برج العرب ، شاهكار معماری - سازه برتر



مشخصات فنی برج العرب , مشخصات معماری برج العرب , برج العرب , معرفی برج العرب , فضای داخلی برج العرب , فضای خارجی برج العرب , معمار برج العرب , معماری برج العرب , ایده های طراحی برج العرب , معماری , مهندسی عمران , ساختمان

در این بخش از سازه برتر در مورد مشخصات فنی و معماری برج العرب خواهیم پرداخت. برج العرب هتلی مجلل در دوبی، امارات متحده عربی است. ساختمان آن 321 متر ارتفاع دارد و در جزیره‌ای مصنوعی 280 متر از خشکی بنا شده است. کوچک‌ترین اتاق هتل 169 و بزرگ‌ترین اتاق آن 780 متر مربع مساحت دارند. رقم دقیق هزینه شده برای ساختمان بنا مشخص نیست، اما گمان می‌رود بیش از 1 میلیارد دلار آمریکا باشد. برای جبران هزینه‌ها تمامی اتاق‌های هتل بایستی برای 400 سال اجاره شوند. صاحبان هتل آن را 7 ستاره می‌خوانند، اما در واقعیت بیشتر سازمان‌های رتبه‌دهنده تنها تا 5 ستاره رتبه می‌دهند. هفت طبقه از این هتل به صورت آکواریوم در زیر دریا وجود دارد.

فضای داخلی: لابی آتریوم برج العرب بلندترین آن در نوع خود در جهان است. زیرا در ارتفاع 180 متری واقع شده. آتریوم بیش از یک سوم فضای داخل هتل را در برمی گیرد. درحالی که معماری بیرونی هتل یک معماری کاملاً مدرن است، اما معماری داخلی هتل ترکیبی از سبک شرقی و غربی بصورت بسیار لوکس می‌باشد. در لابی نیم طبقه، یک فواره، یک ستاره سه بعدی اسلامی را بوجود می‌آورد. با وجود اندازه بزرگ برج العرب، تنها 28 طبقه دوبل با 202 سوییت دارد. کوچکترین سوئیت 169 متر مربع و بزرگ‌ترین آن 780 متر مربع می باشد. ستونهای سفید توسکانی و راه پله‌های مارپیچ مرمری با برگهای کار شده بر روی نرده‌ها تأثیر هنر کلاسیک را بر روی طراحی داخلی هتل نشان می‌دهد. حمام های SPA مانند با موزائیک‌های کف و دیوار با شکلهای هندسی عربی، که در تمام ساختمان یافت می‌شود، قابل توجه است. فضای داخلی نیز به واسطه تركیب تكنولوژی های پبشرفته با ذوق سنتی و بومی در تزیینات و اسباب و اثاثیه آن ، اشرافی ، پر نقش و نگار و مجلل است. تلفیق مكرر عناصر بومی و غیر بومی و قدیم و جدید ، نماد متمایز دبی مدرن است. این هتل اتاق ندارد ، بلكه دارای سوییت های دوطبقه ای مجهز به رایانه های قابل حمل ، ارتباط اینترنتی و تلویزیون می باشد. هر یك از این سوییت های مجلل دارای طبقه ای گردان ، آسانسور و سینمای شخصی است. در بخش مركزی آسمانخراش ، فضای بزرگی ( منبع نور) با ارتفاع 54 طبقه وجود دارد كه سوییت ها در مقابل آن واقع شده اند. این مكان نیز بسیار مزین و مجلل است، حتی بیش از حد معمول ! هدف از ساخت این فضا ، ساخت مجموعه مكان های منحصر به فردی است كه از راه پله های بسیار بزرگ ، ردیفی از ستون های عظیم الجثه ای كه از بالا و پایین مخروطی شكل اند.

