سنگ گرانیت و کاربرد آن در ساختمان - سازه برتر



سنگ گرانیت , نمای سنگ گرانیت , سنگ ساختمانی گرانیت , Granite Stone , خصوصیات سنگ گرانیت , انواع سنگ گرانیت , سنگ گرانیت و کاربرد آن در ساختمان

پیرو مطالب قبلی سازه برتر که در آنها به معرفی انواع نماهای ساختمانی پرداخته شده ، در این پست در مورد سنگ گرانیک و خصوصیات و انواع آن مطالبی را برای شما آماده کرده ایم.

سنگ ساختمانی گرانیت ( Granite Stone ) : گرانيت ها از جمله سنگهاي آذرين هستند. اين نوع سنگ ها از نظر سختي زياد و شفافيت خيره کننده حائز اهميت مي باشند. سنگ گرانیت یا خارا گونه‌ای سنگ آذرین درونی است بخاطر همین علت بافت آن دارای دانه‌های متوسط تا درشت بوده و بجز پاره‌ای کانی‌ها، دارای دُرّ کوهی (کوارتز) و فلدسپات می‌باشد. رنگ آن از صورتی تا خاکستری پررنگ و حتی سیاه بسته به کانی و شیمی سنگ متغیر می‌باشد. نکته جالب اینکه این سنگ از سنگین‌ترین سنگ‌ها با چگالی ۲٫۷۵ گرم بر سانتیمتر مکعب می‌باشد.

گرانیت یکی از محکم‌ترین و سخت‌ترین سنگ‌ها می‌باشد به همین خاطر بعنوان مصالح ساختمانی با دوام بصورت گسترده‌ای استفاده می‌شود. مقاومت این سنگ در مقابل خوردگی باعث استفاده گسترده از آن در آزمایشگاه‌ها شده‌است. مقاومت و سختی بالای این سنگ این امکان را فراهم می‌کند که ورقه‌هایی به ضخامت تنها چند میلیمتر از این سنگ ساخت. گرانيت هايي که فاقد آثار آلتراسيون بوده به عنوان سنگ هاي تزييني و نما مطرح هستند و کاربرد آنها در نما مخصوصاً نماهاي مدرن و کف و محوطه سازي و ساير قسمتهاي داخلي و خارجي ساختمان مي باشد و فقط توصيه مي گردد در کف ساختمانهاي مسکوني استفاده نشود. لازم به ذکر است که واژه گرانیت دارای ریشه لاتین می‌باشد. در برابر نفوذ آب و اثر ضربه مقاومند و محيط هاي صنعتي را به خوبي تحمل مي نمايند . ظاهر گرانيت متأثر از كار انجام شده برروي سطح نهايي آن است كه ممكن است چكشي ، كلنگي ، تيشه اي يا صيقلي باشد . بهترين نماي سنگ گرانيت حالت صيقلي آن است كه زيبايي رنگ و انعكاس كريستال هاي آن را نمايش مي دهد . سطح گرانيت بر اثر حرارت و تفاوت ضريب انبساط و انقباض بين اجزاي كريستالي مختلف آن به صورت سوخته در مي آيد . استفاده تلفيقي از گرانيت صيقلي و سوخته در ساختمان به علت تضاد ، زيبايي جالبي پديد مي آورد. در ايران معادن بسياري وجود دارد كه سنگ هاي گرانيت با رنگ هاي مختلف از آنها استخراج مي شوند .سنگ گرانيت به علت هزينه سنگين استخراج ، برش و صيقل ، نسبتاًگران است به همين دليل بيشتر در نماي ساختمان هاي مهم به كار برده مي شود . از اين سنگ براي كف سازي ، پياده روسازي و راه سازي نيز استفاده مي گردد.

خصوصیات کلی سنگ های گرانیت : بيشتر گرانيت ها سخت و چگال هستند و به اين ترتيب جزو مصالح بادوام ساختماني قرار مي گيرند . در برابر نفوذ آب و اثر ضربه مقاومند و محيط هاي صنعتي را به خوبي تحمل مي نمايند . ظاهر گرانيت متأثر از كار انجام شده برروي سطح نهايي آن است كه ممكن است چكشي ، كلنگي ، تيشه اي يا صيقلي باشد . بهترين نماي سنگ گرانيت حالت صيقلي آن است كه زيبايي رنگ و انعكاس كريستال هاي آن را نمايش مي دهد . سطح گرانيت بر اثر حرارت و تفاوت ضريب انبساط و انقباض بين اجزاي كريستالي مختلف آن به صورت سوخته در مي آيد . استفاده تلفيقي از گرانيت صيقلي و سوخته در ساختمان به علت تضاد ، زيبايي جالبي پديد مي آورد. در ايران معادن بسياري وجود دارد كه سنگ هاي گرانيت با رنگ هاي مختلف از آنها استخراج مي شوند .سنگ گرانيت به علت هزينه سنگين استخراج ، برش و صيقل ، نسبتاًگران است به همين دليل بيشتر در نماي ساختمان هاي مهم به كار برده مي شود. از اين سنگ براي كف سازي ، پياده روسازي و راه سازي نيز استفاده مي گردد.

