بررسی و تحليل تجارب تاريخی مقاوم سازی - سازه برتر



 

بررسی و تحليل تجارب تاريخی مقاوم سازی

 

اولین همایش بین المللی مقاوم سازی زلزله ای

دانلود مقاله ای تحت عنوان:

بررسی و تحليل تجارب تاريخی مقاوم سازی

 

چكيده:

انسانها در طول تاريخ براي در امان ماندن از آسيب ها و بلاياي طبيعي دست به ابداعات و نوآوريهايي درزمينه معماري زده اند كه تمدن چند هزار ساله ي انسان را ساخته و آن را پيش روي آيندگان قرار داده است. در اينميان استفاده از گنبد و طاق جهت مقاوم سازي بنا در مقابل زلزله از اهميت بيشتري برخوردار است. در سالهاي اخيركشف اين موضوع كه بناي گنبدي، چند برابر بناي مكعبي شكل در مقابل زلزله مقاوم است، دانشمندان را به فكر فروبرده است كه چه عاملي باعث چنين اختراعي شده است؟

 

در علم جديد اين مسئله اثبات شده است كه فولرن C60 كه شبيه توپ فوتبال است و به باكي بال Backyball معروفاست، همان بناي گنبدي شكل است كه گذشتگان انديشمند ما در طول چند هزارسال پيش از آن براي مقاوم سازي بنااستفاده كرده اند .بنابراين اين گنبدها الگويي كاملاً طبيعي است كه از مولكول الماس اقتباس شده است و به لحاظ استحكام قويترين و قدرتمندترين ساختار طبيعي است.

 

از آنجا كه اين خانه ها مورد آزمايش ها وتست هاي مختلف قرار گرفته اند، لذا در هر گونه شرايط آب و هوايي مي توانند مورد استفاده قرار گيرند و اهميت مضاعف آن كه انگيزه اي براي تهيه اين نوع ساختار شده، همان ضد زلزله بودن اين ساختار است.

 

خوشبختانه اين نوع ساختار ها با معيارهاي معماري سنتي كشور ما همخواني هايي دارد و شرايط بسيار مناسبي براي تلفيق آن وجود دارد.

 

واژه هاي كليدي: باكی بال , Backyball , گنبدی متشكل از سطوح هندسی , Geodesic dome , طاق های قوسی و ضربی, آجر لعابدار, آجر و منار, فولرن C60 ,

كدمقاله : 833

نوع  ارائه: پوستر

بهروز عسگريان

استاديار دانشكده عمران، دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي

asgarian@kntu.ac.ir

مهدي خانعلي پور

مربي دانشكده عمران، دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي

علي نقوي

كارشناس ارشد زلزله، مهندسان مشاور سازه

 

فرمت: pdf

حجم: 143 KB

رمز فایل: www.saze20.ir

دانلود