بهسازی لرزه ای ساختمان های بنايی توسط FRP - سازه برتر



 

بهسازی لرزه ای ساختمان های بنايی توسط FRP

 

اولین همایش بین المللی مقاوم سازی زلزله ای

دانلود مقاله ای تحت عنوان:

بهسازی لرزه ای ساختمان های بنايی توسط FRP

 

چكيده:

زلزله هاي بزرگ و مخرب اخير ايران علاوه بر خسارات جاني و مالي كه بر جاي گذاشته ، بازنگري بر اصول آيين نامه و روش هاي طراحي و ساخت را غير قابل اجتناب ساخته است. بررسي آمار مرگ و مير و انهدام در ساختمان ها مويد اين مطلب است كه ساختمان هاي بنايي بيشترين صدمات ناشي از زلزله را به خود ديده است. آسيب هاي وارده به اين ساختمان ها عموما ناشي از عدم توجه به ضوابط آيين نامه 2800 در طراحي و سهل انگاري در اجرا بوده و لذا مي بايست مقاوم سازي اين ساختمان ها مورد توجه هر چه بيشتر قرار گيرد.

 

استفاده از ورق هاي FRP گزينه مناسبي جهت بهسازي و مقاوم سازي ديوار بنايي مي باشد. سهولت استفاده ، عدم نياز به نيروي كار ماهر ، سبكي و ضخامت كم آن را راهكار مناسبي جهت مقاوم سازي بدون برهم زدن عملكرد عادي فضا ساخته و به همين منظور مورد توجه معماران به ويژه در ترميم و بهسازي بناهاي قديمي قرار گرفته است. با توجه به نتايج آزمايش ها رفتار ديوار در برابر بارهاي درون صفحه اي و برون صفحه اي به طور قابل ملاحظه اي بهبود يافته است.

 

در اين مقاله ابتدا رفتار لرزه اي ساختمان هاي بنايي معرفي شده و خصوصيات و مزايا و معايب آن تشريح شده است. سپس روش هاي رايج و متداول مقاوم سازي به اختصار مرور گرديده و در ادامه روشي جديد جهت مقاوم سازي سازه هاي بنايي توسط FRP ارائه شده است. در انتها با بررسي چگونگي گسيختگي ديوار مقاوم سازي شده تحت بارهاي صفحه اي و غير صفحه اي و مقايسه آن با رفتار حالت تقويت نشده ، ميزان بهبود عملكرد لرزه ايديوار سنجيده شده است.

 

واژه های كليدی: سازه های بنايی , زلزله , مقاوم سازی , FRP , بارگذاری صفحه ای

كدمقاله: 511

نوع  ارائه : پوستر

تعلي آذري ازغندي

مهندس سازه و كارشناس ارشد مرمت

عضو دفتر اجرايي طرح پرديسان (سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري)

 

فرمت: pdf

حجم: 952 KB

رمز فایل: www.saze20.ir

دانلود