استفاده از آجر در نمای ساختمان - سازه برتر



استفاده از آجر در نمای ساختمان , آجر , تاریخچه آجر , کاربرد آجر , کاربرد آجر در نما , انواع آجر , نمای آجری , آجر نما

در ادامه پست های قبلی سازه برتر که در مورد انواع نماهای ساختمانی بوده ، در این بخش به نمای آجر و خصوصیات آن می پردازیم. آجر :

از قدیم استفاده از خشت در کشور ایران مرسوم بوده و در جای جای کشور آثار متعددی از آن به چشم می خورد. این خشت را به صورت خشت خام که در آفتاب خشک می شد استفاده می کردند. با پیشرفت علم بشر عمل پخت بعد از خشک شدن در آفتاب "آفتاب خشک" روی آن انجام شد که استحکام آن در مقابل نزولات جوی و تحمل فشار به مراتب بیشتر شد. در بناهای موجود در سطح کشورقدمت آجرهای مصرف شده به چند هزار سال می رسد. در سال های اخیر با توجه به رشد ساخت و ساز در کشور و با پیشرفت فن آوری در صنعت ساختمان و معماری نیاز به یک نمای متنوع ، زیبا و کم هزینه جهت اجرای نمای داخلی و خارجی ساختمان الزامی دیده شده . این نیاز با توجه به رشد حجمی ساخت و ساز و هم چنین نیاز نسل جدید به یک نمای متنوع و همچنین استفاده از مصالح نوین ،که با فرهنگ زندگی امروزی همخوانی داشته باشدو هم چنین نیاز های فضای شهری را در زمان حاضر جوابگو باشد چشمگیرتر بوده ، و از آنجا که آجر بعنوان مصالح سنتی در معماری ایرانی و کل دنیا شناخته شده است ،بیشتر معمارها در تمام مراحل کاری سعی می کنند از این آیتم برای نمای ساختمان هایی که طراحی میکنند استفاده کنند .

تاریخچه آجر :

به اعتقاد باستان شناسان، اولین بار آجر در سرزمین بین النهرین تهیه شده است. به هر صورت باید آجر پس از پیدایش آتش و در نواحی كه معادن سنگ وجود نداشته اند اختراع شده باشد. نمونه های زیبا و باعظمت كاربرد آجر در معماری ایران باستان نماینده پیشرفت درخشان ایرانیان در تولید و مهندسی كاربرد این مصالح است. در این میان می توان از زیگورات چغازنبیل، ایوان مدائن، كاخ های فیروزآباد و لرستان در قبل از اسلام و همین طور مساجد جامع اصفهان و یزد، گنبد كاووس و ارگ تبریز مربوط به دوران بعد از اسلام نام برد.

طبقه بندی آجر از لحاظ جنس :

1- آجرهای فشاری: دلیل نامگذاری این نوع آجر اینست که در ابتدای تولید این نوع آجر خشت آن با دست زده می‌شد و با فشار دستی کارگران خشت زن گوشه‌های قالب به وسیله گل مخصوص پر می‌گردید. ابعاد این نوع آجر ۵×۱۰×۲۰ و یا ۵٫۵×۱۱×۲۲ سانتیمتر می‌باشد. این نوع آجر برای کلیه کارهای ساختمانی مانند گری چینی، طاق ضربی، دیوارهای حمال و تیغه چینی مناسب است. 2- آجرهای ماشینی: آجر ماشینی یا آجر سوراخ دار که بر روی سطح بزرگتر آن ۸ یا ۱۰ سوراخ به قطر ۱٫۵ تا ۲ سانتیمتر وجود دارد و در بازار ایران به آجر های هشت یا ده سوراخه ماشینی معروف است.

نمای آجری :

- نمای آجری بدلیل نداشتن ضوابط عایق بودن به طور کامل صدا و حرارت را از خود عبور داده و از این حیث جزء مصالح سنتی با هدر دهی بالای انرژی می باشد. - نمای آجری از نظر اقتصادی نسبت به دیگر مصالح سنتی برای نما از صرفه اقتصادی برخوردار است . - نمای آجری از این جهت که خاک رس از مواد عمده تشکیل دهنده آن می باشد نمی تواند دوام و طول عمر طولانی داشته باشد و با گذشت زمان و بر اثر شرایط جوی از استحکام آن کاسته شده و رو به فرسایش می رود. - تنوع طرح نمای آجری منحصر به چند طرح ساده و ثابت  بدون تغییر می باشد و نمی توان از آن برای حال و آینده بطور مستمر استفاده نمود. - نمای آجر بدلیل سطح غیر صیقلی و ناصاف و همچنین رسوب گیری آن بدلیل جنس مواد تشکیل دهنده ، ذرات معلق در هوا را بخود می گیرد و خیلی زود تغییر رنگی می دهد . - سرعت اجرا در نمای آجر بدلیل زمان مورد نیاز برای خشک شدن ملات سیمان و آب آن و همچنین بند کشی بین آجرها پایین می باشد. - نمای آجر بدلیل مواد اولیه سبکی که دارد وزن نسبتا کمی دارد ، ولی در عین حال بار مرده زیادی را نسبت به مصالح نوین ایجاد می کند. - تنوع رنگ در نمای آجری مانند طرح آن  ، کم است و قدرت مانور و انعطاف زیادی در این بحث ندارد. - علیرغم اینکه در مقابل آتش سوزی شکل خود را از دست نمی دهد ، ولی هیچ گونه تاثیری در اشتعال و یا مهار آتش ندارد.

سازه برتر



  1. مصطفی قربانی

    خیلی مفید بود