نقش نمای ساختمان به عنوان رابط درون و بیرون ساختمان - سازه برتر



نمای ساختمان , نمای خارجی ساختمان , نقش نمای ساختمان به عنوان رابط درون و بیرون ساختمان

نقش نمای ساختمان به عنوان رابط درون و بیرون ساختمان

در ایران تا اواخر قرن نوزدهم، خانه های مسکونی، برای ایجاد این ارتباط فقط از حیاط مرکزی بهره می گرفتند. از اواخر قرن نوزدهم میلادی، رویکرد معماران ایرانی نسبت به خانه مسکونی تغییر کرد و ساختمان های مسکونی برونگرا شروع به شکل گیری کرد. با آنکه نما وظیفه دارد حایلی بین انسان و تهدیدهای خارجی باشد، ولی می بایست نقش ارتباط میان درون و بیرون، خصوصی و عمومی، خلوت و شلوغ ، مصنوعی و طبیعی را ایفا کند. انسان نیاز به نور و تهویه داشت و محتاج ارتباط با طبیعت و جامعه بود و می خواست گذر زمان و تغییر و تحولات جامعه را دنبال کند ، برای همین نما تبدیل به رابط میان درون و بیرون شده، باید ورود نور، هوا و میهمان را به داخل تامین کرده و امکان دید خوبی را به بیرون ایجاد می‌کرد. در و پنجر‌ه ها که عنصری از نما بودند این نقش را به عنوان رابط فیزیکی و بصری به عهده گرفتند. برای مطالعه ادامه این مطلب با سازه برتر همراه باشید.

در طول تاریخ اروپا پنجره به عنوان قابی برای دیدن منظره بیرون نقش خود را ایفا می کرد. اما تبدیل پنجره به عنوان رابط بصری میان فضای بیرون و درون مشکل دیگری را به همراه داشت و آن اینکه پنجره مهم ترین عنصر انتقال مزاحمت ها از فضای بیرونی بود. برای همین تمهیداتی در جهت اینکه ساکن بتواند ببیند بدون آنکه دیده شود اندیشیده شد. محدودیت های فنی و نبود مصالح مدرن باعث شد ابعاد پنجره ها در حد متعالی باقی بماند. ولی برای حل معضل مشرفیت ارتفاع کف پنجره به وسیله کرسی چینی ساختمان بالا کشیده شد، انواع شبکه و نرده اختراع شد و در نهایت فضاهای بلافاصل طبقه‌های همکف به کاربری‌های غیر مسکونی تبدیل شد. آنچه که باعث شد در اوایل قرن بیستم، پنجره ها بزرگتر و جداره ها شفاف تر گردند از یک طرف نیاز به نور بیشتر و تهویه بهتر و از طرف دیگر امکان تولید سطوح بزرگتر شیشه در قرون نوزدهم بود.

نماسازی:

خارجی ترین پوسته ساختمان را نمای ساختمان می گویند. با توجه به اینکه نمای ساختمان در مقابل عوامل جوی شدید قرار دارد در انتخاب مصالح برای نماسازی باید دقت شود تا نمای ساخته شده نخست در مقابل عوامل جوی مقاوم بوده و همچنین  زیبایی لازم را داشته باشد و همچنین با نمای ساختمان های مجاور هماهنگی داشته باشد. برای نمای ساختمان می‌توان از مصالح مختلفی مانند آجر نما، انواع سیمانکاری، انواع سنگ، انواع دانه های سنگی رنگی با چسب های مخصوص یا انواع ورق‌های فلزی آلومینیم و ... استفاده کرد.

نما در آپارتمان های امروزی:

در ساختمان های امروزی تقریبا اعمال سلیقه در نما معنایی ندارد ولی طراح و بساز و بفروش ساختمان باید جوابگوی مد و سلیقه روز مشتری و بازار باشند تا خرید سریعتر واحد مسکونی انجام بگیرد. بازار مسکن شرایطی را ایجاد کرده که معمار برای جلب رضایت دیگران و قابل رقابت ماندن، خود را مجبور به هنر نمایی و ابتکار می بیند. یعنی مالک و بساز بفروش به دنبال شاخص کردن ساختمان خود و جلب مشتری هستند. مشتری هم به دنبال واحد مسکونی می گردد که وضعیت مالی و شخصیت وی را بیشتر از آنچه که واقعا هست، نشان دهد!

.

مجموعه تصاویر نمای خارجی ساختمان

در این مجموعه طرح های متنوعی از نمای ساختمان ، با انواع مصالح وجود دارد که می تواند به شکل گیری ایده های جدید و ناب کمک کند. برای مطالعه توضیحات کامل تر و دریافت این مجموعه کلیک کنید.

.

اجرای نمای ساختمان | پیمانکاری در مشهد


 width=

sazee3