مبدع تیرچه های کرمیت - سازه برتر



مبدع تیرچه های کرمیت

 

مبدع تیرچه های کرمیت شخصی به نام جعفر کرمی(به ضم کاف) بوده و وجه تسمیه کرمیت به این علت است نه چیز دیگری.
فعلا این تیرچه ها در اسکلت فلزی به کار می رود چون در اسکلت بتنی اگرکرمیت استفاده شود با اینکه برای دیافراگم سقف نیازی به شمع نخواهد بودولی چون تیر ها هم هنوز آرماتور خالی هستند و برای بتن ریزی نیاز به قالببندی زیر کار و به تبع آن شمع گذاری زیر قالب ها دارند پس در واقع علتاصلی کرمیت که همانا حذف شمع بود بی فایده میشود

 


ببینید پلاستوفوم، سفال سقفی، بلوک سیمانی(فکر کنم منظور شما از بلوک بتنیهمین بود)و هر نوع بلوک دیگر فقط نقش قالب را دارند برای آن قسمت از سقفکه در آن قسمت احتیاجی به بتن نیست. یعنی در واقع اگر پس از گیرش نهاییبتن این قالب ها برداشته شود به هیچ جایی بر نمی خورد بهتر هم هست چونهمین سفال سقفی چیزی در حدود 100 کیلوگرم بر متر مربع وزن به ساختماناضافه میکند. پارامتر اصلی نیروی زلزله هم همین وزن ساختمان است.

 

پلاستوفوم از این جهت مناسب است که با همان کارایی بسیار سبک است یعنی5/3کیلوگرم بر مترمربع بر ساختمان وزن وارد می کند پرت ندارد و براحتی برایکنج ها و قناسی ها جاگیر میشود دست کارگر و بنا را نمی برد و یک سقف 200متری را در یک نصف روز می توانند با پلاستوفوم پر کنند. بهانه مخافانپلاستوفوم اول این بود که این قالب زود آتش می گیرد

بعد که کارخانه ها آنرا کند سوز کردند به گونه ای که فقط جمع می شود و مشتعل نمی شود بهانهاوردند که این قالب ها در هنگام اتش سوزی گاز سیانور متصاعد می کند. بههمین دلیل برخی مناطق شهرداری گفته اند در صورت استفاده از یونولیت بهاندازه 5 سانت بایستی زیر یونولیت سقف کاذب کار شود یا اینکه با گچ و خاکپر شود. این موضوع هم حکایت تکنولوژی جدید است و مخالفان همیشگی آن.


من خوب یادم هست که همین سقف های تیرچه بلوک را هم در مقایسه با طاق ضربینمی پسندیدند و می گفتند این سقف ایتال ها(ان موقع اینجور عنوان می شد) باسفال توخالی کار می شود و قدرت طاق ضربی را ندارد. این حرف را بنایی میزدکه وقتی می خواست شماره تیر آهن را حساب کند طول دهانه را ضرب در 4 میکردو مثلا برای دهانه 4 متری میگفت تیر آهن 16 و ...


در مورد حذف کش هم البته ادعای شرکت کرمیت همین هست ولی بین علما اختلافهست که واقعا آیا تیرچه های کرمیت می تواند نقش کش را در سازه بازی کند یانه؟ ولی قدر متیقن اینکه نیروی زلزله ای که یک تیر اهن تحمل میکند با یکتیرچه هرچند فولادی قابل مقایسه نیست.

 

 

کلا دیافراگم سقف صفحه ای است کهبایستی هنگام وارد شدن نیرو به صورت صلب عمل کند به این مفهوم که وقتیمثلا نیروی زلزله وارد میشود فاصله بین دو جوینت (محل اتصال المان هایافقی و عمودی )تغییر محسوسی نکند و ثابت باقی بماندو این نیرو باعث شود کهسقف یکپارچه (با همه جوینت هایش) حرکت کند.


طاق ضربی نوعی از سقف است که نیرویعمودی وارد بر آن (توسط بار مرده خود سقف و بار زنده روی آن) را به خاطرقوس 5 سانتی که بین هر دو تیرآهن دارد به دو مولفه افقی و قائم تبدیل میکند بنابر این صفحه های طاق ضربی علیرغم اینکه با آجر و ملات گچ و خاک بههم چسبیده اند به علت همان قوس کم، نیرو را به تیرآهن وارد کرده و مانع ازایجاد نیرو بین سطوح دو آجر که با ملات ضعیف پر شده اند می شود.

 

این سقفالان با توجه اینکه نیروی زلزله تعیین کننده تر است چندان به کار نمی آیدمگر برای ساختمان های بنایی یا ساختمانهایی که در مناطق کم خطر هستند.
سقف های ایتال (تیرچه بلوک) عبارت است از تیرچه هایی که بین تیر ها قرار میگیرند و با قرار دادن بلوک هایی بین آنها بتن به ضخامت 5 سانت روی آن می ریزند با اینکار در واقع تیر هایی با مقطع T ساخته شده است که از بالا به هم متصل شده است: TTTTT المان افقی این T ها همان 5 سانت بتن به کمک آرماتور بالایی تیرچه است و المان عمودی این Tهابتن ریخته شده بین قالب ها(سفال، یونولیت و ...) به علاوه آرماتور هاییپایینی تیرچه و خود بتن تیرچه است.

 

حالا در کرمیت به جای تیرچه با آرماتورهای پایینی و بتن تیرچه از ورق فولادی استفاده می کند که در زمان بتن ریزیتوان باربری و ایستایی را داشته باشد.


در سیستم کامپوزیت (که فقط در اسکلت فلزی به کار می رود) به جای تیرچه از تیر آهن استفاده می شود و از همان ابتدا زیر المان افقی آن T هارا با ورق فلزی به عنوان قالب می بندند و روی آن را یک مش فولادی بسته وبتن می ریزند.(بعد از گیرش بتن قالب را بر می دارند) بنابر این بال فوقانیتیر آهن در 7 الی 10 سانت (بسته به طراحی) بتن مدفون می شود و قسمت عمدهای از جان تیر آهن و بال تحتانی آن به صورت آزاد از زیر سقف دیده می شود واین خود فضایی برای عبور لوله ها و کانال های تاسیساتی ایجاد می کند کهبتوان آن را با سقف کاذب مخفی کرد.


سیستم دال بتنی هم (که کمتر مورداستفاده قرار می گیرد) عبارت از یک مش فولادی است که زیر آن قالب بسته وبه ضخامت طراحی بتن می ریزند. این سیستم اکنون بیشتر به صورت پیش ساختهاستفاده می شود.


اینها موارد عمده و کلی سقف ها بودندو در هر کدام در برخی جزئیاتشان می شود تغییراتی را اعمال کرد. مثلا درسقف تیرچه بلوک به جای تیرچه معمولی، کرمیت به کار برد. یا به جای بلوکسفالی، یونولیتی به کار گرفت و ...
بنابر این طاق ضربی کرمیت یعنی اینکهبه جای تیر آهن های طاق ضربی از تیرچه کرمیت استفاده می کند و بقیه اشهمان ضربی است. فراموش نکنیم کرمیت فقط یک نوع تیرچه است.

 

توسعه و انتشار توسط www.saze20.ir