انواع سنگ گرانیت : سنگ گرانیک دارای تنوع زیادی می باشد که در این قسمت فقط به معرفی انواع آن خواهیم پرداخت و در مطالب بعدی سازه برتر در مورد هر کدام توضیحات تکمیلی را ارئه خواهیم کرد. سنگ گرانیت اوره نطنز سنگ گرانیت اوره نطنز (روشن) سنگ گرانیت بژ خرمدره سنگ گرانیت بلغم اردستان سنگ گرانیت بنفش شاهین دژ سنگ گرانیت بهاره زنجان سنگ گرانیت خراسانلو سنگ گرانیت دامغان سنگ گرانیت دانه درشت طوسی الوند سنگ گرانیت دانه ریز طوسی الوند سنگ گرانیت دلفین شاهین دژ سنگ گرانیت رز خرمدره سنگ گرانیت سبز پیرانشهر سنگ گرانیت سبز تیره رزن سنگ گرانیت سبز روشن رزن سنگ گرانیت سبز نائین سنگ گرانیت سفید افشار سنگ گرانیت شکلاتی خرمدره سنگ گرانیت شکلاتی خلیفه لو سنگ گرانیت شکلاتی زنجان سنگ گرانیت صورتی بلوز تکاب سنگ گرانیت قرمز نائین سنگ گرانیت قرمز یزد سنگ گرانیت گابرودیوریت سنگ گرانیت گابرودیوریت دانه ریز سنگ گرانیت گل پنبه ای اکباتان سنگ گرانیت گل پنبه ای همدان سنگ گرانیت لاجوردی الوند سنگ گرانیت مشکی تویسرکان سنگ گرانیت مشکی چایان سنگ گرانیت مشکی نطنز سنگ گرانیت مشکی نطنز سنگ گرانیت ناری ارومیه سنگ گرانیت کرم زنجان سنگ گرانیت کرم طلایی

نمای سنگ گرانیت : - این نوع نما به دلیل عبور دادن صدا و حرارت عایق صوتی و حرارتی مناسبی نبوده و به هدر رفتن انرژی نیز کمک می نماید. - هزینه این نوع نما به دلیل بالا بودن قیمت سنگ گرانیت و هزینه نصب آن زیاد است . البته با در نظر گرفتن کیفیت و زیبایی، میتوان از قیمت بالای آن تا حدودی چشم پوشی نمود . - نمای سنگ گرانیت دارای استقامت و دوام بالایی می باشد . اما به علت این که در شرایط آب و هوایی مختلف چسبندگی سنگ بخوبی انجام نمی گیرد ، بعد از مدت کوتاهی سنگ از محل نصب خود خارج شده و نما را دچار نقص می نماید و درضمن می تواند مشکلات جانی و مالی نیز ایجاد نماید . - سنگ گرانیت از تنوع نسبتا خوبی برخوردار است . - سنگها بدلیل داشتن سطح متخلخل ، جرم پذیر می باشند و ذرات معلق در هوا را به سطح خود گرفته و بعد از گذشت زمان کوتاهی کثیف شده و رنگ و طرح اولیه خود را از دست می دهند . لذا مستلزم شستشوی مجدد و نظافت می باشند . - سرعت اجرای سنگ گرانیت به دلیل زمان بر بودن عملیات ملات ریزی پشت سنگ و گیرایی ملات و سنگ پایین است . - جرم حجمی سنگ بالاست و بار مرده زیادی را به ساختمان وارد می کند . - سنگ گرانیت با توجه به معادن موجود در کشور و نیز ابزارآلات صیقل دادن آن دارای تنوع رنگ نسبتا بالایی می باشد که می توان از این ویژگی آن در نما سود برد. - سنگ گرانیت هیج گونه تاثیری در مهار آتش سوزی ندارد و در این مورد نمی توان به این محصول در نما تکیه کرد.

سازه برتر