دانلود پلان بیمارستان (4) - سازه برتر



دانلود پلان بیمارستان

دانلود پلان بیمارستان

در طرح 4 دانشجویان باید فضاهای خدماتی و درمانی از جمله ترمینال ، بیمارستان ، کلینیک و .. را طراحی کنند. به همین دلیل برآن شدیم که نقشه های کامل یک بیمارستان را به فرمت اتوکد برای همراهان سایت سازه برتر آماده کنیم تا بتوانید بصورت رایگان دانلود کنید. بیمارستان یکی از مکانهایی است که دارای ریزفضاهای بسیاری بوده و برای طراحی آن نیاز به مطالعات زیادی می باشد. نقشه های این بیمارستان شامل پلان زیرزمین ، پلان طبقه اول ، پلان طبقه دوم ، پلان طبقه سوم ، برش های A و B و همچنین نمای هر چهار جهت بیمارستان می باشد. امیدواریم با دیدن نقشه های موجود در این فایل ، با روند طراحی یک بیمارستان از جمله سیرکولاسیون ، عرصه بندی فضاها ، چیدمان و ... بیشتر آشنا شوید.

برای طراحی بیمارستان ظوابط و اصولی را باید در نظر گرفت که بخشی از آن را در ادامه از نظر خواهیم گذراند:

 

 

انواع بیمارستانها

بیمارستانها را می‌شود به گروههای زیر تقسیم کرد: کوچکترین (تا 50 تخت)، کوچک (تا 150 تخت) استاندارد (تا 600 تخت) و بزرگ. حمایت کنندگان مالی بیمارستانها ممکن است دولت، بنیادهای نیکوکاری یا خصوصی یا ترکیبی از اینها باشند. بیمارستانها را می‌توان از جهت نوع فعالیت به بیمارستانهای عمومی، تخصصی و دانشگاهی تقسیم کرد.

 

محل پروژه

محل پروژه بیمارستان باید دارای فضای کافی برای بخشهای اقامتی مستقل و دپارتمانهای مختلف بیمارستان باشد. بایستی در منطقه آرام باشد و در آینده نیز احتمال ساخت و ساز در اطراف آن وجود نداشته باشد مگر اینکه توسط محلهای مجاور تفکیک و مستثنی شده باشد. تجهیزات نبایستی بر اثر مه گرفتگی، باد شدید، گردوغبار، دود، بو وحشرات آسیب ببیند. زمین نباید آلوده باشد و برای گسترش فضا، زمینهای آزاد اطراف نیز در نظر گرفته شوند.

 

راهروها

راهروها باید برای بیشترین جریان گردشی طراحی شوند. در کل، راهروهای دسترسی بایستی حداقل دارای 1.50 متر پهنا داشته باشند. راهروهایی که بیماران را با تخت متحرک جابجا می‌کنند باید حداقل دارای پهنای موثر 2.25 متر باشند. سقف معلق در راهروها می‌توانند تا 2.40 متر ارتفاع داشته باشند. پنجره‌های نورگیر و هواگیر نبایستی بیش از 25 متر از یکدیگر فاصله داشته باشند. پهنای مفدار راهروها نباید توسط برآمدگیهای دیوار، ستونها و عناصر دیگر ساختمان مختل و محدود شود. در را هروهای بخش باید با توجه به مقررات داخلی در برای خروج دود سیگار تعبیه شود.

 

مسیریابی

برای جلوگیری از انتقال میکروب بر اثر تماس، فعالیتهای مختلف جداگانه‌ای می بایست صورت گیرد. سیستم تک راهرویی که در آن بیماران جراحی شده و بیماران آماده جراحی، کارکنان آماده جراحی و کارکنان پس از انجام عمل و حمل وسایل تمیز و کثیف از یک راهرو استفاده می‌کنند دیگر استاندارد نیست. بهتر است سامانه دو راهروی داشته باشیم که در آن بیماران و کارکنان یا بیماران و وسایل غیر تمیز از یکدیگر جدا باشند. هنوز بهترین نوع این موارد مشخص نشده است و بنابراین به صورت جداگانه در نظر گرفته می‌شوند. یک راهبرد موثر، جدا کردن جریان بیماران از محل کار مورد استفاده کارکنان گروه جراحی است.

 

 

عنوان: پلان بیمارستان

فرمت: dwg

حجم: 1 MB

رمز: www.saze20.ir

دانلود با لینک مستقیم