قالب های فلزی مدولار - سازه برتر



قالب های فلزی مدولار , طراحی قالب های فلزی , قالب بندی بتن

قالب های فلزی مدولار

استفاده از قالب های فلزی بتن در اجرای کلیه پروژه های بتنی بسیار اقتصادی می باشد دلیل اول اینکه این قالب ها به دفعات قابل مصرف می باشند و دومین دلیل آن است که از قالب های فلزی برای قالب بندی کلیه المانهای بتنی از قبیل ستون، تیر، دال، فونداسیون و ... می توان استفاده نمود. رویه این پانل ها از ورق فولادی 3 میلیمتر و تسمه های پانچ شده پیرامون پانل به ضخامت 5 میلیمتر و تسمه های سخت کننده قالب فلزی از ورق 3 یا 4 میلیمتر می باشد. این قالب ها دارای ابعادی با مضرب 5 سانتی متر می باشند که عرض آنها از  10الی 50 سانتیمتر متغییر است و در طولهای 50، 100 ،150 و  200 سانتیمتر تولید می گردند. قالب هایی نیز با رویه ای سوراخدار به منظور عبور بُلت های رزوه ای تولید می گردد که بیشتر در قالب بندی دیوارها کاربرد دارند. در ادامه این مطلب از سازه برتر درباره قالب های فلزی مدولار ، اهداف استفاده از قالب های فلزی بتن و دیدگاه افراد مختلف در مورد قالب های فلزی توضیحاتی را ارائه خواهیم کرد ، با ما همراه باشید.

اهداف استفاده از قالب های فلزی بتن:

1- نمای ظاهری          2- هزینه           3- استفاده مجدد            4- تدارکات            5- بهره وری

1) نمای ظاهری: نمای سطح بتن تابعی از وضعیت سطحی قالب فلزی است، دربتن نما (بتن معماری) این موضوع اهمیت خاصی دارد. درواقع بتن شکلی به خود می گیرد که سطح قالب فلزی داراست.

2) هزینه: هزینه عملیاتی قالب بندی شامل: قیمت اولیه قالب فلزی بتن، لوازم جانبی،کارگر و سرپرستی می باشد. برای اینکه توجیه سیستم گرانتر امکان پذیر باشد لازم است تعداد استفاده مجدد از قالب، تدارکات و لوازم جانبی و درنهایت بهره وری آن بیشتر باشد.

3) استفاده مجدد: قابلیت استفاده مجدد ازقالب فلزی، عامل اصلی درکاهش هزینه واحد سطح قالب بندی است. قالبی باهزینه اولیه گران وقتی دارای توجیه اقتصادی است که قابلیت تکرار بالایی داشته باشد.

4) تدارکات: تدارکات عبارت است از تجهیز مصالح، نیروی انسانی به روش سازمان یافته درمحدوده زمانی مشخص.

5) بهره وری: بهره وری عبارت است از مقدار مترمربع قالب بسته شده به ازای هر ساعت کار نیروی انسانی با افزایش بهره وری، سود سپرده افزایش می یابد. رسیدن به بهره وری مناسب نیاز به همکاری نزدیکی بین طراح و این شرکت به عنوان تولیدکننده قالب در حین اجرا دارد.

.

دیدگاه افراد مختلف به ترتیب: الف- طراح :      1)‌ نمای بتن              2) هزینه                     3) بهره وری ب- پیمانکار:   1) ‌تدارکات                 2)‌ استفاده مجدد        3) ‌هزینه           4) بهره وری       5) نمای بتن ج- سازنده :  1) استفاده مجدد       2) هزینه                     3) بهره وری      4) تدارکات         5) نمای ظاهری

.

طراحی قالب های فلزی: طراحی قالب فلزی بتن به انتخاب سیستم قالب بندی آغاز می شود. انتخاب سیستم قالب بندی بر عهده مدیران باتجربه پروژه  است. تجربه نشان داده که انتخاب غلط سیستم می تواند منجر به مشکلات در کیفیت، هزینه، زمانبندی و سایر مسائل دیگر در پروژه گردد.

.

گام های اساسی در طراحی قالبهای فلزی عبارتند از: 1- طرح عمومی و هندسه قالب 2- تعیین بارهای مرده 3- محاسبات استاتیکی و تغییر شکلی 4- تهیه جزئیات و نقشه های ساخت

.

مجموعه کامل آموزشی قالب بندی ویژه درس قالب بندی قابل استفاده برای آموزش توسط دانشجویان مهندسی عمران و ساختمان برای مشاهده و دریافت کلیک کنید

.

پروژه عمران | دانلود پاورپوینت عمران و دانلود پاورپوینت معماری


 width=

sazee3