze20.ir