آيين نامه ايمني انبارها (بخش دوم) - سازه برتر



 

آيين نامه ايمني انبارها (بخش دوم)

 

توصيه هاي مهم در طراحي آسانسور :

1.ورودي آسانسورها « دربهاي طبقات » بايد همسطح با کف طبقات باشد.

2. ابعاد چاهک آسانسورها بر اساس ظرفيت آسانسور تعيين مي شود و لذا پس از انتخاب آسانسور اندازه هاي  شاقول شده مورد نياز آسانسورها توسط شرکت فروشنده آسانسور ارائه و بر اساس آن بايد چاهکها ساخته شود . فقط در زماني که چاهک قبلاً ساخته شده است بايد شرايطي فراهم شود تا نصاب آسانسور با اندازه گيري دقيق نقشه هاي اجرائي را بر اساس شرايط موجود طراحي نمايد .

3. در داخل چاهک آسانسورها هيچگونه کانال ـ لوله آب ـ لوله فاضلاب ـ کابل برق نبايد وجود داشته باشد .

4.ديوار چاهکها بايد کاملاً صاف و از مواد غير آتش زا و بدون هيچگونه حفره و روزنه اي باشد . ديوار چاهکها نبايد گرد و غبار ساز باشد.

5. کليه آرماتورهاي زائد موجود بر سطح ديواره چاهکها، بايد جمع آوري و پاکسازي گردد.

6. همزمان با اجراي آرماتوربندي و بتون ريزي ديوارهاي چاهک آسانسور پيش بيني و استقرار پليت هاي مربوط به نصب دربهاي طبقات در چهارگوشه ورودي به چاهکها طبق نقشه اجرائي نصاب آسانسور اجرا گردد .

7.  در چاهکهاي دوبله بين دو چاهک جهت جداسازي، بايد يک عدد تيرآهن نمره 20 « NP20 » با فاصله 2 متر از هم، در سرتاسر چاهک آسانسور نصب گردد .تيرآهن اول در کف با فاصله 50 سانتي متر و تيرآهن آخر در زير سقف با فاصله 50 سانتي متر بايد نصب گردد .

8.   طريقه اجراي تيرآهن 20 « NP20 » در چاهکهائي که نوار « پليت سرتاسري » موجود است به طريقه شکل فوق انجام مي گردد .

9.  در صورت عدم اجراي لغازهاي سمت درب طبقات آسانسور ، از تيرآهن 20 « NP20 » جهت ستون وسط استفاده مي شود.

10.  در چاهکهائي که لغاز کنار دربهاي طبقات اجرا گرديده است، نحوه استقرار تيرآهن 20 « NP20 » با استفاده از پليت « 300 * 300 * 15 » و زير سري از نبشي « L10 » مي باشد .

11. کليه آهن آلات داخل چاه بايد به وسيله ضدزنگ پوشيده شود .

12. در صورتيکه در چاهکهاي بتوني آسانسور ، نوار فلزي « پليت سرتاسري » در ديوارها تعبيه نشده باشد ، براي اجراي آهن کشي جهت نصب براکتهاي ريل کابين و ريل وزنه بايد با استفاده از رول بلت و نصب پليت اقدام شود.

13. مشخصات محل استقرار پليت ها و اندازه آنها توسط شرکت نصاب آسانسور بايد ارائه گردد .

14.  فواصل عمودي اين پليت ها نسبت به هم نبايد بيش از 2 متر باشد.

15.  فاصله اولين پليت ها از کف چاهک بايد 50 سانتي متر باشد .

16. فاصله آخرين پليت ها تا زير سقف بايد 50 سانتي متر باشد .

17. اگر ديوارهاي چاهک با استفاده از آجر يا بلوک سيماني اجرا گرديده است اجراي آهن کشي طبق نقشه هاي اجرائي شرکت نصاب آسانسور بايد انجام پذيرد .

18. در مواقعي که ديوارهاي چاهک با استفاده از آجر يا بلوک سيماني اجرا گرديده باشد، معمولاً در چهار گوشه کف چاهک آسانسور با تعبيه پليت و نصب چهار ستون از نبشي نمره 100 mm يا 12 mm و يا ناوداني و نصب کلافهاي افقي با فواصل دو متر نسبت به يکديگر اسکلت آهن کشي انجام مي شود.

19.  محل نصب براکت هاي ريل کابين و براکت ريل وزنه در زمان اجراي ديوارکشي بايد با ايجاد محفظه و طبق نقشه هاي اجرائي شرکت نصاب آسانسور تعبيه گردد.

20.پس از اتمام آهن کشي و قبل از اجراي ديوارچيني کليه آهن آلات بايد به وسيله ضدزنگ پوشيده گردد.

21. محل استقرار ريل هاي کابين و ريل هاي وزنه در داخل چاهک به صورت دقيق مشخص شود و بر اساس تيرآهن هاي جدا کننده در چاهکهاي دوبله و در چاهکهاي انفرادي طبق فواصل تعيين شده تيرآهن هاي 20 پليت گذاري شود. البته نصب اين پليت ها به دو صورت زير امکانپذير است :

22.  الف - قبل از بتون ريزي با آرماتورها نصب گردد .

23.  ب- بعد از بتون ريزي با استفاده از رول بلت و سوراخکاري پليت ها نصب گردد که به دليل قطع شدن يا آسيب ديدن آرماتورها اين شيوه مشکلات فني خود را به همراه دارد.

24.  يوار و لغاز طرفين دربها به گونه اي طراحي شود که امکان اجراي آنها پس از نصب درب آسانسورها امکانپذير باشد و لذا لغازها هرگز بصورت بتون آرمه اجرا نگردد .البته چنانچه چاهک در گذشته طراحي و ساخته شده است ، شرکت فروشنده آسانسور بايد با توجه به وضعيت موجود نقشه هاي اجرائي آسانسور را تهيه و اجرا نمايد.

25.  در زمان اجراي لغاز طرفين دربهاي طبقات بر اساس نوع و جهت باز شدن درب طبقه محل نصب شستي احضار طبقات با در نظر گرفتن نصب لوله خرطومي فلزي « حداقل به قطر 20 mm » جهت کابل کشي شستي احضار تعبيه گردد .تعبيه اين حفره به دو صورت مي باشد :

26. الف ـ آسانسورهاي تکي ـ حفره اي به ابعاد 305 * 60 * 45 mm

27.  ب ـ آسانسورهاي دوبله ـ حفره اي به ابعاد 305 * 115 * 45 mm

28. ج ـ ارتفاع مورد نياز از آکس حفره تا کف سنگ شده طبقه بايد 120 cm باشد.

29.  هـ ـ لوله خرطومي به قطر 20 mm از قسمت بالاي حفره تا پشت ديوار از طرف داخل چاهک نصب گردد.

30.  نکته : ابعاد مذکور بر اساس استاندارد ايران شيندلر مي باشد و با توجه به تنوع شستي هاي احضار تغيير ابعاد حفره ها وجود دارد .

31.  ضمناً چنانچه از نمراتور و جهت نماي جداگانه که معمولاً در بالاي دربها نصب مي گردد استفاده مي شود پيش بيني حفره مربوطه بايد طبق نقشه شرکت نصاب آسانسور بعمل آيد.   محل ايجاد حفره شستي احضار طبقه درآسانسور تکي