خسارات اقتصادی زلزله در ایران دهها برابر سایر کشورهاست! - سازه برتر



 

خسارات اقتصادی زلزله در ایران دهها برابر سایر کشورهاست!

 خسارات اقتصادی زلزله در ایران دهها برابر سایر کشورهاست!

یک عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با بیان اینکه جز زلزله، مخاطرات دیگری نظیر ساخت و ساز در ارتفاعات، فرو نشستن زمین و ... تهران را تهدید می‌کند، گفت: میانگین تلفات ناشی از زلزله، به دلیل نوع ساخت و سازهای ما بیشتر از متوسط استاندارد است.

بقیه در ادامه مطلب ...

 

به گزارش بنانیوز ؛ دکتر امینی در سمینار مدیریت و کاهش خطرپذیری شهری با بیان اینکه پس از زلزله بم، قرار شد از سال 82 تا 92، ظرف 10 سال تمامی بافت‌های فرسوده بهسازی و بازسازی شوند، گفت: همچنین در افق 1404 معین شده که ایران کشوری باشد با مردمان آشنا و آگاه به زلزله.

 

وی با اشاره به سیاست‌های کلی نظام در بحث مقابله با زمین لرزه و کاهش آسیب‌های آن، افزود: در کمتر جایی از دنیا می‌توان موردی را پیدا کرد که این چنین توجه به زلزله در سیاست‌های کلی آن کشور تعریف شده باشد.

 

این عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله اضافه کرد: اینکه گفته می‌شود پایتخت را به جایی ببریم که لرزه‌های کمی در آن رخ داده است، دردی را دوا نخواهد کرد، چرا که بم شهری بود که 2500 سال زلزله‌ای در آن رخ نداده و همچنین شهر اراک نیز که گفته می‌شد استعداد لرزه کمی در آن وجود دارد، در سال گذشته بارها لرزید.

 

امینی با بیان اینکه در کنار لرزه‌خیزی بالا، آسیب‌پذیری بالایی نیز داریم، گفت: به جز زلزله، مخاطرات دیگری نیز تهران را تهدید می‌کند که ساخت و ساز در ارتفاعات، فرو نشست زمین و ... از مهم‌ترین آنهاست.

 

وی با بیان اینکه میانگین تلفات ناشی از زلزله به دلیل نوع ساخت و سازهای ما از میانگین استاندارد بیشتر است،‌ گفت: میانگین خسارات اقتصادی زلزله در کشورمان که بر مبنای نسبتی میان تولید ناخالص داخلی ارزیابی می‌شود، دهها برابر سایر کشورهاست.

 

این عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با بیان اینکه در بحث خسارات ناشی از زلزله، وضعیت ما بدتر است، گفت: با توجه به سیر صعودی افزایش جمعیت شهری، باید توجه به این حوزه‌ها نیز بیشتر باشد. همچنین در شهرها، چالش‌ها، نحوه امدادرسانی و ... هنگام بروز زلزله متفاوت است.

 

امینی خواستار توجیه مردم در بحث کاهش آسیب‌های ناشی از زلزله شد و افزود: همچنین توجه به جایگاه سازمان مدیریت بحران در نظام مدیریت خطرپذیری، صرف هزینه‌های قابل قبول برای ساخت ساختمان‌های مقاوم، ضرورت هزینه به جای تزئینات بی‌مصرف در بحث ایمنی و ... از مواردی است که باید به آن توجه شود.

 

وی ادامه داد: در بحث زلزله همچنین ضعف‌هایی نیز وجود دارد که از جمله آن می‌توان به بی‌توجهی به خطر زلزله در طرح‌های توسعه، ضعف ارتباط بین مسؤلان اجرایی و متخصصان، بی‌توجهی به مشارکت مردم، چند وجهی بودن مباحث مدیریت جامع بحران، کمبود منابع مالی انسانی و ... اشاره کرد.

 

این عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با بیان اینکه بانک اطلاعاتی، توابع آسیب‌پذیری جامع و ... در بحث زلزله نداریم، گفت: در صورت وجود چنین امکاناتی، هنگام بروز زلزله می‌توان آسیب‌پذیری جمعیتی، میزان تلفات، خسارات و ... را بررسی کرد.

 

امینی با انتقاد از ارائه آمارها و اطلاعات ضد و نقیض از خسارات و تلفات هنگام بروز زلزله، افزود: متاسفانه هر یک از نهادها، آمار متفاوتی را منتشر می‌کنند که به عنوان مثال در زمان زلزله بم در حالی که شبکه اول سیما از نیاز فوری به خون سخن می‌گفت، همزمان در شبکه خبر اعلام شد که خون زیادی انباشت شده و شهروندان برای اهدای خون مراجعه نکنند! که این موضوعات باید از طریق اتاق حوادث و به شکل یکپارچه و صحیح منتشر شود.

 

این عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله درباره ساخت سامانه ملی تخمین سریع تلفات و خسارات در کشور، گفت: البته این موضوع با توجه به هزینه‌های بالای نگهداری و ... فعلا اولویت ندارد و باید برنامه توسعه‌ منابع انسانی و پشتیبانی ضروری در این حوزه تدوین شود.

 

وی با انتقاد از مباحثی نظیر بازسازی سریع مناطق زلزله‌ زده، گفت: نمی‌توانیم ادعا کنیم که باید سریع بازسازی شود چرا که باید به زیرساخت‌ها توجه شده و عیب‌هایی که در گذشته وجود داشته است، اصلاح شود در حالی که اگر به دنبال بازسازی سریع محل باشیم، عمدتا ضعف‌ها دیده نشده و بنای مشابهی که در زلزله فرو ریخته، مجددا ساخته می‌شود.

 

امینی اضافه کرد:‌ مسؤلان نباید با فشار دولت و مردم، واحدهایی را همانند دوران پیش از زلزله و با همان سطح امنیتی پایین ساخته شده بود، بنا کنند. همانطور که پس از سونامی در سال 2011 در شهر توهوکو ژاپن، هنوز حتی یک بنا نیز در این منطقه بازسازی نشده و مسؤلان در حال برنامه‌ریزی برای بازسازی و استفاده از پتانسیل و مشارکت مردم هستند و حادثه‌دیدگان در اماکن مجهزی، اسکان موقت داده شده‌اند.