فضای خارجی: این هتل به شکل حرف V می‌باشد که یک دکل به آن متصل شده‌است. در فضای بین بالها یا همان V شکل، یک atrium (فضای میان خانه) بوجود آمده که در جلوی آن خمیدگی دارد. در طی روز، کالبد و بدنهٔ سفید یک نور شیری و لطیفی را داخل هتل ایجاد می‌کند در حالی که شیشه شفاف جلو، مقدار زیادی نور و روشنایی ایجاد می‌کند. در شب، هم بیرون و هم درون ساختمان توسط نورهای متغیر، روشن می‌شود. تقریباً بالای ساختمان یک فرودگاه هلیکوپتربی نظیر توسط یک پایه نصب شده‌است. پشت این سازه از دیواره دوجداره ای با پوشش تفلون ساخته شده است كه از این آسمانخراش در برابر گرما و نور شدید بیابان محافظت می كند. این دیواره به دلیل شكل نوك تیزش ، با سازه و نوك برج فاصله دارد. قبل از رسیدن به بالای برج ، نماهای بیرونی ، شكلی فوق مدرن به این بنا داده اند ، آسمانخراشی كه نماد پیشرفت و تجدد این كشور است. بی تردید، در بنای بسیاری از آسمانخراش هایی كه در آینده ساخته می شوند، از ساختاری مشابه این هتل استفاده خواهد شد. در بالای برج فضایی خالی وجود دارد كه در آن ، سه پایه با یكدیگر و با یك آنتن تلاقی می یابند. همچنین فضای مدوری برای فرود هلی كوپتر در فاصله كمی از این سازه و نیز رستوران معلقی در ارتفاع 200 متری سطح دریا در آن وجود داردكه بوسیله آسانسوری با دید پانورامیك ( چشم اندازی وسیع) سریعی در نمای بیرونی این آسمانخراش ، قابل دسترسی است . این رستوران، چشم انداز شگرفی را بر فراز خلیج فارس و شهر دبی نمایان می سازد. این هتل به دلیل فرم منحصر به فرد و سازه سفید رنگ و خیره كننده اش در روز ، از دور قابل رؤیت است. گستره انواع رنگها و تعداد زیاد نورافكن ها ، جلوهای تماشایی به این نما بخشیده است. تصاویر زنده ای كه گویی ملهم از داستان های هزار و یك شب است تا واقعیت.

سخنان معمار برج العرب درباره ایده ها و نمادهای خود: تام رایت گفت: من در هنگام طراحی این پروژه تنها 35 سال داشتم و میانگین سنی تیم اجرایی و طراحی نیز 32 سال بود. هنگامی که به نزد شیخ امارات رفتم و طرح اولیه را به او نشان دادم ایشان فقط به من گفتند که ” اجراش کن” و من بیرون آمدم و در واقع دقیقا متوجه نشدم منظور ایشان چه بوده اما من خودم شخصا به همراه دوستانم به زمین مورد نظر رفتیم و کار را شروع کردیم. درباره ایده های طرح من می خواستم که یک طرح منحصر به فرد که نماد مردم امارات باشد را خلق کنم. بنابراین به دیدن عادات و روش زندگی آنها رفتم و دیدم که اقوام بیابانگردی هستند که چیز زیادی برای نشان دادن ندارند. نهایتا بادگیرها و قایق های ماهیگیری و خیمه ها و نیز شتر نظر من را جلب کرد! این تنها چیزی بود که توانستم پیدا کنم! درباره اینکه چرا تصمیم گرفته شد که برج بر روی یک جزیره مصنوعی احداث شود گفته شد که تنها دلیل آن این بوده که سایه برج بر روی هتلی که در ساحل قرار داشته نیفتند. اما نکته جالب در ساخت این هتل که کمتر کسی از آن خبردار هست ، صلیبی بودن قسمتی از معماری این هتل هست . به اینطور که هنگامی که از دریا به این هتل نگاه شود ، این هتل به شکل یک صلیب دیده می شود . این هتل که جزو نمادهای دبی بود پس از ساخت کامل هتل و متوجه شدن به طرز معماری این هتل ، نماد این شهر از این هتل برداشته شد. داستان اینجاست که برای ساخت این هتل ، اعراب با بزرگترین معماران جهان برای ساخت این هتل همکاری کردند و معماران مسیحی نیز برای اینکه زرنگی خود را به مسلمانان نشان دهند نمادی از این هتل عظیم را به شکل صلیب درآوردند و تا پایان ساخت این هتل فقط خودشان از این راز آگاه بودند . پس از ساخت این هتل عکسبرداری و فیلمبرداری از هتل ( نمادی که به شکل صلیب هست ) ممنوع شده و هم اکنون نیز به هیچ کس اجازه عکسبرداری از این قسمت هتل داده نمی شود و عکسبرداری و فیلمبرداری پیگرد و مجازات سختی را در امارات خواهد داشت. در ایران نیز میدان آزادی به شکل صلیب ساخته شده به اینصورت که اگر از آسمان به میدان آزادی تهران نگاه کنیم آنرا به شکل یک صلیب می بینیم.

سازه برتر


 width= sazee3